Erfarenheter av biltemas verktyg!?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Det drar sig ju mot jul med allt vad det innebär med klappar och önskelistor... Jag är riktigt dålig på att önska mig saker, mest för att jag köper allt jag vill ha ändå...

Men nu är det så att jag saknar en riktigt stor uppsättning handverktyg, typ blocknycklar, spärrskaft mm... Eftersom tjejen min är fattig student så har jag gått och spanat på biltemas stora set med 150 delar. Verkar ju vara allt man behöver och lite till... Hur är kvalitén på dessa grejer?
Det är ju tio års garanti och sånt där CrV stål, känns som det borde funka till vanligt hobbymekande...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De med 10-årsgaranti brukar duga för mig iaf!

/J

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Handlat rätt mycket på "bilbuttricks" genom åren o är procentuellt väldigt nöjd med vad man får för pengarna.Du ligger ju i rätt kategorityp vad det gäller användandet,hobbymek.För yrkesbruk gäller dom dyrare blingmärkena.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Som redans sagts så är det bra grejer, men för det priset så brukar man kunna hitta Bachos stora sats om man letar runt lite eller väntar på ett erbjudande. (ok inte riktigt det priset, men 13-1400).

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Som alla andra sagt, bra grejer om man ser till priset.

Själva lådan har dock dålig passform, endel hylsor rostar samt att bitsar går sönder.

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Har den billigaste satsen utan garanti i stugan, bara för att ha något. Duger bra där, men kanske inte i garaget. Där har jag deras verktyg med 10-års garanti och många av dem har passerat garantins utgång och är fortfarande hela.

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Folk tycker i störta allmänhet att Biltema har bra saker men jag ställer mig lite mittemellan.

Vissa saker har varit bra och andra saker kan kastas direkt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Folk tycker i störta allmänhet att Biltema har bra saker men jag ställer mig lite mittemellan.

Vissa saker har varit bra och andra saker kan kastas direkt.

Det håller jag med om, jag tror att man måste vara lite kunnig inom användningsområdet samt lyhörd när man köper saker på Biltema, det finns saker som är riktigt prisvärda och det finns saker som bara blir en omväg tills man hittar ngt som funkar bättre.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Nu har jag inte läst hela tråden, men har det nämts att de duger utmärkt och har ett riktigt bra pris?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det bara jag som inte gillar dom?

Spärrskaften går sönder förr eller senare och oftast på lördagkväll så man blir stående hela söndagen och kan inte göra mycket annat än slicka såren på knogarna som man dessutom slog sönder då spärrskaftet gick sönder.

Sedan har dom för mycket gods(pga sämre stålkvalitet) i hylsorna så när man ska lossa en mutter i ett trångt utrymme får inte biltemaverktygen plats och så står man där och kan inte lossa sista muttern. Och naturligtvis händer det sent på kvällen när allt har stängt. Eller kanske ute i nån depå långt in i skogen.

Är det mot förmodan dagtid när prylarna går sönder är man så smutsig av skruvandet att man behöver en timme i duschen innan man vågar sig ut bland folk.

Nej, att laga trasiga prylar kan tära på humöret så dom tillfällena är inte rätt tillfällen att fresta lyckan med verktyg som riskerar att gå sönder eller kanske inte funkar för sin uppgift.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det bara jag som inte gillar dom?

Spärrskaften går sönder förr eller senare och oftast på lördagkväll så man blir stående hela söndagen och kan inte göra mycket annat än slicka såren på knogarna som man dessutom slog sönder då spärrskaftet gick sönder.

Är det bara jag som har tre-fyra (fungerande) spärrskaft?

Mina favoritverktyg är dock Kamasa-låddan jag fick av mitt ex för 20 år sedan, plastlådan är för länge sedan trasig av ständigt släpande och användande på motortävlingar, men verktygen fungerar fortfarande.
(kanske för att jag använder T-skaftet för att lossa innan jag tar spärrskaftet)

Det enda jag har kvaddat är ett T-skaft och en 19mm's hylsa då jag förlängde med ett två meters järnrör för att hoppa loss en omöjlig hjulbult.
(bulten lossnade dock exakt samtidigt som hylsan sprack)
Skaftet blev lite böjt, inte mycket men det passade inte i facket i lådan.

Jag fick nytt på "garanti" av Kamasa försäljaren, utan att ens ha ett kvitto.
Han frågade bara hur långt järnrör jag hade förlängt med.

Visst finns det bättre kvalitet, men dom har slitit ont i många år och kostade marginellt mer än skitverktygssatserna dom hade på OK på den tiden.

Jag har fått intrycket att Biltemas 10års-garanti verktyg håller ungefär samma klass.

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Är det bara jag som har tre-fyra (fungerande) spärrskaft?

Mina favoritverktyg är dock Kamasa-låddan jag fick av mitt ex för 20 år sedan, plastlådan är för länge sedan trasig av ständigt släpande och användande på motortävlingar, men verktygen fungerar fortfarande.
(kanske för att jag använder T-skaftet för att lossa innan jag tar spärrskaftet)

Det enda jag har kvaddat är ett T-skaft och en 19mm's hylsa då jag förlängde med ett två meters järnrör för att hoppa loss en omöjlig hjulbult.
(bulten lossnade dock exakt samtidigt som hylsan sprack)
Skaftet blev lite böjt, inte mycket men det passade inte i facket i lådan.

Jag fick nytt på "garanti" av Kamasa försäljaren, utan att ens ha ett kvitto.
Han frågade bara hur långt järnrör jag hade förlängt med.

Visst finns det bättre kvalitet, men dom har slitit ont i många år och kostade marginellt mer än skitverktygssatserna dom hade på OK på den tiden.

Jag har fått intrycket att Biltemas 10års-garanti verktyg håller ungefär samma klass.

Har åsså en kamasalåda och våldade med den lilla spärrhandtaget (8 år efter)och givetvis gick den sönder, men körde ner till firman som hade "lovat livstidsgaranti". Utan att tveka 1 sek fipplade han upp ett nytt spärrhandtag ur en sprojlans ny låda och gav mig en ny och grymtade att "de har ju livstidsgaranti". Sen hur man ska tolka livstidsgaranti, det vette sablar...

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Håller med GuW om att kamasa är bra skit till helt rätt pengar!
Har två biltema prylar i garaget, deras jättekorta steglösa spärr och deras insexsats för hylsnyckel.

Bägge fungerar bra men då är jag lite försiktigare med dom också, det är ju inte verktyg som utsätts för så stora påfrestningar!

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Jag har själv den plåtlådan med verktyg som biltema säljer, den är faktiskt förvånansvärt bra och hållbar, hade inte räknat med att den skulle hålla alla dessa år jag haft den utan tänkte att den blir bra så länge tills jag köper annat. Nu har den varit så bra att jag inte behövt köpa annat, dock suktar jag lite efter AmPro:s stora sats, den kostar ungefär 10 ggr mer men vilken verktygsporr :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Håller med GuW om att kamasa är bra skit till helt rätt pengar!
Har två biltema prylar i garaget, deras jättekorta steglösa spärr och deras insexsats för hylsnyckel.

Bägge fungerar bra men då är jag lite försiktigare med dom också, det är ju inte verktyg som utsätts för så stora påfrestningar!

Jag har biltemas ring- och lednycklar med 10-årsgaranti. Min stora hylsnyckelsats är en gammal västtysk Hazet i plåtlåda från 80-talet. Den vägra paja.

T-handtagskrok för avgasfjädrar, skruvutdragarkit, butangasbrännare, tungstenelektroder till TIG:en samt hylssaten för ipressing av lager och packboxar var bland de senaste inköpen. Funkar bra. Tumverktyg brukar jag handla bland Julas lite dyrare sortiment.

Om de verktyg jag vill ha inte finns med rätt kvatité på Jula, Clas i Sjön alt Biltema så bär det iväg till tex Grönmarks, Elfa, Julius Sjögren, Sieverts eller Flinks beroende på vad det är jag ska ha.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024