ER6-tråden

Modin.M

Medlem
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Vallentuna
Hoj
ER6-n -06
Hej,
Ska åka och prova en ER-6N -09 om någon timme. Blir troligtvis ett köp.
Har suttit och funderat över att installera annat avgassystem för lite fylligare ljud. Är det nödvändigt att skaffa en power commander efteråt? Jag förstår att man får ut mer kraft då, men undrar om cykeln går sämre med ett arrow slipon än den gör original om man inte mappar om..?

Vidare undrar jag om det länkade avgassystemet (slipon) är bra och om priset är rätt på den sidan. Är det någon skillnad mellan dark line aluminum och carbon fibre modellerna? Förutom lite vikt som ändå är sörsumbar om man räknar in min + cykelns vikt. Går cykeln igenom besiktning med arrowsystemet på?

Dessutom undrar jag om det är svårt att installera.

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/27632

Tack

Några har märkt att hojen har gått lite ojämt på låga varv men det har varit på -06-08 så jag vet inte om det blir samma sak på din. Jag mappade min och jag kan säga att det blev en dubbelt så rolig hoj, den orkar mycket längre ner i registret utan att man måste växla ner.
Om du vill hitta bra priser på slipon så tycker jag att du ska gå ut på E-bay och kolla, fick hem min Hurric pipa för under 3000:-
Tog knapp timme för mig att få på pipan, och det tar inte mer för en oerfaren "meckare"
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Skruvade på min arrowburk förra helgen och är riktigt nöjd.
Beställde från samma sida och deras kundservice är kanon.
Var inte allt för avancerat även för mig med tummen mitt i handen att montera men räkna inte med att få med någon installationsmanual. Är nog lite smidigare att byta på en N-hoj också. :) Jag bytte första dagen så vet ej om den tappat effekt eller inte, men med det nya ljudet så känns det nästan som att den är dubbelt så snabb ;)

Nej tycker inte man ska behöva betala mer än ca 1200:- för första service. Bara ett oljebyte + kontroll. I Kalmar och Norrköping finns aktoriserade kawa verkstäder som ligger där prismässigt. annars är det ockerpriser. Hört att flera verkstäder ligger kring 1800-3000:-.
Så länge folk går med på att betala ett högt pris så kommer dom att fortsätta ta betalt. Undrar vad man för dunder olja för dessa priser och om dom behöver att vara 2 man för att göra denna service som inte tar mera än 1 timma. 200 för olja och filter sedan 1800 i timmen.


Åfasen, ja det är ju verkligen en skaplig timpenning då.. :näsblod
 
Last edited:

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
En generell fråga om ER6 med tidytail, fick med ett kit till min MC med diodblinkers och nummerplåtshållare osv. Men längst ner sitter det en reflex, måste man ha den? Röda reflexen längst ner, vad säger farbror blå ang denna?
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
En generell fråga om ER6 med tidytail, fick med ett kit till min MC med diodblinkers och nummerplåtshållare osv. Men längst ner sitter det en reflex, måste man ha den? Röda reflexen längst ner, vad säger farbror blå ang denna?

En del har satt den röda reflexen där skattemärket satt förut och fått det att gå igenom besiktningen. Men man får alltså inte sätta reflexen på regplåten och om det är en riktigt nitisk polis får du böter.

Jag ska rensa bakdelen när jag får mina grejor och jag kommer sätta reflexen där skattemärket satt, varför inte utnyttja platsen sen får blåbären säga vad fan de vill.

Hej,
Ska åka och prova en ER-6N -09 om någon timme. Blir troligtvis ett köp.
Har suttit och funderat över att installera annat avgassystem för lite fylligare ljud. Är det nödvändigt att skaffa en power commander efteråt? Jag förstår att man får ut mer kraft då, men undrar om cykeln går sämre med ett arrow slipon än den gör original om man inte mappar om..?

Vidare undrar jag om det länkade avgassystemet (slipon) är bra och om priset är rätt på den sidan. Är det någon skillnad mellan dark line aluminum och carbon fibre modellerna? Förutom lite vikt som ändå är sörsumbar om man räknar in min + cykelns vikt. Går cykeln igenom besiktning med arrowsystemet på?

Dessutom undrar jag om det är svårt att installera.

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/27632

Tack

Det är som alla säger lätt att installera och kommer låta gött som fan. Du kan uppleva att du får en del avgasknallar om du inte mappar hojen efter att du bytt. Har du inte kört med öronproppar innan bör du göra det efter bytet :yoparty.
 
Last edited:

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tack för svar, en till fråga till alla er med ER6.
Det är något som vibrerar lätt, tror det är fram i styret. Typ under lampan eller något. Hörs bäst vid ca 3000-3500 varv. Detta är ett problem som många har tydligen, men har någon hittat vad som vibrerar? Är ingen större irritation, men vore kul att veta vad det är!
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Ytterligare en fråga: Har ni slangat med era ER6-or? Har ni bra tips?

Jag slangar utan några problem med min Er6a, bara på 1ans växel dock sen hela vägen till varvstoppet :) Gasa, släpp helt och ge full gas så kommer den upp, lite obehagligt i början men nu har jag bra kontroll över det, är det någon som lyckas powerwheela upp sin på 2ans växel? Eller hur fan kopplar ni upp den för jag har testat o testat och fått knappt upp den börjar lacka ur på att sänka ner hojen för jag kommer upp i varvstopp och balans är tyvärr inte riktigt min grej! :D
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Eller hur fan kopplar ni upp den för jag har testat o testat och fått knappt upp den börjar lacka ur på att sänka ner hojen för jag kommer upp i varvstopp och balans är tyvärr inte riktigt min grej! :D

Har provat några ggr, fullgas på 2:an och runt 3-4000rpm? trycka till snabbt på kopplingen så ska den komma upp på bakhjulet! Fast jag är ingen större mästare på bakhjulet så jag fegade ur och släppte gasen direkt hehe
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Jag slangar utan några problem med min Er6a, bara på 1ans växel dock sen hela vägen till varvstoppet :) Gasa, släpp helt och ge full gas så kommer den upp, lite obehagligt i början men nu har jag bra kontroll över det, är det någon som lyckas powerwheela upp sin på 2ans växel? Eller hur fan kopplar ni upp den för jag har testat o testat och fått knappt upp den börjar lacka ur på att sänka ner hojen för jag kommer upp i varvstopp och balans är tyvärr inte riktigt min grej! :D

Ända jag har lyckats med är full gas 1an ut, sen 2an då reser den sig kanske 2dm automatiskt, men du menar gasa ettan släpp kopplingen fort? Sen fortsätta gasa, eller?:confused:
 

j1msan

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6N -06
Jag e lite sugen på powercommander till min ER6:a 06. Var handlar man det billigast/bäst?
Hoppas det löser problemet att min går väldigt hackigt på lägre varv (3-4000v) och jämn gas. Kör med ett leovince slipon och har förstått att det troligtvis är för att den går snålt...
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Jag e lite sugen på powercommander till min ER6:a 06. Var handlar man det billigast/bäst?
Hoppas det löser problemet att min går väldigt hackigt på lägre varv (3-4000v) och jämn gas. Kör med ett leovince slipon och har förstått att det troligtvis är för att den går snålt...

Det stämmer att den går sämre på låga varv, har hört det av flera.
Men köpa power-commander bara räcker inte har jag hört. En rejäl mappning av hojen behövs! Kostar en del, men hojen får en helt annan karaktär vittnar folk om. Så det ger ju mervärde.
 

j1msan

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6N -06
Men med power-commandern kan du ju själva ändra mappningen genom att ladda ner via deras sida för just ditt blås o luftfilter.. Känns bara som att jag inte vill lägga alldeles för mycket pengar... Fast o andra sidan hjälper det inte så har man slängt pengarna i sjön.. :(
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Men med power-commandern kan du ju själva ändra mappningen genom att ladda ner via deras sida för just ditt blås o luftfilter.. Känns bara som att jag inte vill lägga alldeles för mycket pengar... Fast o andra sidan hjälper det inte så har man slängt pengarna i sjön.. :(

Har hört att det inte är alls lika bra, men det kanske räcker?
Bäst att prata med någon som har PCn.

Slangat något med din hoj?
 

agne

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki ER6F -09
Men med power-commandern kan du ju själva ändra mappningen genom att ladda ner via deras sida för just ditt blås o luftfilter.. Känns bara som att jag inte vill lägga alldeles för mycket pengar... Fast o andra sidan hjälper det inte så har man slängt pengarna i sjön.. :(

Alla hojar är olika så ska man få ut det mesta och få hojen att gå bäst så ska den mappas. Men man kan säkert få den att gå bättre så länge med en färdig.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Tack för svar, en till fråga till alla er med ER6.
Det är något som vibrerar lätt, tror det är fram i styret. Typ under lampan eller något. Hörs bäst vid ca 3000-3500 varv. Detta är ett problem som många har tydligen, men har någon hittat vad som vibrerar? Är ingen större irritation, men vore kul att veta vad det är!

På min -09 öppnade jag mätarhuset och spände alla skruvar jag hittade (6st kanske) och sen var ljudet borta. Det var ett ljud iallafall, sedan om det var samma som för dig återstår att se!
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Alla hojar är olika så ska man få ut det mesta och få hojen att gå bäst så ska den mappas. Men man kan säkert få den att gå bättre så länge med en färdig.

Absolut, vad får man ge för en PC idag?
Har du någon bra sida med tillbehör till ER6an? Krashpuckar osv?
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Då har man köpt sig en er-6n. Åkt ganska mycket sedan igår och blir bara mer o mer nöjd. Svart med röd ram, leo vince slip on :yoparty

Någon som har bra tips på var man kan köpa prylar för att rensa baken?

Edit: Har toppbox med hållare till salu, PMa vid intresse.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top