Fästa kamera?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Skulle vilja ha lite tips om hur fästa en kamera på hojen , gärna bilder.
Jag har en hoj med fast kåpa och inte mycket plats på styret,,,

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kolla runt på filmer för att se vilken bildvinkel du vill eftersträva. Framåt , bakåt, underifrån, överifrån, sidan mm. Det finns dubbelhäftande tejpfästen, skruv/klämfästen, karborre, sugpropp. Marknaden är stor. För att sen få ihop allt till en bra film så använd lite av varje och klipp ihop. Kan bli lite långtråkigt med samma vinkel i tio minuter. Sök på youtube. Där finns säkert massor med bra tips på lösningar.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Vilken typ av kamera pratar vi om?

full_GoPro_HD_Hero_3_357728.jpg

DigitalVideoCamera1.jpg

old_film_camera.jpg

Är det #1 så finns det oändligt med lösningar och fästen, typ. Populära ställen är väl tank, cuts, sidokåpa så man ser framhjulet/fjädring jobba eller längst fram på hojen typ under kåpglaset.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag brukar ha #3:an under kåpglaset, eller på hjälmen :rofl
Skämt å sido, så till GoPro:n finns det en uppsjö av fästen.
Köp ett gäng, och skapa lite olika fästpunkter, som du sedan kan variera mellan.
Då får du ett varierande material att klippa ihop en film av sedan.
Kul i alla fall att tekniken är så pass bra idag att det blir kalaskvalitet från en liten låda som typ GoPro.

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Har du provat en sån där MotherTrucker??

Inte just en sådan där men jag köpte en föregångare bara för att den var billig och jag gillade Techomans reviews(han som gjorde videon ovan), denna köpte jag men den finns i massor med varianter:
http://www.youtube.com/watch?v=cBnbuzCINV0

Jag har inte fäst den på något fordon utan har den på nyckelknippan för att "alltid ha en kamera", videokvaliteten är avsevärt bättre än på min mobil och den väcker inte precis uppmärksamhet.. Den är lite skakningskänslig, inte så allt fladdrar men det finns noll och intet bildstabilisering, dock är varje frame skarp när man kollar frame-for-frame.. Med tanke på det låga priset så är dom väldigt prisvärda och Mobiusen är ju tillverkad efter Techomans kravspec och har fått bra omdömen på RC-forumen..

Och för att svara på en eventuell kommande fråga; Ja, jag köpte av säljaren jag länkade till och det var inga problem med tull eller leverans.. Jag har dock ingen som helst relation annat än att jag handlat av honom vid ett par tillfällen..

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har man inte tusentals miljoner och kan klä hojen i GoPros så finns det budgetlösningar som inte är såå himla dåliga, dessutom lättplacerade: http://www.ebay.co.uk/itm/Mobius-Ac...rofessional_Video_Cameras&hash=item232c961f6a

Under en femhunka och funkar bra i solsken på en hoj som inte vibrerar allt för mycket..

http://www.youtube.com/watch?v=7wmIyD1fM4M

Jag har faktiskt laddat ner och kikat igenom hans råmaterial till den videon och jag blev riktigt positivt överraskad över hur bra filmer det blir. Till och med när han kör genom stan på natten tycker jag det är riktigt klar bild iaf för att vara en så liten och billig kamera.

Med 38 gram går den ju verligen sätta överallt utan att man störs av den. Enda nackdelen är väl att den inte lär vara det minsta vattentålig men å andra sidan är ju regniga dagar inte så kul att filma ändå.

Edit: Tillverkaren verkar ju dessutom vara duktig på att lyssna på feedback och anpassa sin produkt och det tycker jag är oerhört imponerande och positivt.

Last edited:

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
Inte just en sådan där men jag köpte en föregångare bara för att den var billig och jag gillade Techomans reviews(han som gjorde videon ovan), denna köpte jag men den finns i massor med varianter:
http://www.youtube.com/watch?v=cBnbuzCINV0

Jag har inte fäst den på något fordon utan har den på nyckelknippan för att "alltid ha en kamera", videokvaliteten är avsevärt bättre än på min mobil och den väcker inte precis uppmärksamhet.. Den är lite skakningskänslig, inte så allt fladdrar men det finns noll och intet bildstabilisering, dock är varje frame skarp när man kollar frame-for-frame.. Med tanke på det låga priset så är dom väldigt prisvärda och Mobiusen är ju tillverkad efter Techomans kravspec och har fått bra omdömen på RC-forumen..

Och för att svara på en eventuell kommande fråga; Ja, jag köpte av säljaren jag länkade till och det var inga problem med tull eller leverans.. Jag har dock ingen som helst relation annat än att jag handlat av honom vid ett par tillfällen..

Ja men vafan de kanske ä värt å prova, ja menar de ä ju inte landets BNP i pengar det handlar om:)
Klippa en GoPro för 3-4000 bara för att kolla på en bombarrepa lr nån bakhjulssession....nä dom stålarna kan ja tanka upp:tummenupp

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Ang. Mobius

Jag blev också imponerad, rätt bra bild för priset av två tankar med bensin. Och fästet, "slide-in"-lådan som kostar $4.5 kan man ju köpa ett par av och tejpa fast nästan var som helst känns det som. Tom. på hjälmen utan att se ut som en Teletubbie som med GoPro mfl hehe.

Får nog bli en sådan här nu när jag ändå gör lite impulsköp på ebay.
Frågan är bara hur man skall rikta in den. Lite jobbigt att släpa med sig TV:en ut till hojen.. för video-ut-kabel var den enda option som finns vad jag fattar.

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Tack för alla svar! Ursäkta att jag var lite luddig i min fråga, ska förtydliga mig :
Har köpt denna kamera, där ingår olika fästen .Frågan är var jag ska placera fästet/ena?
Har styre av "clip-on" modell så där finns ej plats.
Blir nog bäst att tillverka en plattform att sätta ett fäste på. Jag har redan gjort detta för min GPS; bockade en grov plastbit som jag skruvade fast på bromsvätske-behållaren.
Kan funka att göra lika på behållaren till kopplingsvätskan,, ( har fyrkantiga behållare med skruvar till locket)
Tack för tipset att ha flera fästen på olika ställen på hojen, blir ju intressantare film att titta på !

Bifogat

• Actionkamera.jpg
    Actionkamera.jpg
    34.9 KB · Visningar: 49
  • Fästen.jpg
    Fästen.jpg
    42.8 KB · Visningar: 52

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Med en rulle silvertejp kan du montera kameran vart du vill (nästan iallafall).

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
Ang. Mobius

Jag blev också imponerad, rätt bra bild för priset av två tankar med bensin. Och fästet, "slide-in"-lådan som kostar $4.5 kan man ju köpa ett par av och tejpa fast nästan var som helst känns det som. Tom. på hjälmen utan att se ut som en Teletubbie som med GoPro mfl hehe.

Frågan är bara hur man skall rikta in den. Lite jobbigt att släpa med sig TV:en ut till hojen.. för video-ut-kabel var den enda option som finns vad jag fattar.

Det där med riktningen låter ju lite klurigt, fast ja har ju ca 2m mellan hojen å tv:n under vinterförvaringen:crash
Blir nog till å inpulshandla lite som du säger:tummenupp

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Underskatta inte möjligheten att rikta in kameran med någon liveview eller skärm på baksidan. Har en GoPro Hero HD som jag använde tidigare, då fick man chansa vilket blev mindre lyckat ibland. Sååå mycket bekvämare nu med 3:an som har inbyggd wifi och android/ios app.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tack för alla svar! Ursäkta att jag var lite luddig i min fråga, ska förtydliga mig :
Har köpt denna kamera, där ingår olika fästen .Frågan är var jag ska placera fästet/ena?
Har styre av "clip-on" modell så där finns ej plats.
Blir nog bäst att tillverka en plattform att sätta ett fäste på. Jag har redan gjort detta för min GPS; bockade en grov plastbit som jag skruvade fast på bromsvätske-behållaren.
Kan funka att göra lika på behållaren till kopplingsvätskan,, ( har fyrkantiga behållare med skruvar till locket)
Tack för tipset att ha flera fästen på olika ställen på hojen, blir ju intressantare film att titta på !

Provfilma lite först innan du smäcker på fästen för det där ser ut som Julas billiga kamera och den blev jag inte imponerad av när jag såg en video.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ang. Mobius

Det stod ju på Ebay att det skulle finnas en app till android som är kompatibel men jag har inte undersökt exakt vad man gör med appen. Om det bara är att ändra inställningar eller om det rent av kan finnas en liveview funktion.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Det stod ju på Ebay att det skulle finnas en app till android som är kompatibel men jag har inte undersökt exakt vad man gör med appen. Om det bara är att ändra inställningar eller om det rent av kan finnas en liveview funktion.

Ingen liveview vad jag kan se, men om man plockar ut minneskortet så skall den funka som en webcam och då kan man i värsta fall ha laptopen när man riktar in var fästena skall sitta. Med lite tur kan man kanske få det att funka med surfplattan...

Får förresten be om ursäkt tror jag, känns som om vi kapar tråden här :eek:

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej! Jag har ett kamerafästa till tanken liggandes som passar Hondor! Du monterar det superenkelt i befintliga skruvar som sitter runt tanklocket.

Vyn blir motsvarande detta: https://vimeo.com/9273506
Sorry för dålig bildkvalitet, men kameran är av typ nr 3 :yoparty

PM:a om du är intresserad så kan du få köpa den för en honka.

MVH
KaliZ

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS