Extraljus LED - Någon som testat?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Funderar på extraljus modell LED men de är i regel rackarns dyra för llte extra ljus i mörkret, ex:

Hella Luminator, ca. 4000-6000:- st beroende på storlek och inköpsställe:

Extraljus_Lum_Led%5Bstor%5D.jpg

Vision X Transporter, ca. 4300-6300:- beroende på inköpsställe:

10699.jpg

Men så hitta jag dessa som finns för 800-1500:- för ett par! Dock oklart vilken summa det slutar på med frakt/tull/moms och annat lurendrejeri... 60W Cree LED:

m9brNENzktzPEy01xIxnD4A.jpg

Jag tänkte tjonga in dem istället för dimstrålkastare så ett par Big Knick är inte akutellt men runt 170-190mm borde lira. Någon med erfarenhet av extraljus modell led ännu?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara kört med en led-ramp, ca 200w Cee-led. Grymt nöjd. Bra spridning, kompletteras av 2st xenon 7" spot. :yoparty

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har strands mora på pickupen, funkar fint.
Ger väldigt bred och platt ljusbild, sprider väldigt lite upp och ner så ibland upplever man att det inte lyser om vägen går mycket upp och ner.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kool! Överlag positivt så långt alltså :tummenupp

Xenon tycker jag är fiasko från början, visst ett par Bosch original får ju flygplan att cirkulera runt en men i övrigt halvt odugligt. Ska ta en flukt ikväll för att se lite mer exakta mått och hur trångt det är där, kylflänsarna har en förmåga att bli duktigt varma när det kommer till led.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stämmer bra!

fog.jpg

180mm är nog max diameter om de inte ska hamna längre ut än original. Orkade inte riva ikväll men djupet har sina begränsningar = plåt bakom, fast dessa CREE verkar tacksamma på den punkten då jag hittat dem med 71-97mm djup så det borde vara safe. Original infästning innebär att de är fastskruvade rakt utifrån så att göra en mall och använda samma infästning borde inte vara så knepigt =)

Placeringen är naturligtvis inte optimal i ämnet extraljus men kan vara kul att testa i.a.f. när man ändå har förhållandevis stora hål där. Bättre än dimljus som man har användning för en gång vartannat år blir det hur som helst och så kan man blinka lite på den där som trodde sig kunna byta halvljus... Kan själv! ;)

Ska bara lista ut om jag ska ha bred eller lång ljusbild, får klura lite vad som blir bäst komplement till helljuset.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vore det inte schysst att ha in H4 insatser i de där enorma hålen på Subban?
Då har du både dimljus vartannat år och helljus varje kväll?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
I.o.f.s. ingen tokig idé men i.o.m. att behovet av dimstrålkastare är nästintill obefintligt så känns det roligare med led och förmodat starkare ljus.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Har kört bilar med lite olika extraljus.

LED funkar okej, men jag har svårt att motivera priset om man inte har lite pengar över.
Personligen upplever jag att LED-ramper funkar bättre än Xenonramper.
Xenon är riktigt trevligt, men har en tendens att klägga igen om man inte kompletterar med positionsljus som smälter av snörök etc. (Kan varit taskigt monterade på bilarna jag kört också). Billigare kan vara riktigt jobbiga när man kan mäta tändningstiden på kalendern.
Halogen är imo bäst bang for the buck, går fixa schyssta lyktor för ~500:- och du kan fixa en ny lampa i vilken avkrok som helst om det krisar. Noll coolhetsfaktor dock.

Meeen, så är jag inte så petig när det kommer till utseende :hihi

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Har kört bilar med lite olika extraljus.

Meeen, så är jag inte så petig när det kommer till utseende :hihi

Tillräckligt petig för att inte köra med 2 på taket och se ut som musse pigg!

Jag hade 100w halogen i 3st hella 3003 bredskjutare. Det var jobbigt att blända av för vägskyltar för att inte bli ordentligt bländad. Ska jag sätta extraljus på någon bil igen så blir det pencilbeam alternativt ledramp.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO