FÅR man sicksacka mellan köer?

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
ÄR det lagligt, hörde det av en snubbe men jag tvivlar på det själv..

är det kö så får du köra lugnt förbi i mitten... men sicksacka förstår ja inte hur du menar..?? du får ju köra om på båda höger/vänster sida på vägar upp till 70km/h med dubbla körfält...
 

Dominator-Rocks

Guest
ÄR det lagligt, hörde det av en snubbe men jag tvivlar på det själv..

Här hittar du lite info http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157179

någon på SH skrev:
ringde polisen och frågade om man får köra om i köer och de svarade att det är klart du inte får. och då vill jag ha reda på vilken paragraf som sägar att jag inte får. och det kunde de inte hitta. så vi kom överens om att man får köra om till en viss gräns, när det blir vårdslöshet i trafik, är upp till polisen att bedöma. bara man inte kör slalom mellan filerna.

(en gång så gick det i 120 mellan bilarna i tunneln när dom stod still, kan sätta en peng på att det skulle räknas som vårdslöshet i trafik)
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.

Nope. Vägrenen är inget körfält.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ÄR det lagligt, hörde det av en snubbe men jag tvivlar på det själv..

Om du menar i bilköer (lane splitting) så är det tillåtet om det sker på ett trafiksäkert sätt OCH att du kör om på "rätt" sida, dvs vänster. Det är inte tillåtet att passera ett annat fordon som ligger i SAMMA fil/körfält på höger sida.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.

Sämre att köra på vägrenen än att lane splitta, tyvärr. Även om jag hellre kryper förbi i vägrenen än bland massa virrtomtar som inte kan köra rakt. :tungan
 

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Det är som jag har fått föklarat för mig att det är lagligt och köra mellan bilarna fram till den heldragna linjen som dyker upp 2-3 meter innan rödljuset...
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
En instickare. Hur är det att köra om på vägrenen om trafiken står still? Ett gott exempel är ju leden till Enköping från Rotebro med bara ett körfält och en bred väggren.

Det kanske inte är snyggt eller lagligt men jag pendlar till jobbet via rotebro-leden och kör om köerna där på väggrenen...Hade lite betänkligheter i början men kom fram till att jag redan bröt så många andra regler så en mer eller mindre spelade ingen roll :arsele
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
OM flera filer så får du på 50 resp. 70 väg köra om på båda sidor.

Du FÅR köra om i samma körfält (dvs lanesplitta) OM du håller dig till att ligga som omkörande till höger om bilen. Mao får du ligga mellan filerna, men bara i den högra filen.

Att "sick-sacka" är per definition detsamma som att "byta fil ofta". Så länge detär 50 resp. 70-väg är det mao inget fel med det. Däremot gör man det i regel åt helvete för snabbt och hafsigt, vilket då snarast blir "vårdlöshet i trafik", men fel i sak är det inte!

Typ...
 

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Bollebygd
Hoj
Yamaha R1 02
vad hände då?
om bilen framför lämnar företräde brukar jag brassa om, men får man det rent lagligt?

Förutom "normal" omkörning får du alltid köra om så länge du håller dig till vänster om fordonet du passerar och du inte bryter mittlinjen (byter körfält) förutsatt att "omkörning förbjuden" inte råder d.v.s. skyltat, strax före korsning, strax före obevakat övergångställe mm... :fakta
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top