ett sketet * kedjelås!

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
allt strular för tillfället. värsta problemet med att sätta dit ett kedjelås av fabrikatet rt på en did kedja. fick jobba som fan med poligripen för att det ska passa...

hur gör man igentligen när man ska få dit låsbrickan? nu har ja hållt med mejseln imott och slagit dit det med hammaren.. är detta nyttigt för låsbrickan? ser ut som brickan bara låser runt en pigg på kedjelåset är det fel ditsatt då? :huvet
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Du kan inte dra en slutsats på det själv eller?? :va

Visst faan är det lite kämpigt att sätta dit kedjelåsen ibland, men inte använder man så j-vla mycket våld som du beskrivit.

Dessutom kan tillochmed jag börja rekomendera nitat lås, eftersom att jag för ett par veckor sedan upptäckte att jag tappat själva lås-clipset.

:brinnerup

MostWanted_NKPG skrev:
ser ut som brickan bara låser runt en pigg på kedjelåset är det fel ditsatt då? :huvet
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Kan man tappa lås clipset om det är monterat åt rätt håll??
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
MostWanted_NKPG skrev:
allt strular för tillfället. ...

Det där är ingenting. När kedjan slagit sönder motorn och tagit med sig drev och grejor 50 mil hemifrån för att kedjelåset hoppat åt helvete, DÅ har du problem.

Nita nu ihop kedjan.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
sir Urban skrev:
Kan man tappa lås clipset om det är monterat åt rätt håll??


Hade mitt najat och silikonerat och själkklart monterat åt rätt håll, det small av så att bara halva kedjelåset satt kvar, så jag kommer aldrig att lita på klipslås någon fler gång.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
t-rex skrev:
Det där är ingenting. När kedjan slagit sönder motorn och tagit med sig drev och grejor 50 mil hemifrån för att kedjelåset hoppat åt helvete, DÅ har du problem.

Nita nu ihop kedjan.
Du kan få saker å ting att låta så självklara :lol

:tummenupp
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
t-rex skrev:
Det där är ingenting. När kedjan slagit sönder motorn och tagit med sig drev och grejor 50 mil hemifrån för att kedjelåset hoppat åt helvete, DÅ har du problem.

Nita nu ihop kedjan.

Då kommer det vara slutet på oktober, regnigt, ca +1 grad och klockan är runt midnatt en söndag
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TERMINATOR skrev:
hur gör man det, för oss som inte vet :kocko

Till att börja med ska man ha ett kedjelås som är till den kedja man har monterad och inte ett RK till en DID kedja, även om skillnaden på clips säkert är små.
Montera det så att den rundade delen åker först så att säga, öppningen ska vara "bakåt". Det går oftast att trä på clipset halvvägs och sedan tar man lämplig skruvmejsel och trycker dit clipset över den sista sprinten också. Föriktigt och utan att våldföra sig på clipsset. Najja och silikona eller ännu bättre - nita låset!
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Gå ihop några stycken och köp ett nitverktyg, det är inte så dyrt, men det kan löna sig om man tänker på vad följderna kan bli.. :fakta
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Nu för tiden verkar det som om är RK-låsen inte är färdiga för kedja direkt.
Om man läser på den lilla pappersbiten som följer med ibland, ser man att det behövs ett vertyg för att sätta den på plats (eller rättare sagt de vill att man köper ett).
Det som måste göras för att man skall få dit låsbrickan är att trycka in den ena "pinnen" lite så de blir lika långa på insidan.
Kollar man på låst ser man att de är olika långa på insidan. Tryck in pinnen som sticker ut på andra sidan så att de blir lika långa -och låsbrickan går på.
Idiotiskt av RK att göra så :kocko , kör med DID istället om du har möjlighet...
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
jag har tappat låsclipsen 2ggr....
Vill aldrig mer ha kjedjelås.
mvh Hanky
 

Gabor

Guest
det värsta som kan hända är att kedjan låssnar, rullar ihop sig runt bakhjul och tvärstopp......i 260+....resten blir en notis i tidningarna....
NITLÅS...inget annat om det ska vara riktigt säkert.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
tassen skrev:
det värsta som kan hända är att kedjan låssnar, rullar ihop sig runt bakhjul och tvärstopp......i 260+....resten blir en notis i tidningarna....
NITLÅS...inget annat om det ska vara riktigt säkert.


Det är värre om kedjan lindar sig runt benet
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
MatteKholm skrev:
Gå ihop några stycken och köp ett nitverktyg, det är inte så dyrt, men det kan löna sig om man tänker på vad följderna kan bli.. :fakta


Till nästa drivpaketsbyte så blir det att köpa nitverktyg iaf. Var ett jävla meckande innan man fick det bra. Finns ju kit med alla verktyg att köpa för ett par tusenlappar. Inte så blodigt.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag skulle åka in till verkstad och be dem byta. Skoj om man slår sönder halva hojen och kör åt helsike för att spara nån spänn. Alt. köpa grejer men det är frågan om vad ett verktyg som man kanske inte ens använder 1 gång per år får kosta då.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Brutus skrev:
Till nästa drivpaketsbyte så blir det att köpa nitverktyg iaf. Var ett jävla meckande innan man fick det bra. Finns ju kit med alla verktyg att köpa för ett par tusenlappar. Inte så blodigt.

En sjysst körnare t.ex., något stabilt att slå på, t.ex skruvstäd och en hammare modell större?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MostWanted skrev:
fick jobba som fan med poligripen för att det ska passa...

Man ska använda samma vertyg (fast annan vertygsplatta) som för att nita en ihop en kedja för att montera ett kedjelås. Plattan ska pressas på parallellt med länknitarna och inte vickas hit å dit å fram å tebax så att den blir glapp. Ta bort, gör om, gör rätt. Nitat eller kedjelås spelar ingen roll, gör det bara rätt.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
andersbrink skrev:
Ta bort, gör om, gör rätt. Nitat eller kedjelås spelar ingen roll, gör det bara rätt.

Tänkte nästan det, Varför skulle dom annars sälja kedjelås om det var en dödsfälla.. Visst kan det gå fel.. Men allas extrema snack här måste vara överdrifter?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top