Esso

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Klippte detta från MCERR-listan, mail från Anders Hallberg..

Efter en tids sjukdom har legendariske TT-föraren Sven-Olof "Esso"
Gunnarsson avlidit. Hårdingarnas hårding insjuknade akut under classicracen
på Sviestadsbanan i Linköping i månadsskiftet juli-agusti ("38-årsracet").
Sedan dess har den femfaldige svenske mästaren i roadracing fört en ojämn
kamp mot den sjukdom som ändade hans liv natten till i torsdags. Det är inte
länge sedan Esso gick i pension, från sitt arbete som chaufför på
Riksutställningar. Förutom tre raka guld i 500-SM 1961-1963, kom han igen
1971 och bärgade ytterligare ett SM-tecken i samma klass. Stockholmaren vann
även 350-SM 1962. Under sin långa karriär som TT- (RR-förare) blev Esso
igenkänd på många sätt. Inte minst därför att hans hjälm alltid pryddes av
en fyrklöver. Även i VM-statistiken finns hans namn inskrivet för all
framtid. Som bäst tvåa i Finlands 500-Grand Prix 1962 och tio år senare blev
han sexa både i Brno/Tjeckien och i Anderstorp. Under den första eran körde
Esso Norton och när han gjorde comeback i början av 1970-talet körde han
Kawasaki. Esso hann även med att vinna en SM-titel (minst) i bilracing. Med
tiden, eller rättare sagt under tiden, utvecklades han till en av Europas
främsta roadracing-fotografer. Sedan länge med förkärlek för TT-racen på
Isle of Man. Vi är många, åtminstone i den älde generationen rr-folk, som
kommer att bära minnet av Esso högt - mycket högt.
Anders Hallberg
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
R.I.P
En hjälte, mycket känd ute i Europa mer än här hemma.
Om man vill få en uppfattning om racing på 60-70 talet
så kan man läsa Leif Rosells böcker
Svåra att få tag på men kan finnas på bibblan
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hur många skulle idag ställa up de de villkor som gällde då Esso var aktiv?
Rejsa på landsvägsbanor med hojar med trumbromsar, ekerfälgar och ribbdäck med obefintliga avkörningszoner och skyddsutrustning.
De gubbar som körde på den här tiden är värda all respekt.
Bye SO
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En legend går i graven
 

Bifogat

  • gunnarssonst.jpg
    gunnarssonst.jpg
    30.7 KB · Visningar: 212

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Esso och "riktig" racing

Esso tyckte inte om "moderna" alltför säkra banor. "Riktiga landsvägsbanor fostrar duktiga förare och inga chanstagare. Det finns ingen starkare returfjäder än en bergvägg"!
Jojo....
Magnus Moss
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Såg honom köra på Isle Of Man 97 & 00, han var riktigt stor där borta. Många som ville ha en pratstund med den mannen
En svensk legend i RR världen har försvunnit.
Dom är inte många kvar nu.

R.I.P
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top