Europa resa

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Jag hade tänkt att åka genom Tyskland och Österrike på semestern, men det är bara det att jag har dålig koll på om man behöver pass. Har nämligen hört att man måste ha och så har jag hört att man inte behöver. Blir lite förvirrad. Är det någon som vet 100% säkert hur det ligger till?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag körde igenom både tyskland och österrike förra året flera gånger och det fanns inte ens gränskontroller (märkte inte ens vart fan gränsen gick?), så nej, du behöver inte pass. även om det alltid är bra att ha med sig.

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Både Tyskland och Österrike är med i Schengensamarbetet. När du rör dig mellan länder som är med i Schengens... så behöver du inte visa något pass. Det är nämligen ingen personkontroll mellan dessa länder.

MEN
Personer som befinner sig i vissa länder som är med i Schengensamarbetet ska kunna styrka sitt medborgarskap. Uppgifter om medborgarskap finns bara i passet och det nationella id-kortet. Därför rekommenderar Polisen att svenska medborgare har någon av dessa resehandlingar med sig när man vistas i ett Schengenland.

Dessa är de länder som är "fullvärdiga" medlemmar. Det finns flera men de har någon typ av personkontroll.

Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Slovakien, Slovenien, Ungern och Österrike. Även Island, Norge och Schweiz

Glöm inte de andra dokumenten som du bör ha med dig. Regbevis, försäkringspapper, "grönakortet" m.m.

Är lite avundsjuk dock. Var själv och körde lite i Österrike och Tyskland bla. för två somrar sedan. Det går inte ha tråkigt där nere (om du inte kör på en lämmel och sladdar ner i en avgrund vill säga). Önskar dig en trevlig resa.

Last edited:

Frille79

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Hoj
CBR 1000RR - 04
Förra året körde jag till kroatien. Vi körde följande sträck: Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, kroatien, slovenien, Österrike, Tjekien och polen.

Vi fick mest visa pass vid incheckning på vandrarhem / hotell

Jag har för mig att SMC på sin hemsida har all den info som du behöver.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
precis. jag körde till Italien och tebax nyligen (var på väg till Malta. men så långt orkade jag inte)
pass var helt klart nödvändigt. inte vid någon gränspassage dock. utan när jag skulle campa

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum