Diskuterade idag med lite folk. Rullar verkligen ett bildäck kortare utav för högt lufttryck.
Så länge man inte övreskrider max tryck på däcket dvs.
Enligt mej så är det ingen skillnad, skillnaden om man sliter hela däcket jämnt eller om man sliter det på mitten är betydelselöst. Förutom att det som endast slitits på mitten rullat lättare och även sparat soppa.
Dom pratade bärighet och att det sliter mindre att jämna ut slitaget på hela ytan.
Att gängse tänk är att det ska vara rätt lufttryck mm. Det är inget jag bryr mej om. Jag vill ha fakta. Jag har alltid kört med lite högre lufttryck och kan inte påstå att jag kommit kortare än någon annan, snarare tvärt om. Jag kommer oftast längst på mina däck. Nu spelar körstil mer roll gissar jag.
Så länge man inte övreskrider max tryck på däcket dvs.
Enligt mej så är det ingen skillnad, skillnaden om man sliter hela däcket jämnt eller om man sliter det på mitten är betydelselöst. Förutom att det som endast slitits på mitten rullat lättare och även sparat soppa.
Dom pratade bärighet och att det sliter mindre att jämna ut slitaget på hela ytan.
Att gängse tänk är att det ska vara rätt lufttryck mm. Det är inget jag bryr mej om. Jag vill ha fakta. Jag har alltid kört med lite högre lufttryck och kan inte påstå att jag kommit kortare än någon annan, snarare tvärt om. Jag kommer oftast längst på mina däck. Nu spelar körstil mer roll gissar jag.