Ex-imprezafanatiker sadlar om

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tjena!

Nyreggad här (men har lurkat lite då och då under flera år, mer på senare tid, av förklarliga skäl).

Har kört enduro halvseriöst sedan i höstas då jag blev utlurad av vänlig kollega...och det har öppnat ögonen för hur kul det är med motorcyklar. :yoparty Nu är man mitt uppe i hojkortet, busbilen (400+ hk etanolimpreza med extra allt, pysslat med den under 8 år, gjort allt på egen hand, växellåds- och motorbygget, mappning, etc) är såld - har på rekordtid gått via äldre kawa 2-takt kdx220, via en ktm 450EXC -03 till en spritt ny och (sjukt) yster 2-taktare från KTM.

Var och sneglade på en lite äldre, men väldigt fin VFR800 -99 idag, som det troligtvis blir affär på.
Den känns som en klockren båge till en 33-årig rookie som gärna kommer ta en lite längre resa med lite komfort, ha lite bus kvar men inte vill åka 100% plastraket.

Jag kan inte vänta på att vägarna blir sopade så man får börja köra på gatan - även om jag får mitt lystmäte i endurospåret varenda helg så känner man sig som ett barn dagarna innan julafton i väntan på gatåkat.

Ses därute!

/J

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Hej & välkommen!

Får även säga grattis till att du tagit fönuftet tillfånga & insett att bilar kass! :)

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Tack grabbar! :yoparty

Nja, kass är de inte - roliga på ett annat sätt är de däremot. :)

Enduro rockar dock som kombination av oerhört hård fysisk träning och utvecklande motorsport - kortet är bra att ha, och varför inte ha en båge till gatan? :D

På den vägen är det...

/J

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Då är det bara att utrusta VFR med grovnabbat så kör du 100% med den som han med Guzzin gjorde.

Just ja välkommen!

MC Doktorn

Guest
Tack grabbar! :yoparty

Nja, kass är de inte - roliga på ett annat sätt är de däremot. :)

Enduro rockar dock som kombination av oerhört hård fysisk träning och utvecklande motorsport - kortet är bra att ha, och varför inte ha en båge till gatan? :D

På den vägen är det...

/J

Välommen J jag trodde du skullle fastna i lerhålen för gott.
Se nu till att åka lite BKK via smc då du bara har ca 13 mil till närmasta bana (gelleråsen).
Min återfalls hoj var en VFR800 sedan dess har det bara gått utför ...

Håller med att Enduroåkning är sjukt jobbigt.

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kul att fler får upp ögonen för hojåkning! kul med både enduro och gatåkning :tummenupp

Syns på vägarna i sommar :)

/Robban

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
hej och välkommen:tummenupp

tillskilnad från du...vet jag vem du är:D

min Impreza står fastfrusen utanför garaget......

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Obrut - Ah...mer kokarchaufförer här alltså?

MC Doktorn - Nja...banköra har jag sett lite elaka baksidor med under åren som banträffsansvarig i Imprezaklubben (har kört på Gelleråsen, Kinnekulle, Sviestad och Mantorp).
Hojåkat är inte så mycket åka fort, det är mer friheten jag är ute efter - adrenalinet kan man jaga under "säkra" omständigheter med en snittfart på fruktansvärda 30 knutar i skogen istället. :näsblod

525:an såldes idag! :yoparty

Idag handlades det hela konkarongen i ett svep, 2-delat skinnställ och stövlar från Alpine, handskar från Halvarsson, hjälm från Arai och ryggplatta fick ufo leverera (även om jag rekat in mig på dainese wave, halvarsson track provades...njäää, vill nog ha ett hårt skalskydd, och kardborren på njurbältet kändes lite lam).

Kittad till tänderna, nu saknas det bara en fin VFR i garaget...

/J

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Obrut - Ah...mer kokarchaufförer här alltså?

MC Doktorn - Nja...banköra har jag sett lite elaka baksidor med under åren som banträffsansvarig i Imprezaklubben (har kört på Gelleråsen, Kinnekulle, Sviestad och Mantorp).
Hojåkat är inte så mycket åka fort, det är mer friheten jag är ute efter - adrenalinet kan man jaga under "säkra" omständigheter med en snittfart på fruktansvärda 30 knutar i skogen istället. :näsblod
Tjena Jerry ( antar att det är Jerry )

Klart du ska gå BKK, behöver inte vara för att du ska köra fort på bana utan det är faktist grymt nyttigt för gatåkat, gick själv 7 eller 8 BKK/SHK förra året. Det gäller att öva bort vissa naturliga instinkter man har.

mvh
Maciej ( en av grundarna av Imprzaklubben :) )

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Tjäääna Maciej!

