Ett nytt projekt! *KOLLA RESULTATET*
Tjenare gott folk, detta är vad jag åstakommit!
SETUP
Motor Yamaha YZ125cc -03 block HELT nyrenoverad
Avgassystem: Doma Effektkrök med FMF ljudämpare
Kylarsystem Dubbla DerbiSenda kylare
Förgasare: Mikuni TMX38mm
Membran: Org Carbone
Insug: Orginal
Koppling: Nya lameller
Tändning: HPI Light Ignition
Luftburk: Modifierad org senda "Phill Style"
Bensinkran: Manuel Racingkran
Drevning: 13/40 @ 520
Moto Kommande
Reedkit Vforce3 kit
FILM
Skall gås igenom besiktning till sommaren!
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Tjenare gott folk, detta är vad jag åstakommit!
SETUP
Motor Yamaha YZ125cc -03 block HELT nyrenoverad
Avgassystem: Doma Effektkrök med FMF ljudämpare
Kylarsystem Dubbla DerbiSenda kylare
Förgasare: Mikuni TMX38mm
Membran: Org Carbone
Insug: Orginal
Koppling: Nya lameller
Tändning: HPI Light Ignition
Luftburk: Modifierad org senda "Phill Style"
Bensinkran: Manuel Racingkran
Drevning: 13/40 @ 520
Moto Kommande
Reedkit Vforce3 kit
![meckmedgurra2059lv5.jpg](http://img180.imageshack.us/img180/5877/meckmedgurra2059lv5.jpg)
FILM
Skall gås igenom besiktning till sommaren!
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Tjenare! Såg i en tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44947) att folk hade undrat om det skulle gå att regga om en 125a cross till 125 gathoj!
Kan först och främst berätta om hojens utförande.
Grunden är en Derbi Senda Xtreme Ram (samma som 125a modelens ram)
Framgaffeln är en Marchocci 48mm USD-Gaffel
Swingen är i bockad alu och körs med Progresivt länksystem med en Öhlinar replica stötdämpare. Bromsystemena är riktiga grejer med flytande skiva och 300 fram och 220 bak. Hojen är helt klart bättre än dom lagliga 125orna kvalites mässigt om vi kollar på dom kina 125orna som säljssäkerligen prestanda mässigt också!
Men när vi kollar på motorn, som kommer bestå av en YZ125 2takts motor så blir det ett störreproblem kanske. Förstår självklart att man skall gå igenom alla EU-krav,säkerhettsskrifter osv, men kan ge förslag till det som räknat lite på.
Avgasröret blir eget byggt som vi kommer köra med, extra gods och en "katalysator" sätter vi in för säkerhets skull (för avgasvärdena)
sedan pluggar vi avgasröret med en strypning antingne vid avgasrörets mynning eller vid ljudämparen (förlsag?)
eventuellt att vi skapar en EGR ventill från expansionskammaren innan katalysatorn och så sätt leder avgaserna till luftburken så avgaserna förbränns igen. (typisk moped EU krav)
Förgasaren kommer bli inställd efter de nya avgasröret. luftburken kommer även byggas så den inte ger allt för mycke oväsen ifrån sig. med isolerings gummi inuti luftburken, förvånadsvärt bra!
Elsystem och blinkers osv kommer självklart finnas på plats på hojen och backspegel m.m
Som jag förstår de efter att pratat med ett pucko på Bilprovningens kundtjänst, så måste jag kontakta vägverket för att få ett nytt ramnummer så jag kan registrera hojen för gata. och sedan få den besiktat av bilprovningen.
ni tänker säkert varför lägga så mycket energi och jobb på detta projekt, men som sakt är ett nytt projekt som skall genomföras, och det lär bli en stor utmaning! vad tror ni?![]()
Last edited: