Expertpanel sökes - Val av ny hjälm!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
säkerhet före allt .. alla märkeshjälmar erbjuder en väldigt hög nivå av säkerhet, oftast mer än vad ECE-godkännandet kräver, så sluta med trygghetsmanin ;)

2. Chaser är en riktigt skön hjälm som bullrar riktigt mkt i farter över 90, speciellt på kåphoj. Funkade bättre på nakenhoj, men inte tillfredställande, öronproppar är ett måste, annars sätter tinitusen sig efter några minuter. Jag har haft min i 4 år och inredningen ser ut som ny.

3.Jag har inte haft "nöjet" att krashtesta på asfalt, men en skogsdunge med lite grenar i huvet klarade den galant, och jag hade inte ens ont i huvet efter det, trots rejäla smällar. Använder den fortfarande btw.

4.Min e också aningen rymlig. Köpte en storlek störren än vad jag behöver, nybörjarmisstag. det finns tjockare kindkuddar att köpa till, för typ 500 spänn (eller kanske billigare på ebay). Känns den lite för tajt kommer du nog alltid att uppleva den som för tajt. Visst den "sätter" sig lite men inte efter några körningar, jag upplevde det som att det tog mkt längre tid.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjacka den som sitter bra och har komfort som duger. Säkerhet hit o dit vafan - vad gör det för skillnad mellan en biltemahjälm eller en RX7 när man nickar en lykstolpe?
Hittade du en hjälm i M som satt nästan perfekt så kan du ju prova den med rånarluva under så kanske den sitter perfekt

Efter massa bra inlägg kommer det här??? Om man "nickar en lyktstolpe" så är nog skillnaden rätt stor skulle jag säga.

Och jag åker 95% bana, och alltid med turbopluggar i öronen.. Så Varken vindbrus eller lyktstolpar är nåt jätteproblem.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
säkerhet före allt .. alla märkeshjälmar erbjuder en väldigt hög nivå av säkerhet, oftast mer än vad ECE-godkännandet kräver, så sluta med trygghetsmanin ;)

2. Chaser är en riktigt skön hjälm som bullrar riktigt mkt i farter över 90, speciellt på kåphoj. Funkade bättre på nakenhoj, men inte tillfredställande, öronproppar är ett måste, annars sätter tinitusen sig efter några minuter. Jag har haft min i 4 år och inredningen ser ut som ny.

3.Jag har inte haft "nöjet" att krashtesta på asfalt, men en skogsdunge med lite grenar i huvet klarade den galant, och jag hade inte ens ont i huvet efter det, trots rejäla smällar. Använder den fortfarande btw.

4.Min e också aningen rymlig. Köpte en storlek störren än vad jag behöver, nybörjarmisstag. det finns tjockare kindkuddar att köpa till, för typ 500 spänn (eller kanske billigare på ebay). Känns den lite för tajt kommer du nog alltid att uppleva den som för tajt. Visst den "sätter" sig lite men inte efter några körningar, jag upplevde det som att det tog mkt längre tid.

"M" som jag testade var med utbytta kindkuddar, så den möjligheten är inräknad tyvärr.

Tror det blir en tripp hem till sthlm och åka runt till alla större butiker och testa fler märken/modeller.

Tack för tips alles!

jetson

Guest
Äh lugne ner daj nu

Kör du bara bana så duger nog en biltemahjälm bra :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
skönare än Arai blir det inte. Det näst bästa skulle jag vilja säga är Suomy. Visirmekanismen är USEL på Arai, så jag har svurit på att aldrig mer ha en. Jag har tittat på Lazer Monaco i kolfiber, 4000 hem till dörren från England, flip-up visserligen, men väääldigt stabil konstruktion. Om Chaser sitter "fel" så har du inte det där "round oval" huvet då. Titta efter hjälmar som riktar sig mot andra typer av huven. Kolla på guiden på WebBikeWorld.com. Det finns många lika coola hjälmar. Airoh, Shark, etc etc

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Arai RX7 Gp kan inte vara mer perfekt för mitt huvud. Jag har dock Airohs GP-hjälm. Den är lite "djupare" så den sitter lite störande långt ner på min panna, men den kanske sitter perfekt på dig om du upplever att Araien är lite grund. Airohn kostade typ 6700:- förra året så det är ingen moppehjälm som man kan tro. Väldigt lätt, 1250g. :)

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=565264&t=Info

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Han har ju en poäng, skillnaden är ju mest ljudnivå mellan hjälmarna, och det var ju ointressant.

Även skillnad i vikt bör kanske poängteras, men bana är ju säkrare än gata så kör på!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Han har ju en poäng, skillnaden är ju mest ljudnivå mellan hjälmarna, och det var ju ointressant.

Även skillnad i vikt bör kanske poängteras, men bana är ju säkrare än gata så kör på!

Å andra sidan kraschas det 15 ggr mer än på gata, och en startkrasch ger inte bara så enkla problem som att man glider lite på gräset.

Men vill ni krascha i biltema-hjälmar, kör på.

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Du sa inledningsvis att XR-1000 satt bra på din skalle, men att de inte tillverkas längre. Är rätt säker på att du fortfarande kan få tag på en sådan kruka på exv FC-moto. Jag tjackade min XR-1000 där förra säsongen för kraftig nedsatt pris...typ 2700 totalt inkl frakt. Har för mig att jag såg att de fortfarande annonserar ut ett par tre utföranden (motiv) av den modellen

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag tittade på HJC R-PHA 10 när jag skulle köpa hjälm i sommras. Den har ganska lik passform som Arai:s hjälmar brukar ha, vilket passar mig. Det som jag inte gillade med den var att det inte gick att stänga ventilationen bak. Annars satt den skönt, var förhållandevis billig och hade ganska billiga visir (jämfört med Arai). Det slutade ändå med en Arai på rea.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife