Framburkat...
Kul initiativ till trådstart McQueen!
Det borde ju finnas hur mycket som helst att avhandla under den här rubriken...
Eftersom du inledde med ett sidvagnsklipp och flera andra hakat på den genren så måste jag dela med mig av en upplevelse från i somras på Karlskoga när jag fick möjlighet att provåka ett träningspass i Jan Linder & Björn Hammarstrands framburkade BMW-racer från tidigt 70-tal.
Fartupplevelsen var svårslagen eftersom man befann sig så nära marken när man låg på sidvagnsflaket och att inte ha någon som helst kontroll över ingångshastigheter m.m. gjorde upplevelsen ännu mer (hmm) intressant...
Jag fick instruktioner om att jag var tvungen att knipa med tårna runt bakkant på flaket för att kunna hålla mig kvar i inbromsningarna då alla hantagen satt så lågt att det skulle sluta med en framlänges-kullerbytta om man bara försäkte hålla i sig med händerna. Svårast var dock diagonalförflyttningen, d.v.s. att hinna fram från positionen över bakhjulet bakom föraren i högern genom esset och fram framför sidvagnshjulet i den efterföljande vänstern. Det handlade inte så mycket om styrka som om smidighet och timing. Som nybörjare så spände man sig så klart för mycket och jag kan erkänna att jag hade fin armpump efter 20 min tidsträning...
Tusen tack till Jan och Björn för upplevelsen!
Rövpuckar som många av de moderna burkslavarna är utrustade med i all ära, men de äldre sidvagnarna burkade man framför sidvagnshjulet och att bara ha käken (det var ju ofta öppna hjälmar på den här tiden) några cm. från trottoarkanterna på landsvägsbanorna som man tävlade på vid den tiden måste ju addera adrenalinpåslaget ytterligare för bekännande speedjunkies (som exempelvis oss läsare av den här tråden, eller hur?
)
Må väl!
/BG