Färja Nynäshamn-Gdansk 25/7?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Då var det äntligen dags för mitt livs första långresa på hoj. Det blir polen, tjeckien, slovakien, ungern,slovenien, italien och slutmål i frankrike.
Tänkte jag skulle passa på att fråga om någon annan här kommer att ta samma färja som jag? Dvs Nynäshamn-Gdansk imorgon 25/7.

Alltid kul att träffa likasinnade....

Ni som redan har gjort liknande resor. Är det för optimistiskt att hoppas på ca 50 mil/dagen om man blandar stora och små vägar?

MVH
Besten
 

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
VTR 1000
Jag och 2 polare körde till öland tidigare i veckan, det blev nästan 60 mil på vägen ner och man var ganska slut när man kom fram.
Tror det är bättre att sikta på lägre.

Hoppas du får det trevligt.
 

dragbjorn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
@
Jag åkte den färjan för året, för att köra ner genom Polen,Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Turkiet, jag körde till den iranska gränsen i östra Turkiet innan det var dax att vända och köra ungefär samma väg hem.
Jag körde ca 1000 mil på en månad och då hade jag några vilodagar oxå.
Längsta dagsetappen var från östra Rumäninen till södra Polen, ca 90 mil.
Jag tycker att det är fullt realistiskt att snitta 50 mil om dan i dom länderna du pratar om, men då är det hojkörning hela dagarna som gäller men på en hojsemester skall man ju köra hoj :tummenupp
Nu hade jag kanske en bekvämare sittställning på min hoj än vad du har, jag körde en @.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tack för svaren!

Vad tyckte du annars om vägarna i det gamla "öst-länderna"?
Några andra tips?

6 timmar kvar......
 

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
Besten skrev:
Tack för svaren!

Vad tyckte du annars om vägarna i det gamla "öst-länderna"?
Några andra tips?

6 timmar kvar......


lås hojen extra mycket och gärna i nånting som inte går att flytta! lycka till!!!!
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Vad skall man inte missa?

Vad skall man garanterat strunta i (att se eller göra)?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag har kört, både bil och hoj, en hel del i Tjeckien och skall iväg om några dagar på hojsemester i Slovakien + Ungern. Frågan hur många mil/dag som är realistiskt går inte att besvara generellt. Det är fullt möjligt att snitta 100 mil/dag, även i de länder du nämner, för den som tycker att höjden av lycka på en hojsemester är att gå upp varje dag klockan 07 och köra hoj till midnatt. :näsblod

Det handlar bara om vad du själv vill uppleva. Vill du bara köra hoj, punkt slut, utan att nödvändigtvis se så mycket av omgivningen så räcker det ju strängt taget att du kör sicksack ner genom Tyskland till München och vänder. :)

Själv skulle jag inte planera semestern med så mycket som 50 mil/dag. Det räcker först och främst med ett ganska litet missöde - en punktering, trafikstockning, whatever - för att du skall tappa tid och behöva öka tempot ytterligare de dagar som återstår. Eller stympa den planerade rutten. När jag är på hojsemester föredrar jag att hålla ett rätt sansat tempo och ha tid och utrymme för improvisationer och att njuta av handlingsfrihet. Kanske ligga kvar en natt eller två extra på ett trevligt ställe och köra dagsturer därifrån. Jag/vi brukar köra en eller två rena transportdagar ut/hem där det kan bli väldigt många mil, men håller oftast ett snitt på max 20-30 mil/dag i övrigt.
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Jag förstår att det är svårt att tala för alla när det gäller hur många mil man kan köra per dag. Min tanke är att åka så mycket som möjligt på mindre vägar samt att börja tidigt på morgonen och sluta vid 17.00.

Det som är skönt är att jag har mycket gott om tid så det finns utrymme för lite stopp om man hittar nåt intressant.

Tack för synpunkterna!

Har du några bra tips i Tjeckien förutom Prag?
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Finns det förresten gott om Campingplatser med stugor i "öst-länderna"?
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Yo!

Jag kom hem förra veckan efter en 700-mila tripp genom Polen, Slovakien, Österrike, Tyskland och Danmark.

Trafiken i Polen är intensiv och vägarna är underdimensionerade, dessutom är vägarna på en del håll i jävligt dåligt skick. 50 mil/dag är nog lite i överkant när det gäller Polen, 30-40 mil per dag är mer realistiskt. Polisen sägs vara korrumperad i Polen, har inte träffat dem själv så jag kan inte verifiera det.

När du kommer till Slovakien är 50 mil/dag inga problem. Vägarna är mycket bättre och trafiken otroligt gles (man blir förvånad när man kommer från Polen). Södra Polen och norra Slovakien är otroligt vackert, ett litet minialperna. Om du har tid, stanna till i Zakopane, polackernas skidort nummer ett. Torun i norra Polen är en fin stad med runt 200. 000 invånare, grundad av korsriddare, fin stadskärna, trevliga människor, osv.

Krakow är också en trevlig stad, mycket sevärt, om du planerar att stanna där så stanna åtminstone 3-4 dagar. Staden Oswiecim, ligger 6 mil väster om Krakow, mer känt som Auschwitz, klart värt ett besök.

Kostnader då, soppan(ingen problem att hitta mackar, shell, statoil) kostar runt 9kr. Maten är billig, jag åt enbart vanlig mat(ingen pizza eller burgare), en middag på restaurang kostar någonstans mellan 50-150kr.

I Polen drack jag enbart inhemsk (bra) öl, den dyraste ölen jag drack var vid stora torget i Krakow, den betingade det hutlösa priset 16kr....

Normalpriset för en öl är runt 8-10kr på krogen alltså, har inte en susning vad det kostar i affären.

Jag tog ut 1000 Zloty (ca 2300 SEK), jag spenderade 5 dagar i Polen och lyckades göra av med 1600Kr, det är billigt i Polen.

Nå, måste snart till jobbet....

Lycka till på resan

EDIT: Lite Polska
Lediga rum heter nåt i stil med: Goscinne Pokoje.
Jag kan inte polska= Nie mowie po polska
 
Last edited:

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tack för alla hjälpsamma och praktiska svar!!!! :tummenupp

Nu loggar jag ut och drar på semester..... :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top