Färre A-körkort år 2010

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Läste:
Antalet godkända körprov för motorcykel har minskat sedan 2004. Jämfört med 2009 har antalet godkända i körprov för A och A1 (lätt MC) minskat med 30 %. Det visar Trafikverkets statistik som publiceras idag,

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8591

Riskutbildning och försvåringar i övrigt att ta körkort, kan ju vara bra på så sätt att vilken fåne som helst inte får ta körkort.

Samtidigt bidrar försäkringsbolag till att ingen längre vill, eller snarare, kan ta sig råd att köra sporthoj längre.

Lite trist, underlaget för nya medlemmar på sporthoj.com minskar ju!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Då har de lyckats med ett av målen iaf...
 

Klump

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSR 600 ABS -08
Tror nog inte att det är riskutbildningen som gör att folk väljer att inte ta körkort, snarare försäkringspremierna isf.
Nog för att riskutbildningen kostar lite men den lär nog inte stoppa många från att ta kortet.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
DE ska på liknade sätt försvåra B kort med hörde jag för att färre ska ha just B kort, dvs onödiga specialgrejor du måste betala flera tusen för och måst lyckas annars måste du betala det smma igen.

Så är det iofs på A kort nu har man hört, alltså nån form av värdelöst trams som kostra flera tusen styck för att bara få genomgå.

Så nu blir det än värre då mao.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
DE ska på liknade sätt försvåra B kort med hörde jag för att färre ska ha just B kort, dvs onödiga specialgrejor du måste betala flera tusen för och måst lyckas annars måste du betala det smma igen.

Så är det iofs på A kort nu har man hört, alltså nån form av värdelöst trams som kostra flera tusen styck för att bara få genomgå.

Så nu blir det än värre då mao.

Det skapar ju fler jobb, färre tar körkort = mindre körande = miljövänligt. Färre som skadar sig och måste ligga inne på sjukhus osv. Ser ju så fint ut i siffrorna :gnissla
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag är pessemist jag mer så jag tror dig, frågan är om det totalt sett i samhälet gör nån skillnad,det kan an fråga sig.

Jag motsäger inte att man måste läsa teori och övnigsköra ov, men om körkorten blir så här dyra är det inet risk att folk börjar köra utan kort tex?

Jag menar det finsju en nivå man kan acceptera, för egentligen är det ju så att när du kört upp så får du själv lära dig köra ordonet och så har det ju varit länge, det går inte att framställa nån slags helt inövade körklara personer, flyttar de upp ålder så blir det barar senare som saker händer mm.

Vi måste ju få ett val vad vi tar oss för ändå, tycker jag.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ett B-körkort behöver man. Ett A-körkort är en ren lyx då det egentligen inte finns någon praktisk nytta för dom flesta. Att färre skaffar A-kort när det konstant blir dyrare är ju inte underligt.

Hur mycket mer kostade det 2010 än 2009, med riskkurser och liknande? 4000? Det är rätt mycket pengar.
 

Klump

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSR 600 ABS -08
DE ska på liknade sätt försvåra B kort med hörde jag för att färre ska ha just B kort, dvs onödiga specialgrejor du måste betala flera tusen för och måst lyckas annars måste du betala det smma igen.

Så är det iofs på A kort nu har man hört, alltså nån form av värdelöst trams som kostra flera tusen styck för att bara få genomgå.

Så nu blir det än värre då mao.

Värdelöst trams skulle jag inte kalla det.
Det är faktiskt väldigt lärorikt, speciellt den praktiska biten, får se saker ur en synvinkel man inte tänkt på tidigare. En bra tankeställare. Den teoretiska är mindre rolig. Men om det hela var värt 3500 extra, så skulle jag nog hellre lagt dem pengarna på annat..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ett B-körkort behöver man. Ett A-körkort är en ren lyx då det egentligen inte finns någon praktisk nytta för dom flesta. Att färre skaffar A-kort när det konstant blir dyrare är ju inte underligt.

Hur mycket mer kostade det 2010 än 2009, med riskkurser och liknande? 4000? Det är rätt mycket pengar.

Risk1 kanske 600-800 kr
Risk2 2000-3500kr

Sen ska man ta ledigt 2 dagar från jobb/skola och ta sig till ställena. Blir en del extra krångel, pengar och väntetid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett B-körkort behöver man. Ett A-körkort är en ren lyx då det egentligen inte finns någon praktisk nytta för dom flesta. Att färre skaffar A-kort när det konstant blir dyrare är ju inte underligt.

Hur mycket mer kostade det 2010 än 2009, med riskkurser och liknande? 4000? Det är rätt mycket pengar.
4000kr är inte mycket i engångskostnad för att börja med en lyxhobby. 4000kr kostar mångas mc-hobby per månad hela sommarn, om man räknar in försäkring, soppa, däck, ränta + amortering, ev garage mm. Ska man räkna in värdeförlust och all utrustning blir det ännu mer. En bra utrustning kostar ju runt 20kkr, bara den...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Just svårare tror jag nog inte det har blivit, men definitivt dyrare. Här uppe i Norrbotten fick man betala drygt 3500kr för Risk 2:an. 1:an kostade 700kr vill jag minnas.

Och sen vad gäller premierna så väljer man ju själv vars man sätter ribban. Sprillans ny 1198R Corse Limited Edition för 300 000kr+ eller beggad GSX-R från -90. Mycket nöje med båda, men en grym prisskillnad i både inköp och försäkring

Nu hade jag inte tänkt förvandla tråden till någon argumentation gällande detta men som jag sa, man väljer själv vars ribban ska ligga. För en vanlig dödlig duger en gammal härk dom första åren med kortet.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag tror ett stort problem förutom premier, "försvårande" och generella kostnader är intresset.
Jag känner att motorsporten (även mc-intresserade) tyvärr verkar ha missat en generation..
Dom som köpt hojar (min egen erfarenhet när jag själv sålde hojar) var oftast medelålders män, som ramlat tillbaka i träsket. Många hade även körkortet "på köpet" från ungdomen. Nya hojåkare är svårt att få in. Inte bara pga ovanstående påstående (mina egna) utan för att det finns så mycket annat som ska prioriteras.
"Bra boende", tv-spel, telefoner, datorer, ipads, resor mm.

Det räcker inte med att prata ekonomi, att handlare går under, eller att körkortet är dyrt. Hade jag varit politiker hade jag snackat trafik. En balansgång (mc är farligt, dödsfall bla bla bla). Men dom länder som har många hojåkare/BRUKARE är nog just för att dom är BRUKARE. Sen spelar självklart väder och publikation en stor roll. Min plan hade varit att implementera mindre mc/skooter som en del av en problemlösning, trafik. I Stockholm märks detta mer och mer, trafiken blir bara värre och värre! Trots tullar, miljöbilar och annat påhitt. En hoj/skooter är smidig, tar knappt nån plats parkerad och drar inte mycket bensin (även om utsläppen måste bättras) så är den ett praktiskt fordon!
Börjar man köra skooter för att det är praktiskt, dröjer det inte länge innan man inser hur jävla kul det är att köra 2-hjuligt. DÄRIFRÅN är det sen lättare att ta klivet upp till en riktig hoj.

//Lind
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. I Stockholm märks detta mer och mer, trafiken blir bara värre och värre! Trots tullar, miljöbilar och annat påhitt.

Samtidigt har mängden stora "stadsjeepar" ökat. Hur fan resonerar folk :va

Hade 10% jeepåkare gått över till hoj hade 30% fler kommit fram i tid, ungefär.

Hade varit intressant med en kalkyl över köer + bränsleförbrukning; vad det kostar att stå still varje dag till och från jobb. Sen vägt denna siffra mot vad det hade kostat/"sparat" att köra hoj. Sådan statistik kanske hade pushat folk som inte förstår sitt eget bästa*


*=sitt eget bästa, dvs köra hoj :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Risk1 kanske 600-800 kr
Risk2 2000-3500kr

Sen ska man ta ledigt 2 dagar från jobb/skola och ta sig till ställena. Blir en del extra krångel, pengar och väntetid.

Risk 1:an brukar vara kvällstid.

Risk 2:an är dock dagtid.

Och jag tycker dom var skitbra med tanke på hur rent pantade i huvudet vissa är som ska ta hojkort.
Jag har aldrig sett på maken till folk som lever i total ovisshet om vad som faktiskt händer när man går omkull.
8 av 10 som var med på riskettan verkade ha en livssyn liknande ett tv-spel.
Men det ändrade sig rätt fort när de fick se första avslitna lem från en hojåkare.

Båda utbildningarna är bra och 4000 kr för något du har hela livet är inte så mycket.

Mitt hojkort gick på 11660 kr totalt så dyrt tycker jag det inte är.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Antalet godkända körprov för motorcykel har minskat sedan 2004. Jämfört med 2009 har antalet godkända i körprov för A och A1 (lätt MC) minskat med 30 %. Det visar Trafikverkets statistik som publiceras idag

och med hur många % har antalet "hojåkare" som kör utan körkort ökat under samma period? nåt TV kanske borde fundera över :va
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
En del av mina vänner kör utan kort.. Givetvis på sporthojar. Jag förstår deras resonomang lite. Med tanke på hur den här maskinen går, skulle jag bli stoppad då blir jag av med kortet ändå... Sen att dom inte tänker på allt annat är ju en annan femma...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag själv tyckte att båda riskutbildningarna var bra att få in den info som man fick. På risk 2:an så kan handledaren se om man gör något fel och ge lite tips.

Själv har jag bara uppkörningen kvar.
:yoparty

Hörde att det skulle bli dyrare att ta körkort på aftonbladet el liknande.
Men frågan är om det bara är körSKOLORNA som höjer priset.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Risk 1:an brukar vara kvällstid.

Risk 2:an är dock dagtid.

Och jag tycker dom var skitbra med tanke på hur rent pantade i huvudet vissa är som ska ta hojkort.
Jag har aldrig sett på maken till folk som lever i total ovisshet om vad som faktiskt händer när man går omkull.
8 av 10 som var med på riskettan verkade ha en livssyn liknande ett tv-spel.
Men det ändrade sig rätt fort när de fick se första avslitna lem från en hojåkare.

Båda utbildningarna är bra och 4000 kr för något du har hela livet är inte så mycket.

Mitt hojkort gick på 11660 kr totalt så dyrt tycker jag det inte är.

Jag tycker också att utbildningen är bra. Ettan tycker jag gav lite mer per krona än tvåan (riskutbildning alltså :tuttar). Tycker att det är väldigt viktigt att kunna vilka situationer som kan vara farliga så man vet var man ska ta det lugnt och vara uppmärksam.

Jag personligen lärde mig inte så mycket (men lite) på riskutbildningarna då jag redan hade ett sådant "tänk" då jag körde moppe innan. Sen när man ser hur moppefuckona bränner i 70 på cykelbana där en väg ansluter och med väldigt skymd sikt så förstår man att detta behövs.

Mitt kort gick på 6k och det hade varit 3k om det inte var för riskutbildningen. De pengarna hade jag kunnat lägga på 5-6 knixkurser istället :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tycker också att utbildningen är bra. Ettan tycker jag gav lite mer per krona än tvåan (riskutbildning alltså :tuttar). Tycker att det är väldigt viktigt att kunna vilka situationer som kan vara farliga så man vet var man ska ta det lugnt och vara uppmärksam.

Jag personligen lärde mig inte så mycket (men lite) på riskutbildningarna då jag redan hade ett sådant "tänk" då jag körde moppe innan. Sen när man ser hur moppefuckona bränner i 70 på cykelbana där en väg ansluter och med väldigt skymd sikt så förstår man att detta behövs.

Mitt kort gick på 6k och det hade varit 3k om det inte var för riskutbildningen. De pengarna hade jag kunnat lägga på 5-6 knixkurser istället :)

Risk:2an gav mig massor iform av att komma närmare knäskrapet :D
Jämra fotpinnar på Hornet 600 som tar i :död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top