ersättning av försäkringsbolag

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Om man har en trimmad lätt mc och kraschar, får man då ersättning av försäkringsbolaget?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Om den bänkas och visar att den är över 11kW kan dem neka ersättning. För att den ska bänkas måste alltså det vara så illa att någon skadas, annars är det ju bara att släpa hem hojen.

Solid snake

Guest
Pungis skrev:
Om den bänkas och visar att den är över 11kW kan dem neka ersättning. För att den ska bänkas måste alltså det vara så illa att någon skadas, annars är det ju bara att släpa hem hojen.

Man kan ju alltid hoppas på att den inte startar vid bänkningen.. :)

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Om du tex drar in i en splitt ny Mercedes S AMG för 100,000,000kr och försäkrings bolaget bestämmer sig för att kolla om hojen var ostrypt så kan du dom på alla möjliga sätt få reda på det även fast hojen ser ut som ett stort runt järnklot.

Har själv tänkt mig den händelsen vad man skulle göra, inte säkert att det blir mitt fel, han kan ju köra in i mig så det kan endå på nåt sätt bli som jag som blir skyldig han en massa pengar.

Känns lite osäkert det...

Körde moppen trimmad till tusen i 1.5år och var nära på att köra in i 1 BMW, 2 Mercedes och 1 Porsche Canyenne. Man blir riktigt rädd efteråt när man tänker efter och nu om man ska byta ut moppen med 10hk mot en 125a på 35hk så olycksrisken mycket större iaf med mig som förare hur sakta jag än försöker att åka så går det inte att låta bli.

Sen så om man tänker köra ostrypt 125a då kan man väll lika gärna köpa en R1 eller Hayabusa blir väll lika olagligt där eller iaf i närheten.

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Darre skrev:
Om du tex drar in i en splitt ny Mercedes S AMG för 100,000,000kr och försäkrings bolaget bestämmer sig för att kolla om hojen var ostrypt så kan du dom på alla möjliga sätt få reda på det även fast hojen ser ut som ett stort runt järnklot.

Har själv tänkt mig den händelsen vad man skulle göra, inte säkert att det blir mitt fel, han kan ju köra in i mig så det kan endå på nåt sätt bli som jag som blir skyldig han en massa pengar.

Känns lite osäkert det...

Körde moppen trimmad till tusen i 1.5år och var nära på att köra in i 1 BMW, 2 Mercedes och 1 Porsche Canyenne. Man blir riktigt rädd efteråt när man tänker efter och nu om man ska byta ut moppen med 10hk mot en 125a på 35hk så olycksrisken mycket större iaf med mig som förare hur sakta jag än försöker att åka så går det inte att låta bli.

Sen så om man tänker köra ostrypt 125a då kan man väll lika gärna köpa en R1 eller Hayabusa blir väll lika olagligt där eller iaf i närheten.

Eller ännu värre om man skulle lyckas köra ihjäl/ göra nån invalid.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
är det inte så att trafikförsäkringen gäller även fast den är ostrypt. det är väl bara på moppar som den inte gäller om fordonet är trimmat

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Edholm skrev:
Eller ännu värre om man skulle lyckas köra ihjäl/ göra nån invalid.

En kompis var nära att göra det...

Hans granne har bett han att sluta köra på gården med sin Honda MTX 125, men det vägrar han. 2 veckor efter går grannes lilla 6åriga dotter ut på gången och han kör på henne, inte riktigt kör på henne men han drar in sitt knä i stackars barn. Då vart det ett jävla liv, kompisen vart riktigt rädd, då han varken hade körkort eller försäkring.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Darre skrev:
En kompis var nära att göra det...

Hans granne har bett han att sluta köra på gården med sin Honda MTX 125, men det vägrar han. 2 veckor efter går grannes lilla 6åriga dotter ut på gången och han kör på henne, inte riktigt kör på henne men han drar in sitt knä i stackars barn. Då vart det ett jävla liv, kompisen vart riktigt rädd, då han varken hade körkort eller försäkring.

Din kompis har tur som lever skulle jag vilja säga....

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
marcus_136 skrev:
är det inte så att trafikförsäkringen gäller även fast den är ostrypt. det är väl bara på moppar som den inte gäller om fordonet är trimmat

Jo men du kan hoppa upp och sätta dig på att ditt försäkringsbolag vill ha tillbaka pengarna dom har betalat ut.

Skuldsanering here we come!

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Men då har ju 125:eek:r oftast bättre bromsar och chassi än en moppe också,, cyklen är gjord för 34 hästar medan moppen e gjord för 1.5 hästar (om man inte räknar dom nya crossmopparna med 7 hästar ostrypt) :yoparty

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Palla krocka :hihi

För att undvika varning. Gäller trafikförsäkringen? Vad händer om jag påväg till tränning drar in i en bil med enduro reggad enduro? Förutsatt att jag har enduro licens.

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
KawaF3771 skrev:
458782 Men då har ju 125:eek:r oftast bättre bromsar och chassi än en moppe också,, cyklen är gjord för 34 hästar medan moppen e gjord för 1.5 hästar (om man inte räknar dom nya crossmopparna med 7 hästar ostrypt) :yoparty

Finns inge crossmoppar som leverar 7hk ostrypt. Ebs motorn och Minarelli AM6an som är dom enda motorer som excicterar om han inte räknar 4-t mopparna :rolleyes: Och dom snittar väl typ 3 häst avstrypt. Dock skulle dom värsta modellerna vars chassi och bromsar klara av en 400 motor utan problem, iallafall dom modellerna med boxerram.
Och ang moppar är försäkringsbolagen riktigt jävliga mot moppar, med största säkerthet beroende på att säkert 95% av mopparna är trimmade även om det finns många sätt att dölja detta för dumma poliser som varken vet ut eller in på en simpel moppe motor. Vet dock inte hur det är med 125a, hardu kanske du kan släpa hem dem och försöka få på strypningen ;)

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
prulle skrev:
2642114 Palla krocka :hihi

För att undvika varning. Gäller trafikförsäkringen? Vad händer om jag påväg till tränning drar in i en bil med enduro reggad enduro? Förutsatt att jag har enduro licens.
Troligtvis inte då du inte har körkort för tung mc så får du inte framföra din TM på väg om jag har fattat det rätt. Däremot om den går på 11 kw i enduroreggningen borde du få köra den.

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
prulle skrev:
2642114 Palla krocka :hihi

årets trådlyft månntro? :klappar :cpparty :1pajas

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Jag krockade med en bil för två månader sedan, bilen svängde vänster utan att blinka och jag var på väg om. Körde in i förardörren.

Skickade in en beskrivning av olyckan till mitt försäkringsbolag, bilföraren gjorde likaså.

Jag bokade själv tid på en mc-verkstad och fick skadorna värderade. Killen på verkstaden såg ju direkt att hojen kanske hade några fler häst än vad den får ha, men det skiter ju han i! Han tyckte bara att det var kul att ta en provtur :yoparty Hans jobb är att värdera skador, han jobbar inte åt mitt försäkringsbolag (eller bilistens försäkringsbolag heller)...

Eftersom det var bilistens fel så betalade han sin självrisk och mina skador på hojen ersattes.

Men som det sägs högre upp, om man klotar och skadar någon allvarligt så kanske dom kollar upp hojen mer noggrant...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...