Erfaranheter Alfa 159

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har förmodligen en pervers sida av höger hjärnhalva. Men ändock, har blivit i behov av en andra bil och just 159:an har på nåt vis en helhet jag kan finna mig i. Förarmiljö och utseende.

Det jag främst är intresserad av är om någon har något att säga om bilen i kombination 2.0 dieseln (som kom sent-09?). Är främst inne på manuellt växlad. Är tänkt som pendlings/bruksis.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jobbade med Alfa Romeo när 159:an kom med 200 hästars diesel.
Mycket trevlig vagn, härligt responsivt chassie och en fantastisk maskin.

V6:an är inte heller fy skam.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag har en 159 kombi Ti -09 med 209hk dieselfemma och har snart kört 4kmil på 2 år. Instämmer helt med Sportbike. Enda smolket är väl att spisen inte är speciellt snål på drickat, jag ligger på 0,8 över 4kmil. Misstänker att 245-sulorna är lätt medskyldiga. Åas visste jag om ren relativa törsten redan när jag köpte så jag sätter det på nöjeskontot och ser glad ut istället :banana

/Anders

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Femman är säkert bra trevlig men själv är det 2.0jtdm som jag låst på. Egr som kärvar och hålla koll på virvelspjäll är det jag lärt mig hittils och det i sig skiljer sig ju inget mot valfri tysk "premiumdiesel". Jag misstänker att denna 2.0 är motsvarande som Saab, Opel Lancia mfl fick från Fiat i början på årtiondet?
Synd att inte dubbelturbon medföljde :brynad

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu är jag ju lite partisk men när jag byter bort min 156 SW blir det till en 159 SW.
Dieseln har jag bara hört gott om.

Tips är att hämta en från Italien där de är mycket billigare än här hemma. Dessutom finns det många fler att välja på på begagnatmarknaden där!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tips är att hämta en från Italien där de är mycket billigare än här hemma. Dessutom finns det många fler att välja på på begagnatmarknaden där!

Aha! Men saknas inte vissa godbitar, såsom stolsvärme, webasto och annat arktiskt jox?
Annars räds jag inte import, har bara haft importerade begagnade bilar de senaste 10åren. Kanske vore Tyskland mer som vår marknad?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aha! Men saknas inte vissa godbitar, såsom stolsvärme, webasto och annat arktiskt jox?
Annars räds jag inte import, har bara haft importerade begagnade bilar de senaste 10åren. Kanske vore Tyskland mer som vår marknad?

Så noga har jag faktiskt inte kollat. Kanske saknas vissa av våra frosttillbehör om man köper från syditalien. Köper man från norra Italien borde de vara lite mer frostsäkrade. Eller som du säger, från Tyskland.

http://www.subito.it/annunci-trentino-alto-adige-vicino/vendita/auto/?cb=000083&cm=000326&fu=2

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En fin vagn att köra aktivt med, men reservdelspriserna är inte alltid är att leka med (ett tips där, är att köpa delarna från Meca, Mekonomen o.d. och spara tusenlappar). Skruvar man själv, så kommer man billigt undan.

Jag skulle nog personligen satsat på en 3,2 liters JTS med fyrhjulsdrift :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Reservdelar brukar eBay få stå till tjänst med i mitt garage =)
Njä, ingen bensinare för mig.

Bensin häller man i hojen. Bilen och traktorn driver man med diesel :fakta

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Så noga har jag faktiskt inte kollat. Kanske saknas vissa av våra frosttillbehör om man köper från syditalien. Köper man från norra Italien borde de vara lite mer frostsäkrade. Eller som du säger, från Tyskland.

http://www.subito.it/annunci-trentino-alto-adige-vicino/vendita/auto/?cb=000083&cm=000326&fu=2

Inte helt ovanligt att exempelvis stolsvärme saknas om man köper från tyskland.

Å andra sidan brukar värmen på förarstolen ge sig efter 4-5 år så då spelar det mindre roll... :banana

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Har det blivit ytterligare en italienare till samlingen än?

Tyvärr inte än. De växer inte på träd. Bud på att hämta en utrikes (tysk) där det finns ett par fler. Brinner inte så jag letar än här hemma. Jag blev mycket konfunderad härom dagen då kollegan kom körandes i sin 159. En 1.9jtdm Q4! Q4 med 1,9?? Trodde bara det fanns fyrkrafs på v6 och dieselfemman?
Senaste Torsendrivning hade ju inte varit dumt. Lär minska utbudet radikalt....

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Vill minnas att bilar som är sålda i norden har en kompletterande rostskyddsbehandling, kan vara värt att kolla upp.

Ruskigt snygg och trevlig bil förövrigt.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Tyvärr inte än. De växer inte på träd. Bud på att hämta en utrikes (tysk) där det finns ett par fler. Brinner inte så jag letar än här hemma. Jag blev mycket konfunderad härom dagen då kollegan kom körandes i sin 159. En 1.9jtdm Q4! Q4 med 1,9?? Trodde bara det fanns fyrkrafs på v6 och dieselfemman?
Senaste Torsendrivning hade ju inte varit dumt. Lär minska utbudet radikalt....

1.9jtdm känns lite att komma under skattenivån som vissa länder har en gräns på vid 2 liter.
Är kollegans bil svensksåld?

Med dina nya kriterier smalnar du av utbudet något snokis... :hihi

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nix, den är importerad.

Jag spanar mest på 2.0jtdm (sena -09 och senare) då de har lite mer knuff och lite lägre skatt. Å minst business/premium men helst Ti.:banana

Fortsätter det va öken får jag väl titta åt den där accorden...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Accord? Det låter ju spännande...

Fortsätter det vara öken får jag väl titta åt Tyskland och Italien! :tummenupp

Ja, japsen gick inte för sig, blev ett kort strul med en amerikansk svull-diesel. Så jag är fortfarande på jakt, eller igen.

Varit å testat en V6 bara för att. Je, den var inte svår att gilla. Men jag har redan leksaker så nåt mer vardags får det nog ändå bli. 2.0jtdm letas det vidare på. Verkar pålitliga.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO