ER6-tråden

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Första 20milen har jag tagit det lugnt, dels för att hojjen är ny och dels för att jag övningskör fortfarande. Men igår var jag uppe på 7-8tusen varv och man blir ju bara mer och mer sugen på att naffsa på det röda! :D
235km avverkade med hojjen! :yoparty

På min -07a som jag köpte helt flång ny aktade jag mig för att segdra men rödvarvade när jag kände för det. Vid 300 mil började den gå riktigt riktigt bra och vid 650 mil sålde jag den, pumagirl här på forumet äger den nu.

Min -09a har jag kört på exakt samma sätt hittills och oljan såg mycket fin ut vid 100-milaservicen :)

Känns som inkörning mest är en ursäkt för att man inte ska köra ihjäl sig direkt från handlaren :arsele
 

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Stocktoooooown!
Hoj
Er6n 2009 ABS
På min -07a som jag köpte helt flång ny aktade jag mig för att segdra men rödvarvade när jag kände för det. Vid 300 mil började den gå riktigt riktigt bra och vid 650 mil sålde jag den, pumagirl här på forumet äger den nu.

Min -09a har jag kört på exakt samma sätt hittills och oljan såg mycket fin ut vid 100-milaservicen :)

Känns som inkörning mest är en ursäkt för att man inte ska köra ihjäl sig direkt från handlaren :arsele

Jag tjackade min 09a på Ava det enda dom sa var att du kan ju vänta med och köra bana tills efter 100mila servicen. Annars kör som vanligt.
 

mojo6

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er6n
Vindruta fungerar det?

Hej! Har någon erfarenhet av vindruta till en er6:a. Jag upplever att jag får vinddrag i hjälmen. Hjälper det att sätta dit en ruta?
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Ja grabbar, då får man faktiskt ta och överge detta gäng. Inte för att jag vantrivs på något sätt, lätt en av de bästa trådarna jag följt på internet på många år men har faktiskt sålt min ER6:a igår.

Nu är jag stolt ägare av en Harley Davidson Street Rod och ser fram emot att dundra framåt med den istället. Fan-i-helvetet vilket lok det är i jämförelse när det kommer till hantering men vilken sju-jävla motorcykel, obehagligt drag i den alltså (kanske något man borde förvänta sig med dryga dubbla hästarna) ER6:an lär dock alltid ligga varmt om hjärtat.

Lär väl kika in då och då av gammal vana om inte annat. Ha det kung i sommar och ta det lugnt på vägarna!
 

Bifogat

  • P1010947.jpg
    P1010947.jpg
    53.2 KB · Visningar: 108
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
På min -07a som jag köpte helt flång ny aktade jag mig för att segdra men rödvarvade när jag kände för det. Vid 300 mil började den gå riktigt riktigt bra och vid 650 mil sålde jag den, pumagirl här på forumet äger den nu.

Min -09a har jag kört på exakt samma sätt hittills och oljan såg mycket fin ut vid 100-milaservicen :)

Känns som inkörning mest är en ursäkt för att man inte ska köra ihjäl sig direkt från handlaren :arsele
Det som många inte tänker på är att det inte enbart är motor som ska köras in. Nuförtiden är det väl motorn som man minst behöver ta hänsyn till.
Däck, bromsar, fjädring, drivpaket, chassi.....ja egentligen allt på hojen ska "sätta sig", under de första milen som körs.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
1h krypkörning idag igen i garaget, känns bara bättre och bättre och är inte lika nervös för krypen längre, kan ge fullt utslag åt vänster och nästa fullt åt höger och hålla hojjen rakt. Åt höger lutar jag lite vilket gör att jag får gasa lite. Men det ska vi öva bort imorgon!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nu lämnar även jag ER6-träsket. Ett tag iaf. Ingen som är sugen på en skitfin ER6a?
 

Modesty Blaise

Modesty
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6 F
Fick hem min nya kärlek igår. - Modesty...
En Diablo Black Kawasaki ER6 F står nu stolt i garaget.
 

Bifogat

  • kawa diablo black.jpg
    kawa diablo black.jpg
    29.5 KB · Visningar: 263

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
En ER-6F med rätt kåpglas gör att man slipper turbulens kring hjälmen helt. :)

Har du den höga rutan? den som finns som tillbehör på kawasakis sida
nån större bild isf?

Fick hem min nya kärlek igår. - Modesty...
En Diablo Black Kawasaki ER6 F står nu stolt i garaget.

snygg :tummenupp

den färgen är så jävla läcker, kräver dock att man tvättar hojen OFTA hehe
 
Last edited:

Marie_1982

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Fagersta
Hoj
Kawasaki Er-6n -08
Service

Man blir lite orolig när man läser i tråden om priserna på 600 mils servicen vissa handlare tar ut!

Den består ju endast av kontroller och inget byte av något. Jag gav inte mer än 250:- hos bröderna hörbergs,dock fick jag det lite billigare då jag handlade hojen där men annars har jag för mig att dem tog 350-400:-för den servicen.

Så ni som betalt över 1000:- utan byte av någon slitdel ska nog ifrågasätta detta :va

Sen vill jag passa på att ge bikeshop beröm för mycket fint kundbemötande och serviceanda. Dem levererade mitt hurric slipon snabbt och enkelt till mycket bra pris. Hurric sliponet kan jag rekommendera,mullrar härligt samtidigt som det inte går till överdrift och ser mycket snyggt ut.

På tal om kawasakihandlare i skåne som vissa diskuterade så vill jag rekommendera bröderna hörbergs i lödde. Bra kundbemötande, produktkunskaper och trevliga :tummenupp

Mchuset har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter av precis som många verkar dela med en.

Har nu kört cirka 1800 mil sen jag införskaffade min pärla förra året och trivs som fisken i vattnet och kan bara rekommendera er6:an till alla som vill ha en prisvärd och rolig hoj.


Som rolig kuriosa kan jag skriva mina servicepriser för dem som är nyfikna,andra kan ju gärna fylla på med sina så får man ju lite överblick vad det ungefär kostar.

Servicepriser(er-6f abs 2008 servicar gjorda på br.hörbergs):

100mil - 1600:-

600mil - 250:- (Endast kontroller i denna service)

1200mil - 1600:-

1800mil - 800:- (Ej olja/filter då detta precis bytts av mig i början av
säsongen)

Bliv lite långt inlägg men hoppas där var något matnyttigt för nån :)


//christofer


Jag gjorde min 100 mila service i onsdags. Jag jämförde priser mellan några Kawasakiställen.
Funbike i Västerås - 2258 kr
Bengts motor i Borlänge - 1495 kr
Lingvalls motor i Gävle - 1063kr

Stor skillnad!! Kan åka många mil på mellanskillnaden. Jag valde att åka upp till Gävle. Blev väldigt bra bemött där uppe. Kan rekomenderas!
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jag och killen hade en liten diskussion angående oktantal på bensin häromdagen... Han tror ju stenhårt på att det mesta går bättre på 98 oktan trots att hojen/bilen är optimerad för 95. Tänkte höra om någon här tankat sin ER6a med 98 oktan och märkt någon skillnad?

Någon som vet om ER6an har knacksensor? För i så fall skulle det ju kanske kunna göra en liten skillnad eftersom den då kan ställa in sig på högre antändningstemperatur, men har den inte det så är det väl skit samma.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag och killen hade en liten diskussion angående oktantal på bensin häromdagen... Han tror ju stenhårt på att det mesta går bättre på 98 oktan trots att hojen/bilen är optimerad för 95. Tänkte höra om någon här tankat sin ER6a med 98 oktan och märkt någon skillnad?

Någon som vet om ER6an har knacksensor? För i så fall skulle det ju kanske kunna göra en liten skillnad eftersom den då kan ställa in sig på högre antändningstemperatur, men har den inte det så är det väl skit samma.

På vanliga motorer som är gjorda för 95 oktan, eller ännu lägre, så ger det ingenting att använda högre oktan, är bara dyrare. Du måste ha turbo eller en hårt trimmad motor där du kan utnyttja knackningsresistensen till att ha högre kompression.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Jag och killen hade en liten diskussion angående oktantal på bensin häromdagen... Han tror ju stenhårt på att det mesta går bättre på 98 oktan trots att hojen/bilen är optimerad för 95. Tänkte höra om någon här tankat sin ER6a med 98 oktan och märkt någon skillnad?


Jag kör alltid med V-Power (99-oktan), bara det bästa för min hoj :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top