Ersätter Folksam trasigt skinnställ, etc?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Klotade för några veckor sedan och tänkte höra med er om Folksam ersätter skador på skinnstället, blev uppnött och sömmar sprack. Mina skor samt hjälm blev även skadade. Kan jag få full ersättning för detta. Jag kan uppvisa kvitton.

Visst lättast att ringa och prata med folksam men jag tänkte höra med Er om någon har fått ersättning för skadad skyddsutrustning. Jag har en åretrunt basförsäkring.

Tack på förhand...

Glömde skriva att jag har en helförsäkring

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Mr R skrev:
Klotade för några veckor sedan och tänkte höra med er om Folksam ersätter skador på skinnstället, blev uppnött och sömmar sprack. Mina skor samt hjälm blev även skadade. Kan jag få full ersättning för detta. Jag kan uppvisa kvitton.

Visst lättast att ringa och prata med folksam men jag tänkte höra med Er om någon har fått ersättning för skadad skyddsutrustning. Jag har en åretrunt basförsäkring.

Tack på förhand...

Ja det får du om du har en helförsäkring..Kolla www.folksam.se vad din Basförsäkring täcker,eller dina försäkringshandlingar du fick bifogade med din försäkring.

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Hoj
Doris får duga så länge....
Mr R skrev:

Tack på förhand...

Det borde du få!! Jag har fått ut full ersättning 2 ggr för nytt ställ, hjälm, stövlar & handskar som jag har förstört i krascher på bana. Dock inte samma bolag som du!!

Första kraschen fick jag välja på att behålla stället och ta halva nypriset, eller full ersättning och lämna stället. Hjälmen fick jag behålla men dom skar av hakremmen så jag inte kan använda hjälmen (ville behålla den som minne samt att den va lackad i min egna design)

Andra krascen gick det riktigt åt skogen så då fick jag full ersättning för allt, trots att det va samma ställ som första gången!! Samt att jag fick behålla hjälmen utan att dra av hakbandet (har den när jag kör minimoto nu) :tummenupp

Ring och fråga!! Men du får säkert lämna in dom söndriga grejerna!!

Ps hörde av en kille på kartbanan att han hade fått ut ett nytt ställ på hemförsäkringen när han hade klotat på en minimoto Ds

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag har för mig att hojförsäkringen täcker hjälmen. Då den tillhör hojjen pga att det är lag på hjälm.

Men resten av skyddsutrustningen täcks av hemförsäkringen.

Det är möjligt att jag är ute och cyklar för det var några år sedan jag krashade.

Edit: Eller så var det en mera ekonomisk lösning pga självrisker.

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Hoj
DSB
Ta allt på hemförsäkringen för att det går annars på
vagnskadeförsäkringen=sämre bonus

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag har länsförsäkringar på hemmet och vet att jag får ersättning av stället, hjälm, etc och har även en billig självrisk. Då jag har fått ersättning förut av dem.

Men nu är situationen att mitt akrapovic helsystem, blev tillböjt vid klotningen och jag kan köpa ett nytt för 8-9000 sek om jag inte vill använda orginal dvs. och min självrisk ligger på 6000 sek hos folksam så om jag inte får ersättning för stället, hjälmen, etc så kommer jag inte nyttja försäkringen hos folksam.

Därför tänkte jag höra med Er om någon har folksam och har fått ersättning för sin skyddsutrustning.

Jag har läst villkoren och alla papper men kunde inte finna något om ersättning av skyddsutrustning

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Hoj
DSB
dom ersätter hjälm men inte skinnställ om det inte
är personskador isåfall ersätter dom även det.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Tuben skrev:
dom ersätter hjälm men inte skinnställ om det inte
är personskador isåfall ersätter dom även det.

100% säker, tråkigt. Blir att ringa Folksam imorgon. Skriver en lite rad hur det gick, om dom ersätter eller inte.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Jag fick för allting när jag klotade. Det gick på trafikförsäkringen. Ja det var personskador inblandat, kanske därför.

