Existerar det ett "flexibelt" två-delat ställ ?

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Hej,

Jag har länge varit på jakt efter ett två-delat skinnställ.

Problemet är bara att hur mycket jag än letar kan jag inte hitta något skinnställ (oberoande av märke) där det står att man kan använda plaggen separat, jo, Alpinestars Missile gen 1 men det är ett gammalt ställ som har utgått.

Vet någon här på forumet i fall det finns ett tvådelat skinnställ som är till för att kunna använda plaggen separat ? (Dvs att jackan är lite längre i svanken).

Finns det inga borde ju populära tillverkare fundera på att introducera 2 delat som funkar separat också, det borde ju inte vara så svårt tycker man :huvet

Håller på att bli galen :galen

// Deathstroke
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns en del som är längre, men då är det kanske mer customstuk. Söker du sportigare modeller så har BMW lite som kan vara en aning- men inte mycket - längre. BMW Schwabing - du får sprätta bort loggan;)

Oxford leathers??? Rätt stil??
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är inte så jävla skönt med en dragkedja som håller ihop ställen där du vill ha skarven
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har då aldrig känt av dragkedjan i något delat ställ.
Nej men om du vill ha som trådskaparen delat längre ner så lär du känna av den :hihi Tänker då inte sitta på delningen av stället men det är valfritt , han ville ju ha delningen längre ner bakpå
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nej men om du vill ha som trådskaparen delat längre ner så lär du känna av den :hihi Tänker då inte sitta på delningen av stället men det är valfritt , han ville ju ha delningen längre ner bakpå
Eller så överlappar jackan byxorna. Dragkedjan måste ju inte sitta i kanten av jackan.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Oftast sitter väl dragkedjan på jackan en bit upp från kanten på jackan.
Så om du drar ihop den med t.ex. en jeansbyxa du köpt dragkedja till så hamnar nog kanten på jackan några centimeter nedanför medans dragkedjan är där man har skärpet som i detta fall är även dragkedja. Typ något sånt här.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Oftast sitter väl dragkedjan på jackan en bit upp från kanten på jackan.
Så om du drar ihop den med t.ex. en jeansbyxa du köpt dragkedja till så hamnar nog kanten på jackan några centimeter nedanför medans dragkedjan är där man har skärpet som i detta fall är även dragkedja. Typ något sånt här.
Det där var en löjligt kort stump, det känns som att det mest är för att hindra vinddraget i svanken, inte för att hålla ihop grejerna om man vurpar. Den lär ju inte göra någon som helst skillnad utåt höfterna tex.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det där var en löjligt kort stump, det känns som att det mest är för att hindra vinddraget i svanken, inte för att hålla ihop grejerna om man vurpar. Den lär ju inte göra någon som helst skillnad utåt höfterna tex.
Så kinkigt det kan va då, bara ett exempel till TS. Den här då? 80 cm ska den va


Bättre?
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Roligt att höra lite olika svar :) Jag är mer ute efter något sportigt typ ett raceställ. Hur brukar gemene man göra ? Får för mig att vissa använder två-delat separat också utan problem ända fram tills man vurpar och skrapar upp arslet och rygg. Man har ju heller inte riktigt råd idag med helställ+separat jacka och byxa. Har hört säljare som har helt olika uppfattningar.

Fan va svårt det ska vara att få något som både funkar att köra bana med och samtidigt bekvämt nog att ha på på sig när man bara ska ut och köra till "fiket" med, dvs möjlighet att ta av sig jackan utan att behöva ha en halv kamel hängades bakpå.

