Erfarenhet av Scorpion och Caberg?

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Någon som har erfarenhet av Scorpion EXO HX1 och Caberg Drift Evo?

Jag och tjejen är sugen på att köpa dem. Dock skulle vi vilja byta ut solvisiret till solvisir i klarglas. Hittar inte de när jag googlar.

Innan någon påpekar hur korkat det är med genomskinligt solvisir så är det väl lika bra att förklara att vi ska köpa mörka visir och låta solvisiret endast fungera som vindskydd när vi kör med uppfällt visir på kvällarna.
Körde så med min Schuberg hjälm. Tänker att det borde finnas till Scorpion och Caberg hjälmarna också. Hittar de inte dock.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ägare av Caberg Evo Drift. Utan tvekan den absolut sämsta hjälm jag någonsin haft. Så jävla bullrig / högljudd. Sedan är den stor som en ballong. Trycker i pannan.

Men säkerheten och priset är bra och solskyddet riktigt grymt.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Jag har en Scorpion EXO 1400 Carbon och är i alla fall riktigt nöjd med den. Kör alltid med hörselproppar så ljudnivån kan jag inte uttal mig om. Men riktigt lätt och bra hjälm, ECE22.06 var ett krav för mig.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Är även intresserad av Simpson Venom, men har hört att det är en väldigt högljudd hjälm.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Prova bägge och se vilken som passar din huvudform bäst
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Någon som har erfarenhet av Scorpion EXO HX1 och Caberg Drift Evo?

Jag och tjejen är sugen på att köpa dem. Dock skulle vi vilja byta ut solvisiret till solvisir i klarglas. Hittar inte de när jag googlar.

Innan någon påpekar hur korkat det är med genomskinligt solvisir så är det väl lika bra att förklara att vi ska köpa mörka visir och låta solvisiret endast fungera som vindskydd när vi kör med uppfällt visir på kvällarna.
Körde så med min Schuberg hjälm. Tänker att det borde finnas till Scorpion och Caberg hjälmarna också. Hittar de inte dock.
Inte avsett att ifrågasätta men nyfiken på varför ni vill köra med öppet visir just på kvällarna? Själv tycker jag att det blir irriterande blåsigt bara av att ha en liten glipa öppet i visiret, men man är olika känslig såklart.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Förutom blåsten blir det en fin insektssamling i ansiktet på kvällarna.
Och jag har inte använt någon hjälm med solvisir där inte visiret trycker rätt hårt på näsan när man kör med riktiga visiret öppet. Och jag har inte Zlatannäsa.
Mina tankar när jag köper hjälm.
- Högsta säkerhetsklassningen, nu 22-06
- Den hjälmen eller majoriteten av den tillverkarens hjälmar ska ha minst 4 stjärnor i SHARP.
- Fler än två skalstorlekar, helst fyra så man inte kör ikring i en jättebubbla om man hamnar på gränsen mellan storlekar.
- Bekväm.
- Gärna tyst men öronproppar går åt ändå.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Inte avsett att ifrågasätta men nyfiken på varför ni vill köra med öppet visir just på kvällarna? Själv tycker jag att det blir irriterande blåsigt bara av att ha en liten glipa öppet i visiret, men man är olika känslig såklart.
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.
Nu förstår jag inte.
I hjälmar med solvisir har du i normalfallet ett vanligt ofärgat yttre visit som täcker hela öppningen och innanför sitter ett färgat mindre visit som man fäller ned från sin dolda plats i skalet när det är soligt och fäller upp när det inte är soligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kör man med ett mörktonat visir så ser man väldigt dåligt på kvällarna (i mörker) med visiret nere. Så det är bara för att kunna se.


Ok, så om jag fattar dig rätt så handlar det om att ni vill ha svart visir mycket för att det är snyggt men vill kunna ha en liten fail safe i form av ett nedfällbart klart visir på kvällen? Hade annars tipsat om att skaffa fotokromatiskt visir, det anpassar sig efter solljuset och är rätt så mörkt vid svenskt solsken men blir helt klart vid mulet, natt, tunnlar etc, så slipper du klyddet med ett extra invändigt visir. Men låter som att det inte uppfyller dina krav då :)
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top