ERfarenheter av Stahlwerk svetsar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Letar aluminiumsvets (AC/DC-tig) och har fastnat lite för en smidig kombimodell från Stahlwerk:

http://www.ebay.co.uk/itm/WELDER-ST...787176?hash=item233f7991e8:g:uF0AAOSwa-dWiooe

Den verkar ha allt man kan tänka sig behöva, och som en bonus fungerar den dessutom som en plasmaskärare. Dessutom till ett bra pris, kollar man begagnatmarknaden får man betydligt äldre och betydligt klumpigare grejer för samma pengar. Frågan är ju då, är det för bra för att vara sant? :va

Någon som har erfarenhet av de här svetsarna? 5 års garanti låter ju verkligen inte dåligt menar jag... Så vad är haken? Eller är det bara att köra på? :)

Jag har googlat modellen och folk verkar överens om att det är en hyfsad maskin men att den tänder lite hårt och att det kan vara svårt att få till bra starter och stopp i tunna material. Jag är nybörjare på det här med tigsvetsning, kommer det att ställa till det ordentligt för mig? :va

Tankar och erfarenheter vore mycket uppskattat :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Märket är så vitt jag vet ett tyskt kvalitetsmärke som funnits bra länge så det borde vara ok att köpa.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Märket är så vitt jag vet ett tyskt kvalitetsmärke som funnits bra länge så det borde vara ok att köpa.

Ok, nice! Det verkar ju ganska safe, så kanske man ska ta och slå till på en sån då...

Fler synpunkter tas dock tacksamt emot så jag får lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig! :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är en re-brandad kines. Likadan som min 200AC/DC TIG. Dessa säljs under en massa namn. Den har funkat perfekt i snart 10 år nu. Och idag har de säkert produktutvecklats ytterligare. Plasmaskärfunktion har jag inte på min som exempel.
Sök på WSME-200. Det är beteckningen på den kinesiska ursprungsmodellen.

Jag har skrivit om den i andra svetstrådar här på SH.
Även om de är re-brandade, så är det ju bra att köpa från en större välkänd leverantör, om det skull bli garantiärende. Så stahlwerk kan nog vara en bra logga att ha på sin WSME-200.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är en re-brandad kines. Likadan som min 200AC/DC TIG. Dessa säljs under en massa namn. Den har funkat perfekt i snart 10 år nu. Och idag har de säkert produktutvecklats ytterligare. Plasmaskärfunktion har jag inte på min som exempel.
Sök på WSME-200. Det är beteckningen på den kinesiska ursprungsmodellen.

Jag har skrivit om den i andra svetstrådar här på SH.
Även om de är re-brandade, så är det ju bra att köpa från en större välkänd leverantör, om det skull bli garantiärende. Så stahlwerk kan nog vara en bra logga att ha på sin WSME-200.

Tack för bra input! :) Jag tyckte den liknade din litegrann men jag var inte helt säker... Men jag tycker det låter vettigt som du säger, men en välkänd firma och fem åprs garanti så borde väl inte så mycket kunna gå fel kan man tycka. Ska nog klappa till då! :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bra pris på den där. Har själv kollat på den här. Någon som kan berätta nåt om skillnaderna?

http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk-TIG-SUPER-200P-S-AC-DC-200A-HF-puls-plasma.html

Jag har kikat på den också, samma säljare som har den jag kikat på säljer även den där varianten och när jag jämfört dem verkar det inte vara mycket skillnad. Man får med samma tillbehör och Tech specs är fullständigt identiska sånär som på mått, vikt och att den har säkerhetsklassning IP23 istället för IP21... Vad det nu innebär. Jag tyckte priset var lite väl mycket högre med tanke på de små skillnaderna.

http://www.ebay.co.uk/itm/WELDER-ST...R-ARC-STICK-/151377349527?hash=item233ecb0b97

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
IP21 är droppskyddad, IP23 strilskyddat.
Innebär i praktiken att IP23 kan du använda utomhus även om det regnar lite. Men inte fan vill jag stå i regn och svetsa.
Slår nog tusan till på den där.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
IP21 är droppskyddad, IP23 strilskyddat.
Innebär i praktiken att IP23 kan du använda utomhus även om det regnar lite. Men inte fan vill jag stå i regn och svetsa.
Slår nog tusan till på den där.

Nej, isåfall är det ju verkligen inte mycket skillnad för pengarna. Jag vill inte heller stå ute i regn och svetsa :D

Om du ska slå till omgående och hinner få hem den innan jag kommit till skott får du jättegärna ge en recension! :tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har tittat på Stahlwerk tidigare och stört mig på att den tidigare marknadsförts som utvecklad i Tyskland, det är en Kines, designad och utvecklad i Kina.

Vilket som, mycket för pengarna. Användargränssnitten är dåliga med en jävla massa potentiometrar av okänslig och kass kvalitet men det funkar. Troligtvis inte top notch eller ens i närheten nån stans och nån proffs- eller kvalitetssvets är det inte men som hobbysvets funkar det nog bra.

Hög duty cycle på 60% vilket den antagligen inte uppfyller men det spelar ingen roll öht. IP 21 eller IP23, på en hemmasvets hade jag inte brytt mig så mycket om det. Se bara till att hålla den ren inuti, vet inte hur denna är designad men kinesiska svetsar har ofta spänning på kylkropparna och dessa brukar ligga nära varandra. Det kan betyda att lite ledande damm mellan en kylkropp med primärspänning och en kylkropp med sekundär (dvs svetshandtaget) kan bli mer än spännande.

Jag hade direkt köpt till en fotpedal med.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har tittat på Stahlwerk tidigare och stört mig på att den tidigare marknadsförts som utvecklad i Tyskland, det är en Kines, designad och utvecklad i Kina.

Vilket som, mycket för pengarna. Användargränssnitten är dåliga med en jävla massa potentiometrar av okänslig och kass kvalitet men det funkar. Troligtvis inte top notch eller ens i närheten nån stans och nån proffs- eller kvalitetssvets är det inte men som hobbysvets funkar det nog bra.

Hög duty cycle på 60% vilket den antagligen inte uppfyller men det spelar ingen roll öht. IP 21 eller IP23, på en hemmasvets hade jag inte brytt mig så mycket om det. Se bara till att hålla den ren inuti, vet inte hur denna är designad men kinesiska svetsar har ofta spänning på kylkropparna och dessa brukar ligga nära varandra. Det kan betyda att lite ledande damm mellan en kylkropp med primärspänning och en kylkropp med sekundär (dvs svetshandtaget) kan bli mer än spännande.

Jag hade direkt köpt till en fotpedal med.

Tack för bra input! :)

Och ja, nackdelen är ju att den saknar pedal men det kan man ju som du säger köpa till.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för bra input! :)

Och ja, nackdelen är ju att den saknar pedal men det kan man ju som du säger köpa till.

Pedal ingår nästan aldrig. Ingår det så är det specialplockade paket eller riktig kinaskit där det lockas med pedal och diverse tillbehör på köpet.

Pedaler är vanligtvis dyra till jävligt dyra saker till riktiga kvalitetsmaskiner, typ 50% av vad Stahlwerksvetsen kostar men dit hör absolut inte Stahlwerk, en pedal till den skall bara kosta ett par hundringar.

Vill du kika på riktiga tyska svetsar så är det EWM, Lorch, Rehm och sånt som gäller. Men då kan man ju lika gärna köpa gult....

Det är möjligt att göra begagnatfynd. En kompis till mig scannade Blocket och hittade en genomgången ESAB 315A 3fas TIG med bra med tillbehör för 7000kr.

Det borde vara möjligt att hitta mycket bra maskiner på en Tysk marknad, det finns mängder med tyska svetstillverkare som i princip bara säljer på lokal marknad. Finns även nån österikisk tillverkare som är top of the line och det finns flera italienska som inte alls är att spotta på.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...