Extremt sätt att bli av med körkortet?

jaha, ja va å klickade på den här också, ok...öh, skulle han ha sänkt straff?

• Antal röstningar
    0

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Jaha, kära läsare. Välkomna till min tråd.
Tänkte ta upp en sådan sak idag som det här med polisens klåfingrighet på körkort.
Många tycker kanske att de istället för att plåga stackars motorcykelförare skulle börja kontrollväga timmerlastbilar och sånt, men jag vet inte...

En bekant till mig som brukar hänga på bike.se hade en ganska fräsh syn på det här med trafiksäkerhet, minsann.

Han hade för en månad sedan kört om 3 bilar på 50-väg med laserns hastighetstal visandes lite över 120km/h, hm...
Ryktet går att det var gul spärrlinje också....

Straffet? En månads indraget körkort och böter på ca 20000kr.
Pengarna är inget problem för honom, hans vallöfte lyder
"Pappa betalar!" Till nästa år tänker han byta in sin Aprilia RS 2003 mot en ny motsvarande...

Jag tänkte bara säga att jag tyckte att straffet för honom blev lite väl högt, tänkte nästan starta en namninsamling för att få domstlen att häva beslutet och tvinga polisen betala skadestånd för incidenten när de orsakade traumatiska minnen för grabben :crash

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Mikael Cagiva skrev:
Jaha, kära läsare. Välkomna till min tråd.
Tänkte ta upp en sådan sak idag som det här med polisens klåfingrighet på körkort.
Många tycker kanske att de istället för att plåga stackars motorcykelförare skulle börja kontrollväga timmerlastbilar och sånt, men jag vet inte...

En bekant till mig som brukar hänga på bike.se hade en ganska fräsh syn på det här med trafiksäkerhet, minsann.

Han hade för en månad sedan kört om 3 bilar på 50-väg med laserns hastighetstal visandes lite över 120km/h, hm...
Ryktet går att det var gul spärrlinje också....

Straffet? En månads indraget körkort och böter på ca 20000kr.
Pengarna är inget problem för honom, hans vallöfte lyder
"Pappa betalar!" Till nästa år tänker han byta in sin Aprilia RS 2003 mot en ny motsvarande...

Jag tänkte bara säga att jag tyckte att straffet för honom blev lite väl högt, tänkte nästan starta en namninsamling för att få domstlen att häva beslutet och tvinga polisen betala skadestånd för incidenten när de orsakade traumatiska minnen för grabben :crash

Ja, just det. Det var ju så synd om honom när hans pappa betalade. Å den här samhälleliga skyddsåtgärden på att dra in körkortet var ju oxå rentutsagtförjaevlig...:rolleyes: Men det här med gul (ok, orange e väl nära nog) spärrlinje var spännande - känner bara till vita i sverige. Hursomhelst har denne unge trafikant påvisat sällsynt gott trafikbeteende å bara därvidlag haft otur... eller nåt
/F.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Dagsböter fungerar ju så att ju högre inkomst desto högre böter...

Jag tycker han borde fått betala 200 000:-!! :)

Att åka 120 på 50 väg är alltid dumt! Det har jag aldrig gjort! (Kdx:en gjorde knappt 120 ärligt.. :rolleyes: )

Det är bäst att DU tar tag i det här så att den där andra grabben inte far illa... :) :p

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Re: Re: Extremt sätt att bli av med körkortet?

Foggy skrev:
Ja, just det. Det var ju så synd om honom när hans pappa betalade. Å den här samhälleliga skyddsåtgärden på att dra in körkortet var ju oxå rentutsagtförjaevlig...:rolleyes: Men det här med gul (ok, orange e väl nära nog) spärrlinje var spännande - känner bara till vita i sverige. Hursomhelst har denne unge trafikant påvisat sällsynt gott trafikbeteende å bara därvidlag haft otur... eller nåt
/F.

Just det, ja i Finland har vi spärrlinjer i lite av allt...

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Conrad skrev:
Dagsböter fungerar ju så att ju högre inkomst desto högre böter...

Jag tycker han borde fått betala 200 000:-!! :)

Att åka 120 på 50 väg är alltid dumt! Det har jag aldrig gjort! (Kdx:en gjorde knappt 120 ärligt.. :rolleyes: )

Det är bäst att DU tar tag i det här så att den där andra grabben inte far illa... :) :p

Vill du skriva på !?
Helt appropå, hur fort går KTM:en?

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Re: Re: Re: Extremt sätt att bli av med körkortet?

Mikael Cagiva skrev:
Just det, ja i Finland har vi spärrlinjer i lite av allt...

Alltid trevligt med lite glada färger i trafiken (ja, kanske inte spelar så stor roll för färgblinda - men ändå...) och på vägen. Man behöver ju inte se allt i svart/vitt då, eller nåt
/F.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
1månad och 20000 i böter? låter väldigt finskt...

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Förstår inte riktigt syftet av tråden. Tycker du att straffet va för högt för att ha kört om på 50-väg och över heldraget? :eek:

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...