Få ner K-värde på dieselbil

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Hur får man ner k-värdet från 3,4 till 2,4?
Varmkör och varvar hårt innan?
Bensin antal %
Sprayar med lite vatten i insuget?

Känns som ett jävla lotteri. Förra året var värdet 0,7...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ställ ner dieselpumpen om det går.
Filter/olja relativt nytt?

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Varva ur eländet ordentligt när den är riktigt varm, å se till att den är riktigt varm när du kommer dit.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På min gammel Volvo så gjordes tre "pull" vid mätning. Den första fick mätaren i botten, andra 3-4 någonstans och sista 1,89. För gränsvärdet var väl 1,9 om jag inte minns fel. Då sa besiktningsmannen, du ser vi klara grnsen på "bettan".
2,4D med 24k mil, import och garanterat ljug, så 30 till är inget jag tvivlar över mätaren. slut turbo och spridarrenovering var nödvändigt. Sota riktigt vackert med husvagnen bakom. Branta backar och man la vägen i dimma.

Så varva ur ordentligt flera ggr, inge tomgång innan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
RME ska ta ner röken(k-värdet) men jag har aldrig testat.

Sen vet jag att min gamla mattelärare körde på fotogen till bilprovningen, och fyllde sedan raskt på med riktig diesel efter besiktningen.
Lite riskabelt för injektorer och pump eftersom fotogen smörjer uselt. Men för min mattelärare var det nog bara en chansning för att krama ett extra livsår ur gammelmercan.
Proceduren innefattar väl även att ha nästan tom tank på väg till bilprovningen och fylla i fotogen kvarteret före bilprovningen.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Nyservad motor, nytt luftfilter.
Koppla ur ev box alt ställa ner pumpen.
En flaska tripak i tanken gör underverk för pump och spridare.

Absolut inte tvåtaktsolja i dagens diesel som många påstår, den blandar sig inte.

Slå i två liter rapsolja i tanken funkar bra det med.

När jag hade min gamla Golf med tvåtankssystem och körde på gammal frityrolja fick de inget värde trots att den rök som Finlandsfärjan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
RME ska ta ner röken(k-värdet) men jag har aldrig testat.

Sen vet jag att min gamla mattelärare körde på fotogen till bilprovningen, och fyllde sedan raskt på med riktig diesel efter besiktningen.
Lite riskabelt för injektorer och pump eftersom fotogen smörjer uselt. Men för min mattelärare var det nog bara en chansning för att krama ett extra livsår ur gammelmercan.
Proceduren innefattar väl även att ha nästan tom tank på väg till bilprovningen och fylla i fotogen kvarteret före bilprovningen.

Blir snarast mer PaH/soot med FAME.
MK1 bränsle eller lysfotogen är nog det bästa som du säger, men slakt på spridarnålar och plunshar.

Till TS: Om kompprov OK. Lämna spridarna på vad som heter rebuild på engelska. Finns inget motsv bra ord på svenska

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir snarast mer PaH/soot med FAME.
MK1 bränsle eller lysfotogen är nog det bästa som du säger, men slakt på spridarnålar och plunshar.

Till TS: Om kompprov OK. Lämna spridarna på vad som heter rebuild på engelska. Finns inget motsv bra ord på svenska

Översyn är ett trevligt ord.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Renovering förstår väl dom flesta i folkmun? =)

"Bygga motor" brukar jag säga när det gäller motorer iaf, klingar fint.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Renovering har blivit lite luddigt tycker jag, lite inflation. Jag menar inte att ultraljudstvätta och slipa in nålsäten hemma i garaget.
Jag menar att spridarna demonteras, slitdelar byts mot nya, tvätt av spridarhus, sedan ihopmontering injustering och test enligt samma rutin och med likadan utrustning och nominella värden som när spridarna tillverkades.

Dvs enheten tas isär och återuppbyggs med samma kravspec och metod som för nya enheter (built/rebuilt)
Saknar bra ord på svenska för den processen.

Men vad gäller spridare så har ju renovering fortfarande rätt innebörd om man lämnar in på tex Bosch-verkstad. Dvs man får ut dem med testprotokoll före och efter plus garanti. Dvs de är likvärdiga med nya enheter.

Samma trassel med tex F1 och nitroteamsmotorer i svenska tidningsartiklar.
Motorerna "renoveras" inte efter varje heat, ej heller "plockas de sönder".
"After each race the engines are rebuilt" betyder ngt helt annat. Dvs rebuilt är inte nödvändigtvis att ngt är slitet (såsom vid renovering), det betyder mer att man vill förvissa sig om att allt är upptill spec. för ny enhet. Dvs alla ingående detaljer såväl som den sammansatta enheten.
Tycker tekniksvenskan är lite torftig/utarmad, men vi är ju bönder.

Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Riktigt varmkörd och för säkerhetsskull en skvätt bensin fick ner värden till 0,7. :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!