Extra mycket trafikkontroller nu, se upp!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Såg det här på polisens hemsida.....

Nordisk trafikkontrollvecka 9-13 maj
Trafiknykterhet, hastighet och bältes- och hjälmanvändning står i fokus när polisen i Sverige och övriga nordiska länder genomför en gemensam trafikkontrollsatsning den 9 till 13 maj.
– Hälften av dem som omkommer i trafiken använder inte bilbälte. Vi hoppas att polisens riktade insatser bland annat leder till att fler använder bilbältet, säger Örjan Brodin, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Inte bara bältessyndare avslöjas när polisen stoppar en förare utan även andra brott uppdagas i samband med en trafikkontroll.

– Det är inte ovanligt att vi hittar efterlysta personer, narkotika och stöldgods i bilarna, säger han.

När kontrollveckan är över inhämtas resultaten från respektive polismyndighet i Sverige som sedan jämförs med de övriga nordiska länderna.

– Resultaten kommer att presenteras på polisens webbplats så fort den nordiska sammanställningen är klar, preliminärt den 23 maj, säger Örjan Brodin.

Det är nordiska ministerrådet som har tagit initiativet till ett samarbete mellan de nordiska länderna för att öka och inspirera trafiksäkerhetsarbetet. Arbetet med trafikkontrollveckor har pågått sedan 1992.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Mycket polisbilar på stan i största allmänhet. Även mcsnutarna är på farten, bla. på 55:an har de setts.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och 288:an (Östhammarsvägen) är månadens väg nu i maj. Extra mycket insatser där (fast vissa dagar verkar de ha hoppat över kontrollerna helt).

Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Mc poliser

Jag var och hämtade lunch här på Arlanda och vad dyker upp :va
om jag räknade rätt så var det 17st Mc poliser. :skrämd
2st av en gammal hederlig BMW modell
samt 15st nya silverfärgade BMW av offroad stuk, jag vet inte vad den
otroligt fula modellen heter men jag tror att det är en sån som Josef har ;)

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Det verkar vara många poliser i rörelse i varje fall, har dock inte sett nån kontroll än.

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Affe_R1 skrev:
Jag var och hämtade lunch här på Arlanda och vad dyker upp :va
om jag räknade rätt så var det 17st Mc poliser. :skrämd
2st av en gammal hederlig BMW modell
samt 15st nya silverfärgade BMW av offroad stuk, jag vet inte vad den
otroligt fula modellen heter men jag tror att det är en sån som Josef har ;)
Hmm... Så de ska börja jaga med civila offroadhojar nu?

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nursen skrev:
Hmm... Så de ska börja jaga med civila offroadhojar nu?
Dom har antagligen den fina uniformen på sig så du behöver inte vara orolig. :)

Affe_R1, var dom civila eller var dom målade i polisens färger?

Btw, svara på dina PM Affe!

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Nu har jag blivit stoppad två gånger på två dagar. :confused:

Då jag inte gjort mig skyldig till något så är det ok. :rolleyes:

En mc-polis prejade av mig från vägen med motiveringen att sporthojarna brukar ju sticka.

Ta det lungt i trafiken nu och kör av er på rörken eller annan bana.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Ullis hälsar att hon står precis nu på Ga Stockholmsvägen och har blivit stoppad. De kör besiktning av hojarna.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Blev stoppad på gamla stockholmsvägen igår när jag kom ifatt en mc-polis. Han slår på blandaren och vinkar in mig till sidan. Hade verkligen inte gjort någonting då. Jag åkte upp brevid och då blev han nervös och nästan prejade mig in till sidan. Efter sedvanlig kontroll av lite blinkers mm så får jag åka. Känns som att det knappt går att passera en trafikpolis nu utan att behöva stanna. :(

/Olzki

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Olzki skrev:
Blev stoppad på gamla stockholmsvägen igår när jag kom ifatt en mc-polis. Han slår på blandaren och vinkar in mig till sidan. Hade verkligen inte gjort någonting då. Jag åkte upp brevid och då blev han nervös och nästan prejade mig in till sidan. Efter sedvanlig kontroll av lite blinkers mm så får jag åka. Känns som att det knappt går att passera en trafikpolis nu utan att behöva stanna. :(

/Olzki

Häxjakt på blåa R1:eek:r fortfarande?

Lotta skrev:
Ullis hälsar att hon står precis nu på Ga Stockholmsvägen och har blivit stoppad. De kör besiktning av hojarna.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Deadmetal skrev:
Häxjakt på blåa R1:eek:r fortfarande?
Haha! Ja så är det nog.

Om jag inte missminner mig så var polisen väldigt intresserad av en blå R1'a förra året också. Jag hade glömt bort det tills jag läste ditt inlägg.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu verkar det som att dom börjar intressera sig lite ohälsomsamt mycket på Orange supermotarder istället (undrar varför :va :rolleyes: :tungan )

Jag, Frille och Drutten blev stoppade precis utanför saluhallen nu ikväll. Tro´t eller ej men det gick varken på bak eller framhjulet just då, lite snopet för konstaplarna som nog gärna hade velat statuera ett exempel på oss :arsele

Hur gick det för dig Drutten?

beelsebub

Frutti Di Carne
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Cagiva Raptor
Jotack, hade alldeles nyss en påhälsning från 2 icke så galda & muntra "kollegor" !! :va

Utanför sluhallen kom en bister man i färgglad väst, ställde sig mitt i vägen & vinkade glatt på mig.................snäll som jag är så stannade jag till å undrade lite vad han ville.

Såg då att 2 andra gasglada gossar hade samma tanke, att spendra lite tid & ha ett revligt kvällssamtal hos "unge herr & lilla fröken konstapeln" !!

Nåväl, efter en trivsam stund med att försöka blåsa liv i farbror konstapelns uppblåsbara "buttplugg", eller om det nu var alkotest?? Jag vet inte ty jag var alldels för "påverkad" för att se skillnaden........................ :3freak

Vi slutade den trevliga pratstunden med att ha en liten frågelek om vilka fordon som får ha "blått färdljus framåt"
Måste tillägga att vi var lite OENSE i sakfrågan.........mig veterligen så har min hoj alltid varit blå å fin!!
Kanske speglades min framskärms djupblåa lack i mitt lycktglas................vad vet jag??

Men "konstapel klang" tyckte mitt framlyse var så "fränt" att han gärna vill fota det....................å vad gör man icke för en "konstapel" i nöd????

Blåser upp hans "buttplugg" & låter han på leka lite med digitalkameran!!

Men men, återsår att se hurvida åklagren gillar blå färg eller ej...................... men söta fröken konstpeln & unge, men lite småbitska herr konstpeln tyckte inte mitt färgval var så lämpligt!!!
Kanske grisrosa är en bättre färg..............??
Kanske "kling å klang" skulle känna igen sig i den färgen.?!

Nåväl, timman är sen å jag får säkert anledning att återkomma i frågan..................men vad ni än gör, ta det lungt där ute ibland blåvita bilar & adrenalinstinna konstplar!!

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
MackeNo1 skrev:
Nu verkar det som att dom börjar intressera sig lite ohälsomsamt mycket på Orange supermotarder istället (undrar varför :va :rolleyes: :tungan )

Jag, Frille och Drutten blev stoppade precis utanför saluhallen nu ikväll. Tro´t eller ej men det gick varken på bak eller framhjulet just då, lite snopet för konstaplarna som nog gärna hade velat statuera ett exempel på oss :arsele

Hur gick det för dig Drutten?

Jodå.., gick bra inga böter för placering av plåten samt utan blinkers... :confused: :gnissla han var nog mest upprörd över att han inte fick stopp på den första hojen.. :hihi :skrattaåt ............

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...