Expertpanelen - hdmi-splitter och lång kabel!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Svårt att rubricera den här frågan...

Jag sitter med en Netgear Stora NAS, ett PS3 och 2 TV. En plasma i vardagsrummet och en mindre LCD i sovrummet. Nu när jag fått PS3 att spela med NASen på ett bra sätt, och förstärkaren att hitta rätt program på ett enkelt sätt beroende på vad som spelas upp osv så kommer fråga 2.

Hur får jag in allt till sovrums-TVn? Min spontana tanka är att peta in PS3 i en hdmi-splitter så att PS3 hdmi 1 in -> 2 ut. Och sen dra 2 kilometer kabel in till sovrummet.

På så sätt skulle både dvd och NAS-media enkelt spelas upp i sovrummet med PS3 fjärren.

Blir det problem med splitter, lång kabel, faktumet att de två hdm-kablarna skiljer en hel del i längd eller nåt annat som kan spöka?

Kort sagt. Hur får jag in ps3-signalen till tv #2 via massa meter kabel alt. trådlöst.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Exakt hur lång kabel behövs?

10m
15m
25m ?

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
I teorin ska längden inte spela roll när det är digitalt, men jag har inte provat så långa HDMI-kablar, men med USB måste du ha en signalförstärkare på mitten.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Avståndet från (den snart nya tv-bänken) ps3 till TV #2 är inte mer än kanske 6-7 meter. Men med hallen emellan krävs en kabeldragning som förmodligen landar på 25-30 meter.

Rent krasst skulle jag kunna ta ljudet via optisk om det skulle underlätta ex. en trådlös lösning eller nåt, men jag ser inte funktionen i det. TV #2 har inget bioljud eller nåt utan är bara en enkel 32" lcd för söndagsmorgnar i sängen och NCIS som godnatt-saga :). Non the less är det drygt att ha 150 Gb film och serier på NASen som man inte får tillgång till.

Hmm...

Jag har en http://www.testfreaks.se/surroundforstarkare/yamaha-rx-v365/ också..

Om jag kör hdmi till den, kan jag ta hdmi ut till sovrummet, och nåt annat format till stora TVn? Alltså använda den som splitter istället?

Är inte så bra på sånt häringa :(

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så lite

Bara 150gb... Går ju snart att ta på en USB :)

OnT: Du får förluster både i splittern och i kablen. Att dra HDMI så långt är inte att rekommendera. Utan splitter rekommenderas inte HDMI över 10m (även om det kan fungera). När du dessutom splittar signalen tappar du ännu mer effekt. Dessutom tror jag att du får problem med att hitta en HDMI-kabel som är såpass lång. Köp en billig spelare (t.ex HDX Bone) och streama till sovrummet istället.

Edit: Enligt prisjakt kostar en HDMI-kabel på 30m över 3500:- Jag hade satsat på en HDX Bone så kan du även slösurfa via android.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bara 150gb... Går ju snart att ta på en USB :)

OnT: Du får förluster både i splittern och i kablen. Att dra HDMI så långt är inte att rekommendera. Utan splitter rekommenderas inte HDMI över 10m (även om det kan fungera). När du dessutom splittar signalen tappar du ännu mer effekt. Dessutom tror jag att du får problem med att hitta en HDMI-kabel som är såpass lång. Köp en billig spelare (t.ex HDX Bone) och streama till sovrummet istället.

Edit: Enligt prisjakt kostar en HDMI-kabel på 30m över 3500:- Jag hade satsat på en HDX Bone så kan du även slösurfa via android.

150 Gb, som växer dag för dag...

Hur funkar en sån då? Verkar ju va en egen spelare. Jag vill ju bara kunna hämta det som ligger på NASen på ett smidigt sätt. Kan den hämta det trådlöst då eller?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
I teorin ska längden inte spela roll när det är digitalt, men jag har inte provat så långa HDMI-kablar, men med USB måste du ha en signalförstärkare på mitten.

Eller så köper man aktiva USB kablar där förstärkaren sitter i slutet:va
20 meter kostar ca 400:- och dom funkar kanon.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eller så köper man aktiva USB kablar där förstärkaren sitter i slutet:va
20 meter kostar ca 400:- och dom funkar kanon.

