Ett nytt projekt, kan det gå igenom besiktningen?

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Ett nytt projekt! *KOLLA RESULTATET*

Tjenare gott folk, detta är vad jag åstakommit!


SETUP


Motor Yamaha YZ125cc -03 block HELT nyrenoverad
Avgassystem: Doma Effektkrök med FMF ljudämpare
Kylarsystem Dubbla DerbiSenda kylare
Förgasare: Mikuni TMX38mm
Membran: Org Carbone
Insug: Orginal
Koppling: Nya lameller
Tändning: HPI Light Ignition
Luftburk: Modifierad org senda "Phill Style"
Bensinkran: Manuel Racingkran
Drevning: 13/40 @ 520


Moto Kommande

Reedkit Vforce3 kit

meckmedgurra2059lv5.jpg

FILM
Skall gås igenom besiktning till sommaren! :yoparty :yoparty

Tjenare! Såg i en tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44947) att folk hade undrat om det skulle gå att regga om en 125a cross till 125 gathoj!

Kan först och främst berätta om hojens utförande.

Grunden är en Derbi Senda Xtreme Ram (samma som 125a modelens ram)
Framgaffeln är en Marchocci 48mm USD-Gaffel
Swingen är i bockad alu och körs med Progresivt länksystem med en Öhlinar replica stötdämpare. Bromsystemena är riktiga grejer med flytande skiva och 300 fram och 220 bak. Hojen är helt klart bättre än dom lagliga 125orna kvalites mässigt om vi kollar på dom kina 125orna som säljs :rolleyes: säkerligen prestanda mässigt också!

Men när vi kollar på motorn, som kommer bestå av en YZ125 2takts motor så blir det ett störreproblem kanske. Förstår självklart att man skall gå igenom alla EU-krav,säkerhettsskrifter osv, men kan ge förslag till det som räknat lite på.

Avgasröret blir eget byggt som vi kommer köra med, extra gods och en "katalysator" sätter vi in för säkerhets skull (för avgasvärdena)
sedan pluggar vi avgasröret med en strypning antingne vid avgasrörets mynning eller vid ljudämparen (förlsag?)
eventuellt att vi skapar en EGR ventill från expansionskammaren innan katalysatorn och så sätt leder avgaserna till luftburken så avgaserna förbränns igen. (typisk moped EU krav)

Förgasaren kommer bli inställd efter de nya avgasröret. luftburken kommer även byggas så den inte ger allt för mycke oväsen ifrån sig. med isolerings gummi inuti luftburken, förvånadsvärt bra!

Elsystem och blinkers osv kommer självklart finnas på plats på hojen och backspegel m.m

Som jag förstår de efter att pratat med ett pucko på Bilprovningens kundtjänst, så måste jag kontakta vägverket för att få ett nytt ramnummer så jag kan registrera hojen för gata. och sedan få den besiktat av bilprovningen.


ni tänker säkert varför lägga så mycket energi och jobb på detta projekt, men som sakt är ett nytt projekt som skall genomföras, och det lär bli en stor utmaning! vad tror ni? :)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tja, det borde ju gå bli reggat som amatörbygge. Men vad vet jag..


Lycka till! :tummenupp
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Jag tror aldrig den kommer bli LV-reggad, möjligtvis som ett amatörbyggt fordon om ni orkar krångla med allting. Men är det värt de för en 125a?:va
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Jag tror aldrig den kommer bli LV-reggad, möjligtvis som ett amatörbyggt fordon om ni orkar krångla med allting. Men är det värt de för en 125a?:va

i våran syn så är det en ren utmaning som sakt! 125a är en bra start som jag ser det? sedan så vad är det som gör att de blir så svårt att få den "LV" reggad? förstår att det har med vissa krav att göra, men varför skulle den gå lättare igenom som amatör bygge då ramen är anpassad för en större motor bara? :va
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
i våran syn så är det en ren utmaning som sakt! 125a är en bra start som jag ser det? sedan så vad är det som gör att de blir så svårt att få den "LV" reggad? förstår att det har med vissa krav att göra, men varför skulle den gå lättare igenom som amatör bygge då ramen är anpassad för en större motor bara? :va

Jag har aldrig varit med om att något sådant har hänt om man inte går via Amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon. I ert fall troligtvis amatörbyggt.

Eftersom det inte är något som kommer serieproduceras eller liknande är det ingen företagsmc utan en mc gjord av privatpersoner. Och gå igenom de stegen kostar inte så mycket. Men besiktningen varje gång är dyrare.
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Va inte negativa nu, tycker du är modig som försöker dig på det här!
Kommer följa projektet, skulle vara riktigt ballt om du lyckas.. Coolt! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
det enda o billigaste sättet låter ju som nummer 1. här.


där står även såhär.
1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
b. Motorbyte enl. ovan plus anpassning av huvudramen f^r detta, i en omfattning som kan anses ringa.

ni lär ju behöva ha bänkpapper på den om den ska gå som 125cc.. alltså strypt

här är ett kryphål om ni gör de snyggt. kanske räcker med o göra nån slags adapter för o få motorn på plats.
behöver inte ens reggbes :)

Undantag från krav på registreringsbesiktning.
12. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
10. Byte av utblåsningsrör och/eller ljuddämpare.
Krav: Den föreskrivna ljudnivån får ej överskridas.


Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-.
 
Last edited:

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
Syftet med dethär lär inte precis vara att tjäna pengar, så om detta går igenom kommer det bli riktigt grymt så lycka till :tummenupp
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Alltså för att bygga ett amatörbygge på en serietillverkad ram så ska den byggas om så mycket att det inte är en "ringa ombyggnad"

Bygga om motorfästen, inte ringa ombyggd
Bygga om från två till tre hjul, inte ringa.

Saxat från SFRO:s sida http://www.sfro.com/ombyggnadmc.html

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
b. Motorbyte enl. ovan plus anpassning av huvudramen f^r detta, i en omfattning som kan anses ringa.

2. Ombyggt fordon.
a. Byte/längdförändring av framgaffel som medför förändring av; längd, lutning, axelavstånd eller försprång.
b. Byte eller modifiering av svängarm bak.
c. Ombyggnad från stel till fjädrad bakram, och vise versa.
d. Byte av bromssystem eller del därav, som påverkar prestanda. (Gäller H-cyl, ok eller skiv/trumdiameter.
e. 2-Hjulig Mc ombyggd till trike.
f. Mc modifierad för permanent monterad sidvagn.
g. Byte till annat däck och/eller annan hjuldimension (mer än 5% avvikelse från original rullningsomkrets).

3. Amatörbyggt fordon.
a. Tidigare registrerad Mc där huvudramen ändrats i en omfattning som ej är att anse som ringa.
(Gäller ej ringa anpassning till ny motor, ringa ändring vid ombyggnad till fjädrad/ofjädrad eller anpassning vid ombyggnad till 3-hjulig mc)
b. Mc, två eller flerhjulig, byggd på ram av egen tillverkning eller s.k. aftermarketram.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Lycka till :)

ska bli intressant


om du vågar får du gärna hålla koll på vad allt kostar
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Kul med massa hjälp!

om jag ringer VV och söker efter ramnummer, då kan jag förmodligen då också gå vidare till bilprovningen? eller?
(skulle ringt dom idag men fick inte tiden)

EDIT:

blir nog detta "förslaget" här som jag ser bygget som:

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
b. Motorbyte enl. ovan plus anpassning av huvudramen f^r detta, i en omfattning som kan anses ringa.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag tror man gör det när man reg-besiktar ;)

nej.
när man gör en amatör el om de va ombyggt fordon kunde dom kräva
en avgift för o köpa sig fri från avgasskraven.
tror mc vart befriat från detta.

och som sagt..
avgassvärdena går o fixa ändå.
de är inte dit största problem.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
nej.
när man gör en amatör el om de va ombyggt fordon kunde dom kräva
en avgift för o köpa sig fri från avgasskraven.

tror mc vart befriat från detta.

och som sagt..
avgassvärdena går o fixa ändå.
de är inte dit största problem.

Tror inte det är så längre? Jag har sökt en del om detta för mitt framtida projekt och då fick jag reda på att man itne kunde lägga denna avgift längre. :va

Men jag är inte säker så.
Edit: Nu hittar jag det inte så jag har säkerligen fel. :rolleyes:
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tror inte det är så längre? Jag har sökt en del om detta för mitt framtida projekt och då fick jag reda på att man itne kunde lägga denna avgift längre. :va

Men jag är inte säker så.
Edit: Nu hittar jag det inte så jag har säkerligen fel. :rolleyes:


för mc isf=fri från kraven.. vet att dom finns för bil iaf
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top