Visst är det jag. :) Kurser blir det absolut, mer renodlat "banköra" blir det inte - det var nog lite så jag menade utan att få fram det.
Jag tror hojsuget grundlades tidigt den där dagen imprezaklubben var ute på bogesundsvägen för mååååånga år sedan och du var ute med bågen....som var en Daytona om jag minns rätt?

Enduroåkat har absolut öppnat ögonen lite, och gjort att man har än mer respekt för de som kör båge, och hanterar dem väl - det är med djup respekt man gränslar en båge (är lite fundersam på det här med tjocka, tunga och snabba gatbågar än, skogsmoppen är ju inga problem att dundra runt med :D ).

/J

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Såja, teorin avklarad, kan nu bara herr Bore bestämma sig så får man börja med det roliga! :)

/J

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jupp, blev en röd -99, står i garaget och väntar på ett oljebyte (bara jag får ur tummen, har lite meck på 300:an med att ta tag i, fjäderbyte och ombestyckning).

:)

/J

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Välkommen:tummenupp

Har du hört talas om EVO 6:va

:D :D :D :D

Tack! :)

Japp, det var sådana man käkade till frukost med Silverpilen (gamla busimprezan). :D

Oerhört skönt att ha släppt det där med (svin-)dyra bilar för tillfället, började ledsna ur på racekopplingar a' 15.000:- (fulimport, annars kostade de 10 till), avvridna drivaxlar och annat kul som satte P för sköna semesterresor.

:gnissla

Hojar is teh sh1t som kidsen säger.

/J

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Tack! :)

Japp, det var sådana man käkade till frukost med Silverpilen (gamla busimprezan). :D

Oerhört skönt att ha släppt det där med (svin-)dyra bilar för tillfället, började ledsna ur på racekopplingar a' 15.000:- (fulimport, annars kostade de 10 till), avvridna drivaxlar och annat kul som satte P för sköna semesterresor.

:gnissla

Hojar is teh sh1t som kidsen säger.

/J

Det är helt Rätt:tummenupp
Men det sitter även ett sådant på min hojj:pannkyss
Låter dö gött:tungan

:D :D :D :D

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
HERREJÄVVLAR så kul det är att köra motorcykel då!!!

Premiärturen någonsin med tung mc, på krokiga vägar av alla sorter, stopp vid markan i Strömsholm och ett underbart väder ställde till med total mersmak, jag måste ut så fort det bara går igen!

VFR:en kändes snäll, stabil och ovan som man är - vad kraft man har tillgängligt...uja...

Mysigt värre att åka lite krokig berg-och-dalbane-väg som man sedan tidigare varit van med i Imprezan, men nu blev något helt annat, och även om det knappt gick i laglig fart (jag riskerar absolut ICKE att bli utan det här hojkortet..) så var det sjukt roligt.

Man upplever fart, vindar, kurvor, höjdskillnader, acceleration, dofter, ja, allt - man totaldäckade väl hemkommen, förmodligen pga alla intryck (och att man var på total helspänn mest hela tiden).

Sidvind var lite lurigt med, blåste rätt friskt igår..

/J

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
HERREJÄVVLAR så kul det är att köra motorcykel då!!!

Premiärturen någonsin med tung mc, på krokiga vägar av alla sorter, stopp vid markan i Strömsholm och ett underbart väder ställde till med total mersmak, jag måste ut så fort det bara går igen!

VFR:en kändes snäll, stabil och ovan som man är - vad kraft man har tillgängligt...uja...

Mysigt värre att åka lite krokig berg-och-dalbane-väg som man sedan tidigare varit van med i Imprezan, men nu blev något helt annat, och även om det knappt gick i laglig fart (jag riskerar absolut ICKE att bli utan det här hojkortet..) så var det sjukt roligt.

Man upplever fart, vindar, kurvor, höjdskillnader, acceleration, dofter, ja, allt - man totaldäckade väl hemkommen, förmodligen pga alla intryck (och att man var på total helspänn mest hela tiden).

Sidvind var lite lurigt med, blåste rätt friskt igår..

/J

Vfr inget dåligt val som första alltiallohoj! Vill du ha resesällskap på fina vägar kan du alltid gå ut och kolla på Lakritsremsan mc och samåkningstråden, vi brukar träffas onsdagskvällar och ibland Lördag el Söndag för samåkningar och utgår från Västerås järnvägsstation om vi inte gör upp annat:tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!