ER6-tråden

Al3x

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n
Tjena ny på sporthoj så det blir första inlägget för mig! Skaffade mig en kawasaki er6n 2007 i vintras jag håller på fixa upp lite med min obefintliga kunskap.

Bytte precis till ett Leovince slipon, av självklara skäl. Efter jag gjort det märkte jag att jag likt en b-kopia av fast and furiors slungade ut eld ur de nya avgasröret. Med original hade jag bara lite avgassmällar som jag ändå tyckte var här härliga. Så frågan är egentligen inte hur cool jag kommer vara på sveavägen utan om det rent utav är farligt för mig eller motorn att åka runt sådär?
Miljösnack och grannarnas tänk kan ju tas vid annat tillfälle :hej
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
"Tail tidy", "rensad bak" eller andra benämningar syftar till att just minska överflödet av materiel i ändan, som vid fabriksutförande ofta är onödigt stort.

Som du säger så finns en uppsjö av varianter men de syftar alla till samma sak, därför är det av mindre betydelse vill jag påstå, vilken variant man väljer.

Jag valde själv en från Rizoma, med anledning av att det med en medföljde en smutt reflex placerad precis under nummerskylten, således rensade jag upp stjärten rejält, men fortfarande ett vattentätt skott enligt lagboken då avsaknad av reflex kan anmärkas på av polisman och inte går igenom besiktningen. Många varianter levereras nämligen inte med detta. Dock har min trillat av efter 130 körda mil så det var inte så jävla idiotsäkert ändå:rolleyes:

Jag hämtade idag mitt kylarskydd från Kina, kostade 150 spänn:fyllisar. Kul att det kom fram överhuvudtaget, nu väntar jag bara på speglarna och handtagen som är de mest intressanta!
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Tja!

Jag förstår mig inte på den där sökfunktionen.. får ju Inga träffar..

Hur som helst; Powercomander till ER6n, kör det någon skillnad egentligen?

/Andy
 

Marcuusandersso

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2013
Ort
Ystad
Hoj
-Kawasaki ER6 2009
Hej gott folk.

Jag är nu inne på slipon, hurricane cone ligger perfekt i pris Är det stor skillnad mot orginal eller man ska gå upp en tusenlapp och köpa arrow?

Mvh


Ps. Behöver någon toppbox med alla hållare så tjoa till kan ni få det billigt.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hej gott folk.

Jag är nu inne på slipon, hurricane cone ligger perfekt i pris Är det stor skillnad mot orginal eller man ska gå upp en tusenlapp och köpa arrow?

Mvh


Ps. Behöver någon toppbox med alla hållare så tjoa till kan ni få det billigt.

Nu vet inte jag hur just Hurricane låter, men när jag hade Leovince på min ER6 så var det som natt och dag jämfört med original :tummenupp
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Har en ER6 -12 med Arrow helsystem på, rena rama öronorgasmen kan jag säga. Arrow är ju högkvalitétsgrejer dessutom och det är ju aldrig en nackdel. Men rent prestandamässigt tror jag det är lite skit samma :)
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Idag kom speglar samt handtag som beställdes via aliexpress.com för ett par veckor sedan! Helnöjd med vad jag plockat ur paketet, robusta grejer. Blir montering imorgon.

Ca 600:- För speglar, handtag och ett kylarskydd i alu. Helt sanslöst!:banana
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Någon som vet hur mycket man behöver oroa sig för tail tidy och annat utblås (med DB killer) vid en registreringsbesiktning? Är ju för övrigt ett helvete att lyckas boka in en registreringsbesiktning i västra Sverige för tillfälle. Har nog suttit i telefon 3 timmar idag och har fortfarande inte lyckats boka någon. Suck..
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Någon som vet hur mycket man behöver oroa sig för tail tidy och annat utblås (med DB killer) vid en registreringsbesiktning? Är ju för övrigt ett helvete att lyckas boka in en registreringsbesiktning i västra Sverige för tillfälle. Har nog suttit i telefon 3 timmar idag och har fortfarande inte lyckats boka någon. Suck..

Skulle nog montera på originalsystemet än att chansa eller trycka in en db-killer och nå mer. Polaren hade 1 dB över gränsen med db-killer och fick göra en ombesiktning... Måste ha varit en riktigt förbannad besiktningsman. :D
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Någon som vet hur mycket man behöver oroa sig för tail tidy och annat utblås (med DB killer) vid en registreringsbesiktning? Är ju för övrigt ett helvete att lyckas boka in en registreringsbesiktning i västra Sverige för tillfälle. Har nog suttit i telefon 3 timmar idag och har fortfarande inte lyckats boka någon. Suck..
Tror du bör oroa dig väldigt mycket, du kommer antagligen få ombesiktning för tail tidy utan reflex. De ska tydligen vara stenhårda på registreringsbesiktningar. Ska göra en i övermorgon får se hur det går för mig. Ett tips är att kolla så alla lampor och funktioner fungerar som de ska då mitt ena positionsljus gått. Varför ska du registreringsbesiktiga? Strypning? Lycka till i alla fall! :)
 

AbsolutRufuus

Medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Alingsås
Hoj
Ducati xDiavel -22, Ducati Monster 821 Dark -16, Ducati Monster 620 Dark -05, Kawasaki Z800 Performance -14, Suzuki VS800 Bobber -97, Kawasaki ER-6N -12
Tror du bör oroa dig väldigt mycket, du kommer antagligen få ombesiktning för tail tidy utan reflex. De ska tydligen vara stenhårda på registreringsbesiktningar. Ska göra en i övermorgon får se hur det går för mig. Ett tips är att kolla så alla lampor och funktioner fungerar som de ska då mitt ena positionsljus gått. Varför ska du registreringsbesiktiga? Strypning? Lycka till i alla fall! :)

Tack så mycket And för svaret också, får se till att byta till orginalsystemet innan jag reggar om den då. Fan, saknar reflex bak la jag precis märke till, är inte alls sugen på att byta till orginalhållare bak. Känns som det blir en jävla massa pill för att fixa hojen inför registreringsbesiktningen. Aja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.

Japp, skall registreringsbesiktiga för strypning :) Bike i Trollhättan stryper den om ett par veckor.

Kan väl passa på att lägga upp ett par bilder här nu när jag ändå skriver, har inte hunnit ta några egna ännu men det kommer väl framöver. Så snor de som förra ägaren skickade till mig innan köpet.bild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpg
 

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack så mycket And för svaret också, får se till att byta till orginalsystemet innan jag reggar om den då. Fan, saknar reflex bak la jag precis märke till, är inte alls sugen på att byta till orginalhållare bak. Känns som det blir en jävla massa pill för att fixa hojen inför registreringsbesiktningen. Aja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.

Japp, skall registreringsbesiktiga för strypning :) Bike i Trollhättan stryper den om ett par veckor.

Kan väl passa på att lägga upp ett par bilder här nu när jag ändå skriver, har inte hunnit ta några egna ännu men det kommer väl framöver. Så snor de som förra ägaren skickade till mig innan köpet.

Det räcker fint med en självhäftande reflex från biltema eller motsvarande att sätta på underkanten regplåten. Brukar även funka fint och sätta den där tidigare skattemärket satt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top