Färgborttagning på aluminium

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Jag har precis fått hem en aluminiumtank som skall användas till ett cafebygge.
Tanken kommer från en gammal Triumph Trident produktionsracer och den har varit med om en hel del. Nu är den målad i British Racing green och det ser fö dj-lgt ut så jag tänkte ta bort all färg för att se om det går och rikta och puts upp den.
Då är frågan vad man kan använda för färgborttagningsmedel på den, lutbaserade går ju inte så bra ihop med aluminium. Jag antar att det är en ganska tuff färg, det brukar ju vara svårt att få vanlig färg att fästa på aluminium.
Någon som har bra förslag?

Vågar du inte med Bums så ta ngn billig Dot 3 el 4 bromsvätska. Blöt bomullstrasor med bromsvätskan och lägg över tanken så rinner det inte av.

/J

Det kan ju vara en bra lösning. Frågan är hur hårt Bums angriper aluminiumet, man kanske skulle ta och testa lite på undersidan. Det borde ju gå fortare än bromsvätska.
Fast jag har ju inte så brått så jag gör ett test med bromsvätska :tummenupp

Hur funkar det med kaustikssoda? Bara en fundering...

Vad jag vet så är färgborrtagningsmedel typ Bums baserade på det. Man kan ju blanda färgborrtagningsmedel själv enligt gamla recept: soda och tapetsklister.

Men som sagt så hävdas det ofta att det kan vara skadligt på alu. Jag har dock inte stott på ngt sådan fenomen.

/J

Tror inte det går så fort så det hinner ge djupa skador.
En snabb oxidering sker om man häller stark basisk lösning över en alu yta , man ser mörka spår där det runnit.

Men det är bara en ytlig påverkan - däremot skall man inte förvara sådana kemikalier i alu kärl över längre tid.

Du får väl testa , annars finns ju Crc stripper.

Jag har nu provat lite med bromsvätska och det är delvis framgång.
Den gröna färgen verkar släppa, och fram kommer en gul som verkar vara tuffare. Vet inte om det är grundfärg eller om tanken varit gul en gång i tiden men jag tänker ge bromsvätskan lite mer tid till imorgon så får vi se om det biter.
Annars blir det biltemas färgborttagningsmedel som nästa test. Det verkar inte vara någon natriumhydroxid i den enligt innehåöösförteckningen så det borde gå bra.
Ang natriumhydroxid och aluminium kommer jag ihåg en episod för evigheter sedan då jag använde en sådan lösning för att sota en ljuddämpare på en moped. En kompis tänkte göra rent fläktkåpan till sin Puch och stoppade ner den i hinken, med påföjld att det bubblade kraftig och fläktkåpan blev mörkgrå. Därför är jag lite tveksam till att använda det på tanken, meningen är ju att det ska gå att polera den så småningom.

..

Köp en burk skrapa från flugger färg. (ja, det heter skrapa och levereras i en burk)...
Smeta på och låt stå över natten, sen går det att torka bort färgen.
Funkar även kanon till fälgar.

//MH

Last edited:
Update
Nu har bromsvätskan fått verka ett tag och det är inga större bekymmar att skrapa loss färgen. Så långt är allt frid och fröjd, men tyvärr kommer det fram stora partier spackel under färgen så det blir nog till att skrinlägga planerna på en polerad tank och istället inrikta sig på en omlackering. Silver och svart är ju inte fy skam heller :-)

Då jag polerade aluminium fälgar till bilen så använde jag mig av ett medel som hette Nitromors för att ta bort färgen fungerade kanon. Kom ihåg att använda gummihandskar bara...svider rätt duktigt om du får det på huden....
/Kaj

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...