Eu?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att jag är ekonom eller ens försökt räkna på saken, men pga att sveriges ekonomi går bra pga att vi exporterar för allt vad tyget håller så är frihandeln inom EU rätt viktig för att vi ska ha det bra, och det är väl inte omöjligt att vi tack vare den får in mer pengar än vad avgiften kostar...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte för att jag är ekonom eller ens försökt räkna på saken, men pga att sveriges ekonomi går bra pga att vi exporterar för allt vad tyget håller så är frihandeln inom EU rätt viktig för att vi ska ha det bra, och det är väl inte omöjligt att vi tack vare den får in mer pengar än vad avgiften kostar...

Fast, det funkar ju bara om EU skulle sluta importera från Sverige. Sen är det inte alltid en fördel att vara indoktrinerad ekonom....

Visst skulle det påverka i viss mån, men hur mycket?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast, det funkar ju bara om EU skulle sluta importera från Sverige. Sen är det inte alltid en fördel att vara indoktrinerad ekonom....

Utan frihandel skulle exporten bli mindre lönsam, även om samma mängd såldes.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-handelspartners/
Skulle vi få en sänkning på 3% så kostar det Sverige mer än avgiften till EU (om man fulräknar lite). Tullavgifterna som skulle tillkomma skulle nog kunna sänka det mer än 3%...
Men jag är både trött och räknar ekonomi som fan läser bibeln. :D

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S

Ja alltså frihandelspratat handlar ju mest om medlemmar och USA. Råkar man inte vara medlem kan det nog bli tullar på lite allt möjligt. Då är det inte lika roligt.

Sen är jag ett stort fan (anhängare till) av tvingade klimatåtgärder. Kanske mest kemikalielagstiftningen. Det hade vi aldrig lyckats tvinga gamla östländer till, om vi inte kunnat lockat med medlemskap.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja alltså frihandelspratat handlar ju mest om medlemmar och USA. Råkar man inte vara medlem kan det nog bli tullar på lite allt möjligt. Då är det inte lika roligt.

Sen är jag ett stort fan (anhängare till) av tvingade klimatåtgärder. Kanske mest kemikalielagstiftningen. Det hade vi aldrig lyckats tvinga gamla östländer till, om vi inte kunnat lockat med medlemskap.

Locka och locka, det är ju inte dom som pröjsar uppgraderingen av sina verk t.ex.

Sen är det ju inte bara avgiften som kostar idag.

Men i rena siffror, vad skulle det kosta, någon måste ju ha nördat till det?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror inte ett skit på att det lönar sig i helhet. Nettobetalare sen dag 1. Företagen får pröjs för att etablera sig i medborgarländer med dålig utveckling vilket generar företagsflytt..
Kol&stål unionen var lagom, i syfte att hålla nere upprustning..men nu? Flytta parlament mellan två länder stup i kvarten, en lekstuga i många fall.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Locka och locka, det är ju inte dom som pröjsar uppgraderingen av sina verk t.ex.

Sen är det ju inte bara avgiften som kostar idag.

Men i rena siffror, vad skulle det kosta, någon måste ju ha nördat till det?

Det skulle kosta den fria rörligheten.

Sedan kan jag tycka vi fick ett onödigt och märkligt dyrt medlemskap. Det ryktas ju om att chefsförhandlaren var fullblodsalkoholist...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi kan förstås ha frihandel och tillräckligt fri rörlighet utan att vara med i det här tillfälliga sociala experimentet som måste betecknas historiens dyraste fiasko.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Den överstatliga inriktning som bedrivs, tror jag kan bli knäcknöten. Storbritannien bullrar, Frankrike mumlar... Högmod går före..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Men.. hur skulle det rent konkret gå till? Att riksdagen beslutade om folkomröstning står klart men var folkomröstningen 1994 enda faktorn eller en del i flera omröstningar/beslut?

Alltså vad skulle kunna leda till att Sverige lämnar EU, ny folkomröstning? Är det ett krav? Vad skulle kunna få riksdagen att besluta om en ny folkomröstning?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är intressant att det pratas mycket om försvaret ska få en extra miljard eller om man bör dra ner på någon miljard eller om skolan bör få miljarden medan EU kostar 37 miljarder. Om Sverige knappt har råd med denna miljard kanske man bör se över EU-kostnaden :rolleyes:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är intressant att det pratas mycket om försvaret ska få en extra miljard eller om man bör dra ner på någon miljard eller om skolan bör få miljarden medan EU kostar 37 miljarder. Om Sverige knappt har råd med denna miljard kanske man bör se över EU-kostnaden :rolleyes:

Nja, vi får ju tillbaka en hel del av den summan i jordbruksbidrag och annat. Någon som vet nettokostnaden?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tycker det är ruttet att ha tullar mot allt som är av intresse. USA och Asien tillverkar det mesta jag är intresserad av men för att stimulera EU´s ekonomi beläggs allt därifrån med dyra tullavgifter.
Så i stället för att köpa en fläskig höjsats till pickisen ska jag lägga mina pengar på rutten mat från frankrike...

:mad:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nja, vi får ju tillbaka en hel del av den summan i jordbruksbidrag och annat. Någon som vet nettokostnaden?

Jordbruksbidrag är bara ett sätt för bryssel att kunna bestämma hur bönder i ett annat land ska bedriva sin verksamhet. 21:st century bluff I tells ya!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Tja.. orka du inte läsa så, 2012 : -2 217,3 miljoner €...
:banana

tittar man sen på netto över hela konkarongen så betalas det in 100 miljarder kr årligen över den summa som betalas ut till medlemsländer i olika former. Dessa 100 miljarder, är olika former av administrativa kostnader. Jodå, det är ju fantastiskt....

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jordbruksbidrag är bara ett sätt för bryssel att kunna bestämma hur bönder i ett annat land ska bedriva sin verksamhet. 21:st century bluff I tells ya!

Gillar inte alls jordbruksbidraget. Men det bör vara netto som räknas, just sayin'

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!