Fast nu har inte PS3 nån användbar USB-utgång.. Det är ju liksom HDMI som gäller om jag inte ska dra det genom förstärkaren och få ett annat format där..

Faan... Trodde den här tråden skulle ge nåt smart, snabbt och enkelt svar som kunde sluta med en beställning nu i kväll. Är inte så sugen på att dra kabel i listerna som inte är anpassade för mer än högtalarkabel heller egentligen. Precis fått ordning på nätverket och allt, och ville bara få in det till en skärm till.. Att saker ska va så svåååårt :gråta

Tack för alla svar ivf.. :glömdet

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fast nu har inte PS3 nån användbar USB-utgång.. Det är ju liksom HDMI som gäller om jag inte ska dra det genom förstärkaren och få ett annat format där..

Faan... Trodde den här tråden skulle ge nåt smart, snabbt och enkelt svar som kunde sluta med en beställning nu i kväll. Är inte så sugen på att dra kabel i listerna som inte är anpassade för mer än högtalarkabel heller egentligen. Precis fått ordning på nätverket och allt, och ville bara få in det till en skärm till.. Att saker ska va så svåååårt :gråta

Tack för alla svar ivf.. :glömdet

Hdmi funkar ju 20 meter.+ utan stora problem Hur långt behöver du dra då?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Inte läst hela tråden, men det finns hdmi-extenders som går över "vanlig" nätverkskabel (cat5/6). Jag tvivlar på att ditt PS3 kan pumpa signal i 50m ... Just saying!

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hej!
Till vad skall du ha USB? :va

ething är inne på rätt spår, en enkel billig spelare till!

om inte...

På jobbet har vi en hög väldigt långa hdmi kablar (~50meter), de är dock fiberkablar, svindyra och klarar inte sväva böjar.

Idag tror jag att de längsta normala hdmikablarna (för humana pengar) ligger på en 15 meter...

En grej som säkert skulle fungera för dig är:

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=4318

men den ligger redan på $999 :död

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Inga problem att köra in i en splitter sen till en extender över vanlig cat5 kabel till sovrummet.

Bilden påverkas inte överhuvudtaget.

Allt som allt kanske en tusing i kostnad.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ni missar poängen lite, tror jag (eller så gör jag det).

Ska trilskas med en till spelare osv så kan jag köra hdmi från laptopen och streama filmen direkt över nätverket och använda datorn som mediaspelare.

Det jag vill uppnå är enkelheten i att ha samma menyer, samma fjärr och samma innehåll överallt.

Som "ething" sa: köp en billig mediaspelare istället, då slipper du ha ps3:an igång i onödan också. :)

t.ex: Western Digital TV HD Live Media Player, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473945

Vad är nackdelen med att PS3an igång? :va

Inga problem att köra in i en splitter sen till en extender över vanlig cat5 kabel till sovrummet.

Bilden påverkas inte överhuvudtaget.

Allt som allt kanske en tusing i kostnad.

Och sen tillbaka till hdmi då så att det finns nåt att stoppa i TVn?

http://www.techfocus.co.uk/HDMI-DVI-Adapters-Switches/TFAV18.htm?gclid=CIyx3Kif35ACFQqwQwodKhvUWA

Vet inte om det räknas som billigt eller dyrt, men detta är vad OP ska använda för att få önskat resultat :tummenupp

Cool.. Verkar smart ju. Så drar man cat5 genom lyan och sen hdmi in i burken igen! :tummenupp.

Vad är haken? :D

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ställ sängen i vardagsrummet! *billigast*

Du har ju träffat hon jag delar möbler med. Fick du intrycket av att det skulle vara ett alternativ att dumpa den där 60-tals fotöljen hon letade i 2,5 år efter och köpte till värdet av en småbil? donn sink såå ;)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du har ju träffat hon jag delar möbler med. Fick du intrycket av att det skulle vara ett alternativ att dumpa den där 60-tals fotöljen hon letade i 2,5 år efter och köpte till värdet av en småbil? donn sink såå ;)

Du får ju givetvis tutlura henne att den soffan minsann är värd ett eget rum ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår