ER6-tråden

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Du har inte lust att mäta diametern på DB-killern där den passar in i ändröret? Har själv ett Leovincé men saknar DB-killer och är inte säker på att jag hittat rätt modell på Ebay.

Försökte få ut den i går för att mäta men hade tyvärr ingen tång tillgänglig för att dra ut den..
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
1795:- för strypningen är nog ett slags standardpris, jag gav lika mycket.

Regbesiktning gav jag mellan 8-900 någonstans, observera att det dock kan vara väntetid på regbesiktning av hoj, jag fick vänta två veckor.

Jovisst, men för själva arbetet alltså. Fasen vad dyrt med registreringsbesiktning! Kanske borde boka tid redan nu då, hur länge får man köra på "intyget" man får med A2-kort? :)
 

Levve

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 600 K7 Stunt
Hej

Har försökt att hitta nått pris på 600 milsservicen på en er-6 från 2006 men inte hittat nått "färskt" pris.
Nån som vet vad de kostar helst i västeråsområdet men priser från andra ställen är ju också intressant att höra.
Vad ingår i den servicen?

tack på förhand
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
600 mila servicen är ju egentligen bara en översyn så den brukar bara kosta ett par hundra spänn för att få en stämpel. Olja och filterbyte bör man ju dock göra, speciellt på en hoj från 2006. Bromsvätska kan nog också vara vettigt...
 

Bikr

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6N -14
Ny på forumet och med ny hoj. Hämtade min Kawasaki ER-6N 2014 i dag men har inte hunnit göra mer än att demontera sidospeglarna samt rensat bakdelen. Nya sidospeglar, tail tidy, LED-belysning, broms- och kopplingshantag är beställda. Letar nu bara efter ett helsystem, bellypan och hugger.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Jovisst, men för själva arbetet alltså. Fasen vad dyrt med registreringsbesiktning! Kanske borde boka tid redan nu då, hur länge får man köra på "intyget" man får med A2-kort? :)

Arbetskostnad vet jag tyvärr inte riktigt, det ingick i min totalkostnad tillsammans med en del annat. Ja, boka tidigt så ligger du på framkant. Vilket "intyg" är det du menar?
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Ny på forumet och med ny hoj. Hämtade min Kawasaki ER-6N 2014 i dag men har inte hunnit göra mer än att demontera sidospeglarna samt rensat bakdelen. Nya sidospeglar, tail tidy, LED-belysning, broms- och kopplingshantag är beställda. Letar nu bara efter ett helsystem, bellypan och hugger.


Jag ställer ett antal frågor, och det är inte för att ifrågasätta utan för att jag är nyfiken och kanske själv kan finna inspiration.

Vilka speglar ska du ha istället för original?
Vad är syftet med att byta handtag?
Har du en svart hoj med svart belly från fabrik? Vad skall du byta till?
Att montera hugger om man rensat stjärten, blir inte det lite som att "plocka tillbaka" material när man redan rensat upp?


Helsystem har jag själv ett från GPR!

Länka gärna produkter du tittar på så att man själv kan gotta sig lite :hej
 
Last edited:

Bikr

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki ER-6N -14
Vilka speglar ska du ha istället för original?

Har beställt ett par Rizoma.

Vad är syftet med att byta handtag?

Snyggare och bekvämare.

Har du en svart hoj med svart belly från fabrik? Vad skall du byta till?

Vill ha större bellypan och rear hugger men har inte hittat någon som faller mig i smaken ännu.

Att montera hugger om man rensat stjärten, blir inte det lite som att "plocka tillbaka" material när man redan rensat upp?

Jag tycker inte det. När jag säger rensat bakdelen så menar jag att demontera stjärtlappen, blinkers etc. för att ge plats åt en tail tidy med integrerade LED-blinkers.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Har beställt ett par Rizoma.



Snyggare och bekvämare.



Vill ha större bellypan och rear hugger men har inte hittat någon som faller mig i smaken ännu.



Jag tycker inte det. När jag säger rensat bakdelen så menar jag att demontera stjärtlappen, blinkers etc. för att ge plats åt en tail tidy med integrerade LED-blinkers.


Har du lust att länka speglarna? Blir lite sugen.

Posta gärna här om du hittar en intressant belly!

Bakdelen är jag helt med på, jag har själv en tidy från Rizoma. Jag tänkte just att eftersom man plockar bort skrot från stjärten så försvinner kanske lite av "effekten" genom att man monterar hugger. Men länka även gärna sådan om du finner en intressant!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Är inte 100% säker på denna faktan, men vad jag har hört folk säga är att det på något sätt blir fel blandning vid tändning pga detta, och isfl så behöver man mappa den. Jag har Powercommander V på min hoj efter borttagen strypning och nytt rör osv :) Som sagt, bara teori, men kan ju vara värt att kolla med en lokal butik! :brynad

Har frågat min lokala handlare om detta. Om du ligger på högt gaspådrag på högt varv och bara släpper ner till noll gas, får du mycket avgassmällar/baktändningar då? Om man får MYCKET avgassmällar är detta ett tecken på att mappningen behöver ljusteras för att man inte ska skada ventilerna. Om man bara får någon enstaka som jag får med mitt Leovince så spelar det ingen roll
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Första inlägget på SH! :yoparty
Köpte min Er6a idag, 2011 års modell, strypt till 35kw.
Nu är det bara att vänta på våren så man kan börja ta körkortet! :banana
View attachment 398179
Woohoo! Själv reggad i januari, har en ER6 2011 och håller på att ta A2-kort :krama Har dock en ER6-F :rock Var riktigt fräsigt med svarta blinkerskåpor, vart ifrån fixade du dem? Det är lagligt antar jag (man vet ju aldrig)?

Nice :) Fick min "tailtidy" idag samt fälgtejp ja beställt. Blev riktigt sweet :)

Självklart! Slänger med två från när ja köpte den och två från idag när ja monterat grejerna :)
View attachment 400203

Tjena! Ser att du har ett depåstöd från XL-moto, de där "bobinerna" som följde med var 8M tror jag. Hur fixade du det till din ER6? Trodde man skulle montera bombinerna i själva "hjulbasen". Hjälp uppskattas! Förklara gärna som om jag vore en treåring också! :rolleyes:

//Ny i mekvärlden :huvet

Jag sitter velar i kvalet mellan Er6 och Yamaha.

Jag tycker er6 lampa är fruktansvärt gräslig. Går det att göra något åt det?
Kolla på ER6-F istället, mycket fräsigare med "rymdskeppsmätare" och "sportaktig" front! :yoparty Se här (2011-modellen).
Arbetskostnad vet jag tyvärr inte riktigt, det ingick i min totalkostnad tillsammans med en del annat. Ja, boka tidigt så ligger du på framkant. Vilket "intyg" är det du menar?
Grabbarna på verkstaden sa att jag skulle få ett intyg så den kan (övnings)köras på A2 till regbesiktning? Eller har jag missuppfattat allt? :confused:
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Woohoo! Själv reggad i januari, har en ER6 2011 och håller på att ta A2-kort :krama Har dock en ER6-F :rock Var riktigt fräsigt med svarta blinkerskåpor, vart ifrån fixade du dem? Det är lagligt antar jag (man vet ju aldrig)?





Grabbarna på verkstaden sa att jag skulle få ett intyg så den kan (övnings)köras på A2 till regbesiktning? Eller har jag missuppfattat allt? :confused:




Håller med, riktigt läckert med blinkers inbyggda i kåporna! Också nyfiken på vad regelverk säger och hur man kan få tag i det.




Det är inget jag känner till, eller TROR fungerar, det kanske finns något kryphål, men jag åkte och regbesiktade direkt.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Woohoo! Själv reggad i januari, har en ER6 2011 och håller på att ta A2-kort :krama Har dock en ER6-F :rock Var riktigt fräsigt med svarta blinkerskåpor, vart ifrån fixade du dem? Det är lagligt antar jag (man vet ju aldrig)?



Tjena! Ser att du har ett depåstöd från XL-moto, de där "bobinerna" som följde med var 8M tror jag. Hur fixade du det till din ER6? Trodde man skulle montera bombinerna i själva "hjulbasen". Hjälp uppskattas! Förklara gärna som om jag vore en treåring också! :rolleyes:

//Ny i mekvärlden :huvet


Kolla på ER6-F istället, mycket fräsigare med "rymdskeppsmätare" och "sportaktig" front! :yoparty Se här (2011-modellen).

Grabbarna på verkstaden sa att jag skulle få ett intyg så den kan (övnings)köras på A2 till regbesiktning? Eller har jag missuppfattat allt? :confused:

Jag använde faktiskt inte bobinerna som följde med :D . Tror de jag har är från Biltema. Dom ska sitta i de gängade hålem framför bakaxeln, det sitter inget i de hålen från fabrik
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Jag använde faktiskt inte bobinerna som följde med :D . Tror de jag har är från Biltema. Dom ska sitta i de gängade hålem framför bakaxeln, det sitter inget i de hålen från fabrik

Tack för svaret! Var nere och kolla på hojen nyss, såg bra ut. Vet du om det är Kawasaki fingängade eller KTM/Kawasaki? Jag tror att det är fingängade, i alla fall om man kolla på XL-moto men alltid bra att vara säker. Biltemas är bra mycket billigare men XL-motos kommer i svart (har en svart hoj och svart sving). Hmm, spraymåla biltemas? :va Kanske är värdelöst och slits ut direkt, men ska nog spray dem ändå och se hur det går :tummenupp

Är det smidigt att ställa upp hojen på depåstödet själv trots att man bara har sidostöd? Ska antagligen göra det varje gång hojen ska in i garaget för att få plats med bilen tryggt (någon gång i veckan).


http://www.xlmoto.se/svingrullar-enfargade-lightech
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Lyftbobiner-82547/
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det kan vara lite nervöst att få upp den på depåstödet första gångerna iom att du måste balansera hojen med båda händerna på skjutshandtagen samtidigt som du försöker passa in "klorna" mot bobbinsarna och trycka ner med foten för att lyfta hojen. Man får in snitsen efter några försök, ta det försiktigt bara :tummenupp
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Man behöver inte ha cykeln upprätt för att få på krokarna. Det behövde iaf inte jag på min gamla er6a med svingrullar och stöd från 24mx. Får man bara dit krokarna och lägger lite vikt på depåstödet så kan man vinkla upp hojen så slipper man göra allt samtidigt
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jo men det går ju inte o få dit båda krokarna när hojen lutar när den står på stödet. Men det kanske funkar, hur som så bör man vara försiktig första gångerna
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top