Erfarenheter av: European-Transport.org?

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
Jag håller på o ska köpa en R1 06:a från England och ägaren vill att vi ska använda oss utan European-Transport.org ett företag som sköter både transport och pengar köpare o säljare emellan..
Jag betalar för hojen innan leverans, men har 5dagar på mig att inspektera hojen när den kommer innan säljaren får pengarna från frakt företaget om jag godkänt den..

Någon som har några erfarenheter av de företaget o om man ska våga använda dom utan att bli blåst?

Mvh Tomas
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Aldrig hört talas om det, tycker det låter aj-aj lång väg! :3freak
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Verkar vara ett schysst företag. Funkar väl lite på samma sätt som Internetgirot, inga problem med det. Kolla upp om företaget fått några anmälningar emot sig i typ allmänna reklamationsnämden eller nåt sånt.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Jag skulle passa mig noga för detta bolag. Risken att de tar dina pengar och sticker är väldigt stor.

Varför då?
Jo, för det första så är företaget i princip helt okänt. En googlesökning ger endast ett enda svar, och det går till deras hemsida. Hade det varit ett seriöst företag skulle det absolut finnas mycket mer.

Gör man sedan en WHOIS uppslagning på domännamnet ser man att det är registrerat i april i år, och att man använde sig av en anonymitetstjänst för att slippa skylta med några namn på ägare eller ansvarig för siten. Omöjligt att få tag på någon person inom bolaget om de inte själva vill med andra ord. Dessutom är siten lokaliserad i Australien.

Allt tyder på bondfångeri!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tompaelias skrev:
2258966 Jag håller på o ska köpa en R1 06:a från England och ägaren vill att vi ska använda oss utan European-Transport.org ett företag som sköter både transport och pengar köpare o säljare emellan..
Jag betalar för hojen innan leverans, men har 5dagar på mig att inspektera hojen när den kommer innan säljaren får pengarna från frakt företaget om jag godkänt den..

Någon som har några erfarenheter av de företaget o om man ska våga använda dom utan att bli blåst?

Mvh Tomas

Trodde ingen köpte hoj på det sättet längre nu när man hört talas om så många försök till bedrägeri...

Jag skulle avstått, men du avgör ju själv om det är värt chansen.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag hade nog lagt några tulingar extra och köpt en hojj jag verkligen vet jag får.
Rätt mycket pengar vi snackar om ju.

Men om du nu vet att du får den till 100% så varför inte.
Finns väll någon slags försäkring transportbolaget borde ha mot skador?

Tror nog du gör bäst i att ringa upp bolaget dom lär ju kunna svara på alla dina frågor.

Skall även tillägga att jag aldrig hört talats om bolaget.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Fråga om han ska sälja hojen på grund av flytt från tyskland och den inte funkar så bra i englands vänstertrafik. :banana

Närå, men som konsumenteuropa rekomenderar: Kolla alla kontaktuppgifter och sånt noggrant innan så kanske det kan vara genomförbart.
Jag skulle nog inte göra det personligen hursomhelst. :)
 

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
Tackar för tipsen.
De verkar som dom skriver på Konsument Europa att de är för bra för att vara sant..
De blir nog o köpa en hoj i Sverige ändå trots allt..
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Bra att du sansat dig lite och insett att du blir blåst - alltså köp INTE!

Kan du nu länka till annonsen eller berätta lite mer, så att andra osäkra personer
här på forumet kan lära sig hur det brukar se ut och gå till.
 

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
stronzo skrev:
2259397 Bra att du sansat dig lite och insett att du blir blåst - alltså köp INTE!

Kan du nu länka till annonsen eller berätta lite mer, så att andra osäkra personer
här på forumet kan lära sig hur det brukar se ut och gå till.


Länk till annonsen: http://www.motoscout24.autoscout24.de/Public/Detail.aspx?id=bogkrtgoii

Och här är det senaste mailet jag fick tillbaka.. precis som de står på konsument europas hemsida att de brukar gå till.. :(

Hi Tomas,
The bike is listed in German at the advise of a friend of my sons He told my son that this website is very good.
But the bike is located in London,UK.
The bike is in original condition.
The bike has a German registration papers.
I have a method to propose you that will protect both of us in this deal.
The bike is ready for shipping at the shipping company.
To recive it you must pay the money for the bike to the shipping company with a wire transfer service.After the payment is checked and if everything is OK the bike will be shipped towards you.You will recive the bike right at your home address.The shipping time depends on the distance to your country.
When you will recive the bike you will have up to 10 days to inspect it at the nereast dealer and to go with the papers at the local authorities and see if there is trouble registering the bike in your country.
If everything is OK and you agree to keep it the shipping company will give me the money and the transaction will be completed.
If you are not satisfied you must announce the shipping co! mpany before the end of the inspection period and if there is no solution to the problems the bike will be shipped back to me by the same method in wich it was shipped to you and the shipping company will return you the money.
This service offer protection for both buyer and seller.
For more information please check www.european-transport.org wich is the shipping companie's website.
If you agree to make the deal this way please tell me so I can contact the shipping company to start the transaction with you.
Email me your response soon!
Thank you and best regards!

Tyvärr så verkar de vara så att väldigt många annonser på den sidan är bluff.. :mad:
jag tyckte att de verkade vara för bra för att vara sant jag också..
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Skulle vara kul om vi kunde vara några hundra som svarar på den där annonsen...

Mitt svar är skickat iaf!
 

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
Har fått ytterligare ett mail från samma person:

Hi,
Dear Sir i`m sorry but you can`t come to London to see the bike becuse the bike it is already registerd at the shipping company.If I take it back the papers or the bike i will pay all shipping taxes again .
And i have another problem: I work a lot with this company, i have a contract signed with this company and i must respect it!
I am sorry but coming to London is a problem for me to because I am a very busy man and I can't wait for you.That is why I have chosen this company because it is very fast and safe.
Please understand me!
Email me soon!
Regards

Han vill verkligen inte att jag ska komma o hämta hojjen i London.. undrar varför.. :3freak
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Tompaelias skrev:
2260124 Har fått ytterligare ett mail från samma person:

Hi,
Dear Sir i`m sorry but you can`t come to London to see the bike becuse the bike it is already registerd at the shipping company.If I take it back the papers or the bike i will pay all shipping taxes again .
And i have another problem: I work a lot with this company, i have a contract signed with this company and i must respect it!
I am sorry but coming to London is a problem for me to because I am a very busy man and I can't wait for you.That is why I have chosen this company because it is very fast and safe.
Please understand me!
Email me soon!
Regards

Han vill verkligen inte att jag ska komma o hämta hojjen i London.. undrar varför.. :3freak

Har nog hittat samma "säljare" men när jag skrev att jag redan var i London slutade "han" svara på mailen :gnissla
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
En R1 -06 för 49 000:-?

Fattar väl då på en gång att det är något mysko. Vad kostar den hojen ny?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top