Få bort pulverlack

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Prova med gasket remover. Gav inget annat än en mysig huvudvärk o en hundring lättare plånbok. (visst, den slarvigt på lagda lacken utanpå försvann, men fortfarande allt under som är kvar)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ja du, Pulverlack är stenhårt. "tyvärr" =)

Antingen får du sitta med en kniv och skrapa eller en slipmaskin.

Det lättaste är nog ändå att lämna in för blästring /glasblästring.

Är det alu. delar kan du hellre lämna på glasblästring. Blir en finare yta av det.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad är det för slags del?
 

HanneZ

Guest
Har inte prövat de på pulverlack. Dock jag prövade först gasket remover o de va kasst, efter de en vanlig färgstrip och det funkade väldigt mycket bättre.
 

Therudeboy

Guest
Gasolflaska funkar på vissa bitar beronde på vad för material. Lämna in det till något pulverlacksföretag annars så fixar dom det på nolltid.
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
Super Blackbird skrev:
Blästra, kostar inte så mycket som kemet som du lagt pengar på och du får en bra grund att börja på.
Absolut. Att blästra är definitivt värt att göra än att hålla på och gnugga sig tokig med kemikalier + att med blästring så kommer verklilgen all! färg bort och man slipper slipa/rugga upp en yta för att grundmåla.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Instämmer helt med föregående talare-blästra är suveränt om det man skall blästra medger det förstås.....
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det är ett par fälgar som ska poleras.

Om man ska blästra själv då? Gissar att sand är för hårt/grovt men alusilkat då? Hur funkar det? Vad kan det annars vara själigt att betala för blästring (om man nu inte får det och funka med kanelbullar som för övrigt verkar vara en myt om duktigt bra betalnings medel, eller så är det det att de redan har årsförråd redan...)
 

Dr.Bike

Guest
Jag betalar min lokala mekaniska verkstad med kanelbullar!

Jo, blästring med sand eller stålsand kommer förstöra aluminiumet, och att polera det sen kommer inte gå. Iaf inte utan slipning föst och hur mycket jobb är det hela värt?

Däremot...(nu har jag inte kollat) så är det ju så att pulverlack läggs på med ström där lackobjektet har en annan polaritet än "lacken" som ju är ett torrt pulver...
Så OM det går att "vända" polaritet på den processen, så borde det ju rent teoretiskt gå att få bort färgen HELT utan mekanisk bearbetning.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
FreddaAbborre skrev:
Det är ett par fälgar som ska poleras.

Om man ska blästra själv då? Gissar att sand är för hårt/grovt men alusilkat då? Hur funkar det? Vad kan det annars vara själigt att betala för blästring (om man nu inte får det och funka med kanelbullar som för övrigt verkar vara en myt om duktigt bra betalnings medel, eller så är det det att de redan har årsförråd redan...)

Jag brukar blästra mina egna grejor i blästerskåpet på jobbet. Där har de vanlig grovsand, men resultatet på alu. blir helt OK iaf.

Kör du med glaskulor t.ex så blir det ju finare.
 

OneSport

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
KTM 625 SXC
Med rätt tvättmedel och ultraljud så blir aluminium helt rent från färg på ca 10 minuter. Ingen påverkan på grundmaterialet. Jag har dom rätta grejorna i garaget. OBS. Helt avgörande med rätt tvättmedel. :)

/OneSport
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Dr.Bike skrev:
Däremot...(nu har jag inte kollat) så är det ju så att pulverlack läggs på med ström där lackobjektet har en annan polaritet än "lacken" som ju är ett torrt pulver...
Så OM det går att "vända" polaritet på den processen, så borde det ju rent teoretiskt gå att få bort färgen HELT utan mekanisk bearbetning.

Inte så enkelt tyvärr, man "bränner" lacken efter att man har sprutat på den.

..men det var en kul idé..
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OneSport skrev:
Med rätt tvättmedel och ultraljud så blir aluminium helt rent från färg på ca 10 minuter. Ingen påverkan på grundmaterialet. Jag har dom rätta grejorna i garaget. OBS. Helt avgörande med rätt tvättmedel. :)

/OneSport

Nu blir jag nyfiken

Vem är du som bor i väsby å har sånna grejor i garaget låter klart intresant om det funkar :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
OneSport skrev:
Med rätt tvättmedel och ultraljud så blir aluminium helt rent från färg på ca 10 minuter. Ingen påverkan på grundmaterialet. Jag har dom rätta grejorna i garaget. OBS. Helt avgörande med rätt tvättmedel. :)

/OneSport

Som Andersson me törboo sa, kul med sånna grejer i garaget.

Lust att tjäna in lite kanelbullar?;-) lr nån hundring lr så. Hör av dig. Åker bort i en vecka nu, men sen e jag hemma.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
OneSport skrev:
Med rätt tvättmedel och ultraljud så blir aluminium helt rent från färg på ca 10 minuter. Ingen påverkan på grundmaterialet. Jag har dom rätta grejorna i garaget. OBS. Helt avgörande med rätt tvättmedel. :)

/OneSport


Woooha...

Jag kommer med en rejäl låda motordelar som jag vill ha alurena .... :banana
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top