Expertpanel sökes - Val av ny hjälm!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har kasserat min hjälm och är nu på jakt efter en ny. Har kört upp några Shoei XR1000 men de finns ju inte längre, och nya XR1100 är ändrad på nåt sätt så den sitter inte bra längre .

Har nu testat Arai Chaser i S och M och har lite frågor på det.

1. Är det en bra hjälm att kasta i backen med huvet i? Vindbrus och komfort är naturligtvis viktiga detaljer, men säkerheten före allt.

2. Jag har fått lära mig att en hjälm (som allt annat) ska sitta så tight som möjligt utan att klämma och göra ont. Saken är att M är "skön", men förmodligen lite för stor enl. ovan kriterie. S däremot är lite liten och "kommer inte riktigt" ned på huvet, men klämmer inte.

Jag har nu testat M med utbytt inredning och den blir bättre, men är fortfarande aningen "rymlig". Vid nytt test av S (idag) känns den sådär tight att man blir irriterad, men får inte ont. Mitt minne säger att den då kommer "ge sig" och bli bra efter några körningar. Men frågan kvarstår om "höjden" på den, alltså att den inte riktigt kommer ned över haka/nacke osv..

Ps. Är nyklippt så mindre hår än så här kommer jag nog inte ha på många år.

Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag välja? Har jag missat nåt?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tillhör inte experterna men personligen skulle jag nog prioritera att hjälmen sitter perfekt över att det är ett "säkert" märke. Det lär ju bli den säkrare lösningen i slutändan?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tillhör inte experterna men personligen skulle jag nog prioritera att hjälmen sitter perfekt över att det är ett "säkert" märke. Det lär ju bli den säkrare lösningen i slutändan?

Jo.. Jag har iofs inte ens kollat på "Grex" och andra moppehjälmar.. Men nu har jag testat alla Shoei & Arai mellan 4-7500 balubas och hittar liksom ingenting som känns perfekt. Arai Chaser kommer närmast med de två alternativen ovan :(

Finns det några andra märken jag har råd med som jag borde kolla upp? Känns som det enda handlare har på hyllan är korvätar- och moppeplasthjälmar :(. Inget jag vill krascha i!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jo.. Jag har iofs inte ens kollat på "Grex" och andra moppehjälmar.. Men nu har jag testat alla Shoei & Arai mellan 4-7500 balubas och hittar liksom ingenting som känns perfekt. Arai Chaser kommer närmast med de två alternativen ovan :(

Finns det några andra märken jag har råd med som jag borde kolla upp? Känns som det enda handlare har på hyllan är korvätar- och moppeplasthjälmar :(. Inget jag vill krascha i!

Jag ville egentligen ha en Arai sist jag köpte ny hjälm, men de passade lite dåligt så det fick bli en till likadan Ducati-brandad från Suomy som jag hade innan. De har värdelösa visir så jag ville egentligen inte ha sån, men sitter bra på skallen på mig.

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Att strl S "inte kommer ned på huvudet", som du beskriver det, låter inte bra tycker jag. Min erfarenhet säger att det handlar om att prova många hjälmar. Prova runt bland ett flertal märken och modeller och återvänd igen till de du provat tidigare. Själv tycker jag att "känslan" så att säga övas upp, och det känns slutligen tydligt när det blir rätt. Jag bor i en mindre stad med klent utbud, och för just hjälmletande tvekar jag inte att åka 15 mil både söderut och norrut för att bli helnöjd med både säkerhet och komfort.

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Mmm, har du provat Shoei X-Spirit II ??
Den sitter klockrent på mig och jag hade X-1000 innan. Den var jag iofs ganska förbannad på eftersom hjälmkanten hamnade precis där jag ville titta...vilket var synnerligen irriterande. Men den passade mig klockrent vilket ingen annan modell gjorde.
X-Spirit II sitter precis som min gamla x-1000 gjorde men med större öppning för visiret.

Och jag erkänner. För att spara pengar valde jag en helt vit utan bling eller färg.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mmm, har du provat Shoei X-Spirit II ??
Den sitter klockrent på mig och jag hade X-1000 innan. Den var jag iofs ganska förbannad på eftersom hjälmkanten hamnade precis där jag ville titta...vilket var synnerligen irriterande. Men den passade mig klockrent vilket ingen annan modell gjorde.
X-Spirit II sitter precis som min gamla x-1000 gjorde men med större öppning för visiret.

Och jag erkänner. För att spara pengar valde jag en helt vit utan bling eller färg.

Bling och färg skiter jag fullständigt i. Jag tycker iofs att de flesta lackade hjälmar bara är pubertalt fula, men jag köper hjälmen för att krascha i den så jag skiter faktiskt i vilket så länge det inte står AIK på den eller att den totalt mismatchar med hojen (som jag inte bestämd hur den ska lackas än iofs :D)

Utan att på nåt sätt vara nedlåtande.. Men är inte X-spirit lite budgethjälm jämte XR1000/1100 och de andra i den klassen?

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Text text

Utan att på nåt sätt vara nedlåtande.. Men är inte X-spirit lite budgethjälm jämte XR1000/1100 och de andra i den klassen?

Njae, utan att vara dryg, den (X-Spirit II) är inte riktigt budget...
(Vilket naturligtvis beror på vad man har för budget att röra sig med)

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jag hade en Chaser förra och den här säsongen, satt helt perfekt. Men upptäckte nu på slutet att den givit med sig onödigt mycket i inredningen så till den grad att jag tycke att den var för stor.
Då den var ny fanns inga tendenser till "skakglapp".
Min erfarenhet om än begränsad, är att hjälmarna tappar formen inne långt innan åldern tar ut sin rätt på skalet.
Räknar man med att behålla krukan ett par säsonger så köper man den som sitter tight på gränsen till för tight, då
den ger med sig lite i början. När den glappar eller synar asfalt med ägaren i, så byter man.
Vad jag minns så var ju inte inredningen annat än kindkuddarna utbytbara på Chasern.

Oj vad luddigt det blev :)
//Micke

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Njae, utan att vara dryg, den (X-Spirit II) är inte riktigt budget...
(Vilket naturligtvis beror på vad man har för budget att röra sig med)

Menade nog inte prismässigt så mkt som i inriktning.. X-spirit (fick jag uppfattningen av) verkade mer inriktad på komfort än "så säker som möjligt". Men jag kan som sagt inte alla beteckningar och jag kan säkert blanda ihop dem.

Prismässigt betalar jag helst så lite som möjligt, mest för att jag räknar detta som en årlig kostnad fr o m nu när det blir lite hårdare åkt än tidigare (=krascher lär bli vanligare).. Men rent krasst kan jag lägga uppemot 7,500. Men det är verkligen i sista läget om jag absolut inte hittar nåt "nästan" lika bra runt <6000. Köper gärna förra årets färger eller så. Finns Arai Chaser på enlokalhandlare jag kan få för 4000 nu, men vill ju främst att det ska bli "rätt"!

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Fortsatt stukad av gårdagen men skall försöka formulera mig.

Jag har en Chaser, fick trycka in frigoliten på sina ställen för att det inte skulle klämma. Som experiment köpte jag tjockare kind kuddar dessa klämmer lite över käkarna men känslan av att det antagligen är bättre gör att jag använder dem ändå.

Jag har tänkt att köpa en schuberth pro s1 eller liknande för att få ner vindbrus o öka komforten, så kan jag ha Chasern till bandagar. Tycker att den sitter bra men har ännu inte bestämt mig, pris på FC Moto 3500 till 4000.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Min gamla x-spirit var mycket tystare är min nuvarande xr1000, men jag har fått för mig att x-spiriten är den som är bäst?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Min erfarenhet säger att Chaser kommer att ge med sig och anpassa sig till skallformen ganska snart. När den väl gjort det är den ruskigt skön mot skallbenet - går inte att jämföra med Nolan/Xlite och andra moppehjälmar... MEN... Den är rätt bullrig, tyvärr, så ett par pluggar skulle jag rekommendera - tycker dock att den övriga komforten uppväger med råge. Kan dessvärre inte uttala mig med förstahandsinformation om stryktålighet men diverse rykten vill ju påskina dess goda egenskaper vid marksyning.

Chaser.JPG

OaO

KK

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Varför inte testaX-lite eller Suomy's Spec 1 eller varför inte HJC R-PHA 10.
AGV har ju en del fina hjälmar också i samma prisklass.

Har själv bytt från Arai RX7 till HJC'n och är nöjd. Lättare och tystare är mina intryck.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Du bör helt enkelt testa dig fram som majoriteten säger. Fråga även personalen i butiken (det finns faktiskt dom som är duktiga på hjälmar). Personligen så satt xr1000 illa på mig, men xr-1100 klockrent, likaså x-spirit , har haft ett och två, sitter bra på mig. Är nog helt beroende på din huvudform. Jag har alltid upplevt att mina hjälmar "töjer sig". Ljudmässigt så bör inte inte x-spirit vara tystast, då det är en "racekruka" är dom oftast lättare och brukar ha en högre ljudnivå som följd. Själv kör jag alltid med proppar och kan inte säga om det stämmer eller ej. Har även haft Soumy (extreme) och Arai vilket också satt bra på mig. När jag testat HJC så har det inte funkat alls, inte heller Schubert´s nya racekruka funkar på min skalle. Individuellt som sagt.
Tur att du har tid att testa, för det är nog det som måste till :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Menade nog inte prismässigt så mkt som i inriktning.. X-spirit (fick jag uppfattningen av) verkade mer inriktad på komfort än "så säker som möjligt". Men jag kan som sagt inte alla beteckningar och jag kan säkert blanda ihop dem.
Tror du blandar ihop dom. X-spirit II är deras "top-of-the-line" vilket blir rätt tydligt om
man jämför dom sida vid sida. Men båda modellerna har fått högsta betyg av Sharp.

Arai har faktiskt betydligt sämre säkerhetsbetyg enligt samma testinstans. Så om säkerhet
är högsta prio ser det inte bra ut...

Var lite ego och prova ut storlek och modell, och beställ på nätet. Jag köpte min (x-spirit II)
på FC-moto för en månad sedan. Med före-jul-rabatt och frakt blev det 4500 spänn.
Jag är jäkligt nöjd iaf :)Shoei-X-Spirit-2-STREAMLINE-TC4.jpg

jetson

Guest
Tjacka den som sitter bra och har komfort som duger. Säkerhet hit o dit vafan - vad gör det för skillnad mellan en biltemahjälm eller en RX7 när man nickar en lykstolpe?
Hittade du en hjälm i M som satt nästan perfekt så kan du ju prova den med rånarluva under så kanske den sitter perfekt

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Har du kollat på AGV?

Jag har en Agv Gp-tech, var enda jag hittade som satt bra på min skalle.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife