Få ut bucklor på avgassystem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ligger sen en vecka tillbaka i sängläge pga rosfeber som troligtvis börjar i ett ärr efter operation av mitt krossade knä förra våren. Har som sagt tid att fundera på att mellan himmet och jord nu, bland annat buckliga avgassystem som sitter på en hoj 70 mil hemifrån.

Hojen en GSX750ES har lite buckluga avgasrör främst längst ner i framkanten där dom viker in under motorn, systemet verkar ligga ganska lågt och då vi lastade hojen på släp för att garagera den hos svågern till jag kan ta hem den tog systemet fort i plankan som vi hade för att rulla upp hojen på släpet.

Då man kollar på nätet verkar det vara tryckluft och gasol, gassvets som gäller men de videos jag hittat är ju för 2-takts crossar vilket ju är logiskt då det väl är där den stora mängden buckoiga avgassystem finns.
https://m.youtube.com/watch?v=UYXNp9mQR6o

Så då hur fixar man ett buckligt 4-1 system? Blir ju ett jäkla pluggande om det ska trycksättas, har för mig att systemet är i ett med dämpare och allt i ett stycke. Vilka tips har ni om att fixa detta?

Här är en som fryser ut bucklorna, det tycker jag känns farligt då jag sett alldeles för många sönder frusna vattenrör och vattenmätare med i vissa fall enorma vattenskador i mitt jobb. Är ju enorma krafter det rör sig om då vatten fryser.
https://m.youtube.com/watch?v=ADCooyYbIQI
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har aldrig gjort 4-1 men skulle jag ha ett buckligt sånt skulle jag tillverka 3 nya pluggar för att täta.

Det ska ju vara rödglödgat varmt så det är ju knappt att gasol räcker, gassvetsen är nog att föredra.
Kan säga direkt att det nog blir svårare med mindre diameter på rören och det kan ev vara grövre godstjocklek på ett 4-1 än en crosspipa vilket kanske också gör det svårare.

Har aldrig testat frysen och vatten, det känns lite för okontrollerat för min smak. Min intuitiva gissning är att att vattnet kommer förändra andra mått som man inte har för avsikt att ändra.

Har inte heller testat högtryckstvätten av samma skäl, men det är ju en lösning man borde haft i verktygslådan i depån för högtryckstvätten har man ju gärna med sig till banan medans gassvetsen står kvar hemma.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Att trycksätta ett system med luft och värma funkar ibland på ett tvåtaktsystem. Men dom vanliga bucklorna är ganska stora, så ytan som ska tryckas ut är ganska stor. Alltså stor tryckkraft. (Ytan gånger övertrycket).
När man provtrycker ett tryckkärl, använder man en vätska som man fyller med. Om det råkar bli kvar lite luft och kärlet sprängs, blir effekten förödande. Manluckor som flyger upp några hundra meter. Så i ditt fall skulle jag inte prova. Dels för att du inte får tillräcklig kraft och dels för att forumet skulle bli tråkigare utan dig.

Edit. Går det inte att hitta ett system på nån MC-skrot?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att trycksätta ett system med luft och värma funkar ibland på ett tvåtaktsystem. Men dom vanliga bucklorna är ganska stora, så ytan som ska tryckas ut är ganska stor. Alltså stor tryckkraft. (Ytan gånger övertrycket).
När man provtrycker ett tryckkärl, använder man en vätska som man fyller med. Om det råkar bli kvar lite luft och kärlet sprängs, blir effekten förödande. Manluckor som flyger upp några hundra meter. Så i ditt fall skulle jag inte prova. Dels för att du inte får tillräcklig kraft och dels för att forumet skulle bli tråkigare utan dig.

Edit. Går det inte att hitta ett system på nån MC-skrot?

Jag har testat att värma för mycket så att det blåst hål och det blir inte som att spränga en hel tank utan det blir bara ett hål och inte värre än att luften sprätter med sig lite "svetsloppor" på dig som förstås svider lite.

Skyddsglasögon ska man i alla fall definitivt använda.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om det inte går att bakvägen få in ett däckjärn eller liknande för att efter uppvärmning av röret trycka ut det så skulle jag fundera på att helt brutalt kapa rören och snygga till dem och sedan svetsa ihop igen snyggt.
Om kapningen sker på samma ställe på alla rör så skämmer inte en snygg svets så mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har aldrig gjort 4-1 men skulle jag ha ett buckligt sånt skulle jag tillverka 3 nya pluggar för att täta.

Det ska ju vara rödglödgat varmt så det är ju knappt att gasol räcker, gassvetsen är nog att föredra.
Kan säga direkt att det nog blir svårare med mindre diameter på rören och det kan ev vara grövre godstjocklek på ett 4-1 än en crosspipa vilket kanske också gör det svårare.

Har aldrig testat frysen och vatten, det känns lite för okontrollerat för min smak. Min intuitiva gissning är att att vattnet kommer förändra andra mått som man inte har för avsikt att ändra.

Har inte heller testat högtryckstvätten av samma skäl, men det är ju en lösning man borde haft i verktygslådan i depån för högtryckstvätten har man ju gärna med sig till banan medans gassvetsen står kvar hemma.

Vi är nog lite inne på samma linje, mindre diameter och tjockare gods på röret krävet säkert mer tryck för att pressa ut bucklan och sen blir det fem anslutningar att plugga. Gassvets är nog bättre än gasol, tänker att skärbrännaren borde väl vara bättre om man vill värma beredare och svetsmunstycken om man ska punktvärma.

Ni som har erfarenhet av att värma ut bucklor var börjar man värma? För mig känns det som att man ska börja med att värma kanterna och sen in mot mitten, är detta rätt tänkt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om det inte går att bakvägen få in ett däckjärn eller liknande för att efter uppvärmning av röret trycka ut det så skulle jag fundera på att helt brutalt kapa rören och snygga till dem och sedan svetsa ihop igen snyggt.
Om kapningen sker på samma ställe på alla rör så skämmer inte en snygg svets så mycket.

I bakänden sitter det en ljuddämpare ;) Funderar dock på om man skulle kapa loss den i svetsen, frågan är ändå om man kommer åt att trycka inifrån med nåt verktyg.

Tänker dock att man kanske kapar loss dämparen kan man svetsa igen den delen av grenröret om man ska trycksätta med tryckluft och sen kapa bort pluggen man är klar.

Hur man skulle få till snygga svetsar vet jag inte miggen är nog så där då man är klar har man väl fått ställt in den ;) gas vete fan ibland får jag till svetsar som ser ut som men en tig (händer inte ofta) och bland som hej kom och hjälp ;)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man kan ju alltid borra ett hål mitt emot bucklan och försöka slå ut den mha en dorn. Tyckte det gick hyfsat när jag värmde.
Sitter bucklan lite lättare till kan man svarva till en konisk bit som man fäster i en kedja eller wire och drar genom röret. Den sista metoden har jag bara hört talas om.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi är nog lite inne på samma linje, mindre diameter och tjockare gods på röret krävet säkert mer tryck för att pressa ut bucklan och sen blir det fem anslutningar att plugga. Gassvets är nog bättre än gasol, tänker att skärbrännaren borde väl vara bättre om man vill värma beredare och svetsmunstycken om man ska punktvärma.

Ni som har erfarenhet av att värma ut bucklor var börjar man värma? För mig känns det som att man ska börja med att värma kanterna och sen in mot mitten, är detta rätt tänkt?

Jag brukar råda till att börja i mitten av bucklan och jobba dig utåt för annars riskerar du få för mycket plåt över på slutet i mitten och en liten tvär bula som knappt går att få ut.

Men på ett 4-1 med liten diameter på rören och små bucklor är jag iofs inte säker på att det problemet faktiskt uppstår ifall man gör omvänt.

Jag har bara tagit största svetsmunstycket men kanske därför som du säger att han använder skärbrännaren i filmen så det ska jag försöka komma ihåg att testa nästa gång.

Angående val av svets så har jag TIG-tillsats till min pinnsvets(Kemppi), den är perfekt till såna jobb. Jag svetsar inte så mycket TIG att en riktig TIG är värd investeringen.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det originalsystem? I så fall går ljuddämparna att plocka av för sig, även t.ex V&H 4-1 (vanligt trimsystem) är delat på den hojen. Enklast är nog att kapa ur den biten som skall rättas till, värma och jobba med den separat och sedan svetsa tillbaks den.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Man kan ju alltid borra ett hål mitt emot bucklan och försöka slå ut den mha en dorn. Tyckte det gick hyfsat när jag värmde.

Det här var min tanke också. Ett igensvetsat hål på insidan av böjen syns förmodligen inte så mycket och ganska lätt att svetsa igen ett hål låt säga Ø8-10mm. kanske t.o.m. räcker med Ø5mm.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Sitter bucklan lite lättare till kan man svarva till en konisk bit som man fäster i en kedja eller wire och drar genom röret. Den sista metoden har jag bara hört talas om.

Provat med konad bit. Bergfast mitt i. Lyckligtvis rakt rör. Lång stång och storsläggan från andra hållet. Tomt rör men bucklan kvar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Provat med konad bit. Bergfast mitt i. Lyckligtvis rakt rör. Lång stång och storsläggan från andra hållet. Tomt rör men bucklan kvar.

Värmde du till rödglödgat då?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nu är inte TS rör rakt men på rakt rör kanske en rörexpander skulle funka...
Rörexpander.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Provat med konad bit. Bergfast mitt i. Lyckligtvis rakt rör. Lång stång och storsläggan från andra hållet. Tomt rör men bucklan kvar.
Vad var det för material på den konade biten? Metall mot röd metall känns klibbigt, någon form av sten/mineral känns halkigare? Och kanske som med gängtappar, man får gå i flera steg?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Minns inte så noga, länge sen. Var väl nån stålbit från skrotlådan. Var i gamla svarven i alla fall.
Undrar om det inte skulle funka bättre med kulor i olika storlekar. Samma ide som dom där vuxenleksakerna.
Borde va bättre i böjda rör.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det otrevliga med att trycka ut bubblorna med rödglödgning + tryckluft / Nitrogen / Argon / CO2 är effekten när man trycker med gas.
Ju större volym gas bakom dessto otrevligare. se # 3, tack Micke R.
Dvs det är mycket trevligare om större delen av volymen är fylld med vätska.....
Dvs man fyller först rören med vätska, förslagsvis vatten, proppar igen, kopplar på tryckmätare och slang till gasen och börjar sedan värma.
Och det man värmer är högst upp så här samlas gas ånga.
Och tryckmätare och möjlighet släppa trycket (ventil eller säkerhetsventil med lämpligt tryck) för vätskan kommer ju utvidga sig när den blir varm.


Alternativet är frysning.
Man fyller med vatten proppar igen placerar det som ska tryckas ut längs ner (för is flyter uppåt).
Isolerar den nedre delen (för jag vill ha vatten som trycker, kanske helt onödigt)
Och langar in systemet i frysrummet.
Är det så att allt är i ett stycke med ljuddämpare så kommer det inte funka för ljuddämparen kommer att sprängas.
Det är ju ofta ungefär samma plåttjocklek överallt och större diameter tål lägre tryck....
(också när man trycker med gas och glögning)
Så det blir att kapa och jobba med bitarna. Och då räcker ju frysen / frysboxen.
Men sätt timer på ringning för dumt glömma kolla regelbundet hur det går.
Och väl avkapat finns ju andra möjligheter få ut bubblorna.....
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Är det inte innerrör på grenröret även på GSX750? På min Bandit har jag det (åtminstonde efter kollektorn) och det är ju i stort samma konstruktion.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Minns inte så noga, länge sen. Var väl nån stålbit från skrotlådan. Var i gamla svarven i alla fall.
Undrar om det inte skulle funka bättre med kulor i olika storlekar. Samma ide som dom där vuxenleksakerna.
Borde va bättre i böjda rör.
Bör nog vara härdat och smort med typ Molycote om det inte ska skära eller greppa.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top