Det får nog bli att köpa separat jacka och byxa med samma märke å modell. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig om det, ser det överjävligt när man använder det ihop kontra ett riktigt två-delat ställ, jag tänker typ Alpinestars Missile 2-piece kontra samma Missile separat ?
Det finns en del som är längre, men då är det kanske mer customstuk. Söker du sportigare modeller så har BMW lite som kan vara en aning- men inte mycket - längre. BMW Schwabing - du får sprätta bort loggan;)

Oxford leathers??? Rätt stil??
Nja, inte riktigt. Ett race ställ tänker jag :)
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du kan ju titta på Blocket och div mc-grupper på FB.
Det säljs väldigt fina ställ både delade och hela för småpengar i sammanhanget.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett raceställ är inte tvådelat.:fakta

Denna är det sportigaste jag kan komma på i en lång jacka som går att koppla ihop på ett seriöst sätt: https://lindstrandsmc.com/product/sanden/
Det var ju faktiskt ett riktigt bra alternativ om man vill ha delbart.
Men som vanligt så är vi långa mobbade av tillverkarna.
Man tycker ju att ett ställ designat i Sverige ska ta hänsyn till alla kroppsformer, inte bara korta o feta.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Senaste åren har det varit min Lindstrands Chrome jacka som jag använt absolut mest, oftast då ihopkopplad med mina lindstrand-byxor men den funkar faktiskt även helt OK ihop med typ kevlarjeans. Jackan är aningen längre än de flesta delade ställ men inte så lång att man sitter på dragkedjan. Perfekt för mig och har blivit en favorit. Säkert gammal och utgått nu dock, men finns nog nya motsvarande modeller
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Roligt att höra lite olika svar :) Jag är mer ute efter något sportigt typ ett raceställ. Hur brukar gemene man göra ? Får för mig att vissa använder två-delat separat också utan problem ända fram tills man vurpar och skrapar upp arslet och rygg. Man har ju heller inte riktigt råd idag med helställ+separat jacka och byxa. Har hört säljare som har helt olika uppfattningar.

Fan va svårt det ska vara att få något som både funkar att köra bana med och samtidigt bekvämt nog att ha på på sig när man bara ska ut och köra till "fiket" med, dvs möjlighet att ta av sig jackan utan att behöva ha en halv kamel hängades bakpå.

Det får nog bli att köpa separat jacka och byxa med samma märke å modell. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig om det, ser det överjävligt när man använder det ihop kontra ett riktigt två-delat ställ, jag tänker typ Alpinestars Missile 2-piece kontra samma Missile separat ?

Nja, inte riktigt. Ett race ställ tänker jag :)
Jag förstår inte riktigt vad problemet skulle kunna vara. Jag har ett tvådelat ställ (Berik) där jag ibland bara använder jackan. Den är väl inte jättelång baktill, men ändå tillräckligt för att täcka hela ryggen. Använder jag båda delarna så kopplar jag såklart ihop dem.

Personligen skulle jag tro att det ser fånigare ut* med ett helställ där man måste ha jackan hängandes som en rövlapp om man ska stanna och fika upp sig på något fik.


*Om nu utseendet är så viktigt.
 

Deathstroke

Pappa med pappahumor
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2016, Kawasaki, Z800
Jag förstår inte riktigt vad problemet skulle kunna vara. Jag har ett tvådelat ställ (Berik) där jag ibland bara använder jackan. Den är väl inte jättelång baktill, men ändå tillräckligt för att täcka hela ryggen. Använder jag båda delarna så kopplar jag såklart ihop dem.

Personligen skulle jag tro att det ser fånigare ut* med ett helställ där man måste ha jackan hängandes som en rövlapp om man ska stanna och fika upp sig på något fik.


*Om nu utseendet är så viktigt.
Då får man väl prova ett Berik ställ och se hur det sitter, det är just det man vill ju hitta en jacka som även täcker stjärtskåran.

Utseendet är inte det viktiga, det viktiga är att kunna använda ett två-delat ställ separat dom gångerna man bara vill använda jackan med ett par jeans eller liknande och att det just inte ska behöva hänga en rövlapp bakpå.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då får man väl prova ett Berik ställ och se hur det sitter, det är just det man vill ju hitta en jacka som även täcker stjärtskåran.

Utseendet är inte det viktiga, det viktiga är att kunna använda ett två-delat ställ separat dom gångerna man bara vill använda jackan med ett par jeans eller liknande och att det just inte ska behöva hänga en rövlapp bakpå.
Om problemet är att rumpan syns så pröva med högre skurna jeans.........:)
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top