Få bort virus?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag satt och tog emot en massa bilder på msn av en kompis här om dagen, och mitt i allt kom det en länk och texten "Haha, kolla in denna!" Eftersom bilderna vi skickade var rätt roliga så tänkte ju jag, mitt nöt, inte särskilt långt, och klickade på länken. Så jag fick ju nåt jäkla virus, och min fråga är nu hur man får bort det? Jag har scannat datorn med nåt virusprogram, och den hittar inte det. Hjälper det att avinstallera msn? Jag kan ingenting om datorer alls, så snälla, kom inte med en massa termer i svaren... :gnissla:D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är antagligen någon form av spyware som du fått in då. Inte virus egentligen vilket förklarar varför inte virusprogrammet hittar det.

Mitt tips är att ladda hem och installera Malwarebytes anti malware. Det har grejat min dator och en kompis dator vid något tillfälle när det kommit in skit. För förr eller senare råkar man ut för det.

En full scan på C: med malwarebytes ska greja det mesta. Vissa saker kan det inte rensa bort sådär utan vidare. Då får du ett meddelande om att den vill starta om datorn för att slutföra rensningen.

Funkar inte det så är väl nästa steg att ta reda på vad det är för skit och göra en manuell rensning men det är tidskrävande och kräver en del datakunskap.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det är antagligen någon form av spyware som du fått in då. Inte virus egentligen vilket förklarar varför inte virusprogrammet hittar det.

Mitt tips är att ladda hem och installera Malwarebytes anti malware. Det har grejat min dator och en kompis dator vid något tillfälle när det kommit in skit. För förr eller senare råkar man ut för det.

En full scan på C: med malwarebytes ska greja det mesta. Vissa saker kan det inte rensa bort sådär utan vidare. Då får du ett meddelande om att den vill starta om datorn för att slutföra rensningen.

Funkar inte det så är väl nästa steg att ta reda på vad det är för skit och göra en manuell rensning men det är tidskrävande och kräver en del datakunskap.

Detta låter komplicerat.. Mina kunskaper är mycket begränsade.. Ska leta upp det där Malw....

Edit: Alltså.. När jag trycker på länkarna som kommer upp på google går den bara tillbaks till google.... ?

Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Testa annars denna från pyttemjuk.

Bara att dra igång och sen låta stå och tugga. Tar lite tid men hittar det mesta :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Detta låter komplicerat.. Mina kunskaper är mycket begränsade.. Ska leta upp det där Malw....

Edit: Alltså.. När jag trycker på länkarna som kommer upp på google går den bara tillbaks till google.... ?

OK. Här kommer en länk.

http://www.malwarebytes.org/

Det kan hända att skiten du fått in sabbar din browser så du inte ska kunna gå in på vissa sidor helt enkelt.
Testa den här länken då om den funkar.
Det som du ska ladda hem är en fil som heter mbam-setup-146.exe.
http://majorgeeks.com/downloadget.php?id=5756&file=15&evp=693ee0b20204960edfd909666f809b26

Funkar inte det så får du testa att hämta hem filen från en annan dator. Sen startar du din dator i felsäkert läge och installerar och kör malwarebytes.

Dom där skitprogrammen är riktigt elaka ibland.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Står bara att sidan inte kan visas, vilken jäkla länk jag än trycker på... Drygt detta blev då... :död

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Står bara att sidan inte kan visas, vilken jäkla länk jag än trycker på... Drygt detta blev då... :död

malwaren eller "viruset" känner av det.

Starta datorn istället i "felsäkert läge" så kommer du förbi detta hinder. Ladda ner det sen som finns nämnt i tråden o kör programmet. :tummenupp

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
malwaren eller "viruset" känner av det.

Starta datorn istället i "felsäkert läge" så kommer du förbi detta hinder. Ladda ner det sen som finns nämnt i tråden o kör programmet. :tummenupp

Med risk för att verka stendum här nu då... Men hur startar man den i felsäkert läge? :gnissla

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag är nog totalt värdelös på detta... :( Tryckte på F8, och kom till nån "annan" sida, där man skulle bläddra upp till felsäkert läge med piltangenterna, men det gick inte att bläddra... Jag känner mig uppgiven... :(

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Kolla i hosts filen om du har en massa junk där.
Ta bort allt som ev. står efter localhost.

[Edit: du kan öppna filen med notepad]
Du hittar hosts filen här:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

Skall se ut så här:
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj