Fälgar

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
En biltråd! Oh yeah.

Ska köpa vinterdäck och har en fråga om fälgar, sitter och kikar på http://www.dacktornet.se/bult.htm

Där står det:

Bultcirkel ET Nav

Bultcirkel förstår jag, Nav jo, det tror jag att jag vet vad det är, men vad fan är ET? :confused:

Och vad är det viktiga i det här?

Min bil ska ha:
Bultcirkel
5/120
ET
20,0
Nav
72,6

Måste det vara exakt så då? Eller går det med typ
5/120 47,0 72,6

Har fått för mig att bultcirklen är det viktigaste och det enda man egentligen behöver fundera på, men jag har säkert fel. Hjälp mig att göra mig mindre förvirrad! :gnissla

Det är hur fästpunkten på fälgen sitter i jämförelse med centrum på fälgen.
En bil med framhjulsdrift har ofta fälgar med ett ET på kring 40-50, då fälgen kommer lite längre in i hjulhuset. En bakhjulsdriven bil har ofta ett ET närmare noll, dvs fälgen sitter monterad ganska så nära mitten av fälgen.

tror och hoppas jag.. M a o: överensstämmer inte ET-måttet behöver du s k spacers för att jämna ut avståndet.

hej navhålet ska du inte fibbla med för det är själva styrningen som du anlägger fälgen på när du sen styr i dina hjulmuttrar.
visst oftast e navet i fälgen större så pressar man i centrerings ringar i fälgen för att hamna rätt.

tex för stort navhål o du får garanterat skakningar i ratten vid färd. o för litet navhål då går dom ju inte ens på navet:)

ska du ändå köpa nya fälgar så köp fälgar med dina mått så du slipper spacers osv.

osäker ändå ring till firman du tänkt handla av o berätta dina mått så hjälper dom dig granterat att få rätt grejer.
lycka till.

hej navhålet ska du inte fibbla med för det är själva styrningen som du anlägger fälgen på när du sen styr i dina hjulmuttrar.

tex för stort navhål o du får garanterat skakningar i ratten vid färd. o för litet navhål då går dom ju inte ens på navet:)

ska du ändå köpa nya fälgar så köp fälgar med dina mått så du slipper spacers osv.

osäker ändå ring till firman du tänkt handla av o berätta dina mått så hjälper dom dig granterat att få rätt grejer.
lycka till.

Okok, tack för svar igen :) Sitter nämnligen och kollar på begagnade däck därför jag är lite förvirrad :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back