Det har inget med helförsäkringen att göra.

Det var folksam jag hade då.

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Hoj
DSB
Helt rätt fel av mig innan men det måste va personskador
för att man ska få ut på skyddsutr. förutom hjälmen
som går på vagnskadan eftersom den tillhör hojen//Anders

DJM skrev:
Jag fick för allting när jag klotade. Det gick på trafikförsäkringen. Ja det var personskador inblandat, kanske därför.

Det har inget med helförsäkringen att göra.

Det var folksam jag hade då.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Folksam ersätter skyddsutrustning enbart om det är personskador. Dock så ersätter folksam hjälmen, då den går på vagnskadeförsäkringen.

Tack för hjälpen iallafall

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Mr R skrev:
Jag har länsförsäkringar på hemmet och vet att jag får ersättning av stället, hjälm, etc och har även en billig självrisk. Då jag har fått ersättning förut av dem.

Men nu är situationen att mitt akrapovic helsystem, blev tillböjt vid klotningen och jag kan köpa ett nytt för 8-9000 sek om jag inte vill använda orginal dvs. och min självrisk ligger på 6000 sek hos folksam så om jag inte får ersättning för stället, hjälmen, etc så kommer jag inte nyttja försäkringen hos folksam.

Därför tänkte jag höra med Er om någon har folksam och har fått ersättning för sin skyddsutrustning.

Jag har läst villkoren och alla papper men kunde inte finna något om ersättning av skyddsutrustning

Vänta nu lite som jag förstår det hela rätt så har du alltså fått ersättning av länsförsäkringars hemförsäkring för stället?? Krashade själv i höstas och stället är det inte mycket kvar av, fick ett tips om att man kan få nytt ställ på hemförsäkringen (har länsförsäkringar) men när jag ringde och frågade så verkade de tycka att jag var knäpp för cítat "någon ersättning för MC-ställ kan du ju givetvis inte få på hemförsäkringen"

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
kan man inte få milersättning också fr. bolagen! det har jag hört :banana

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
abethebabe skrev:
kan man inte få milersättning också fr. bolagen! det har jag hört

För vad? och varför?

Tokigakon skrev:
Vänta nu lite som jag förstår det hela rätt så har du alltså fått ersättning av länsförsäkringars hemförsäkring för stället?? Krashade själv i höstas och stället är det inte mycket kvar av, fick ett tips om att man kan få nytt ställ på hemförsäkringen (har länsförsäkringar) men när jag ringde och frågade så verkade de tycka att jag var knäpp för cítat "någon ersättning för MC-ställ kan du ju givetvis inte få på hemförsäkringen"

Skador skall man anmäla när dem är aktuella, du är sent ute. Det beror på vilken typ av försäkring du har. Jag har inte fått någon ersättning ännu utan det tar tid, men det är på utredning.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Mr R skrev:
För vad? och varför?

Skador skall man anmäla när dem är aktuella, du är sent ute. Det beror på vilken typ av försäkring du har. Jag har inte fått någon ersättning ännu utan det tar tid, men det är på utredning.

för slitage på motorn och dom höga soppapriserna!!!

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Mr R skrev:

Tack på förhand...

Glömde skriva att jag har en helförsäkring
Jag körde omkull i somras. Hade halvf. hos Folksam. Det var min hemförsäkring och inte min hojförsäkring som jackan och hjälmen gick på! 1500kr självrisk dock.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
ksann skrev:
2016918 Jag körde omkull i somras. Hade halvf. hos Folksam. Det var min hemförsäkring och inte min hojförsäkring som jackan och hjälmen gick på! 1500kr självrisk dock.

:fakta

Precis samma här, klotade i somras, halvförsäkring hos Folksam. Allriskförsäkringen på min hemförsäkring (Folksam) täckte dock skadorna på all utrusting.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...