Expert tar över Media Markt?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
http://www.sweclockers.com/nyhet/17511-rykte-expert-tar-over-media-markt-i-sverige

Kan detta verkligen vara sant? Media Markt slår ut OnOff och Expert med miljardförluster för att sen ge upp hela marknaden? Och Expert som dragit sig ur ska tåga in igen vilket lär kosta dem några miljarder? :dummer

Den stora vinnaren på hela soppan verkar vara Audio Video som fick massor av nya ÅF när de fristående Expert butikerna letade nytt koncept.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det redan första april? :va

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Är det redan första april? :va

Det var min första tanke! Sweclockers är normalt inte siten som sprider rykten utan någon förankring så man undrar ju. Samtidigt hittar jag ingen annan som skriver om det. Om norrmännen känner att de måste göra av med lite oljemiljarder kan de väll lika gärna sätta in dem på mitt konto direkt? :brynad

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bolaget som gick i konkurs var väl det svenska aktiebolaget Expert? Det som nu ryktas köpa upp svenska Media Markt enligt artikeln är nog det internationella bolaget där man startar upp ett nytt svenskt dotterbolag. Det får väl visa sig om sanningshalten var god i efterhand.

Inget förvånar mig när det gäller elektronikbranschen. Så länge man håller på med att försöka prisa ut varandra och blöda ekonomiskt finns det inga vinnare på kort sikt. Kanske är det så att Media Markt har insett att det kostar mer än det smakar att försöka slå ut huvudkonkurrenterna och försöker få tillbaka en del av investeringarna genom att sälja bolaget vidare?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Bolaget som gick i konkurs var väl det svenska aktiebolaget Expert? Det som nu ryktas köpa upp svenska Media Markt enligt artikeln är nog det internationella bolaget där man startar upp ett nytt svenskt dotterbolag. Det får väl visa sig om sanningshalten var god i efterhand.

Inget förvånar mig när det gäller elektronikbranschen. Så länge man håller på med att försöka prisa ut varandra och blöda ekonomiskt finns det inga vinnare på kort sikt. Kanske är det så att Media Markt har insett att det kostar mer än det smakar att försöka slå ut huvudkonkurrenterna och försöker få tillbaka en del av investeringarna genom att sälja bolaget vidare?

Stämmer bra att det var det svenska bolag som gick i konkurs.
Jag har ju svårt att tänka mig att en koncern med så röda siffror kommer att kunna säljas för så stor del av allt kapital man pumpat in under årens gång.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Stämmer bra att det var det svenska bolag som gick i konkurs.
Jag har ju svårt att tänka mig att en koncern med så röda siffror kommer att kunna säljas för så stor del av allt kapital man pumpat in under årens gång.

Man kommer så klart inte att få tillbaka en stor del utan bara en del. Hur stor den är är ju svårt att sia om utan att han någon koll på hur mycket man investerat, hur stora förlusterna varit och så vidare. Med tanke på att man är verksam på överetablerad och prispressad marknad lär ju heller inte bidra prislappen bli allt för stor. Vill Expert etablera sig på marknaden och Media Markt dra sig ur finns det säkert en lösning där båda blir nöjda. Att någon fler av storkedjorna skulle kasta in handduken förr eller senare var det inga höga odds på. Jag hade kanske väntat mig att det skulle varit Siba. Blöder Media Markt på andra mer prioriterade marknader än Sverige är det dock rätt naturligt att man försöker avveckla sin verksamhet här. Siba´s hemmamarknad är trots allt här. Även om varuhusen blöder har man nog rätt bra intjäningsförmåga via finansieringsbolaget.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Siba går väll mindre och mindre med förlust vad jag förståt det som. Här förvandlade man Siba till NetonNet. Går finansbolaget bra och NetonNet går bra så försöker man nog fortsätta med Siba. Drar sig Mediamarkt ur kan jag tänka mig att Expert har en lite mer nykter syn på lönsamhetskrav och jag tror även Elgiganten är trötta på de extremt pressade marginalerna.

Till kundernas förtret tror jag prisbilden kommer leda till något mer normala marginaler.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO