Fånig fråga ang. teamnamn

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ska man registrera ett sånt, får man heta vad man vill eller finns det 'gränser'? Som sagt, copyright och grejjer på namn eller är det bara att komma överens med alla 'inblandade' i depån att ingen annan tar mitt namn eller hur funkar det?

Bara en senkvällsfundering, gör inte så mycket om den här tråden spårar ur... :näsblod

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
imaster skrev:
2488412 Ska man registrera ett sånt, får man heta vad man vill eller finns det 'gränser'? Som sagt, copyright och grejjer på namn eller är det bara att komma överens med alla 'inblandade' i depån att ingen annan tar mitt namn eller hur funkar det?

Bara en senkvällsfundering, gör inte så mycket om den här tråden spårar ur... :näsblod

Vad ska ni heta?
Hells Angels?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
RRacer skrev:
2488521 Vad ska ni heta?
Hells Angels?

Joo vi funderade på det eller Bandidos och tänkte att det kanske finns copyright på dem...

:hihi

Skämt åsido. Tänkte mest på om man skulle börja trycka upp dekaler och sånt och klistra på hojen och det visar sig att det är en massa regler att följa, mest det jag tänkte på...

sandstream

Guest
imaster skrev:
Skämt åsido. Tänkte mest på om man skulle börja trycka upp dekaler och sånt och klistra på hojen och det visar sig att det är en massa regler att följa, mest det jag tänkte på...
Det borde väl vara samma regler som vanligt, dvs du får inte ta någon annans registrerade företagsnamn eller varumärke.
Att heta "Team Coca-Cola" går bort, men att heta "Team Koka-Kola" borde gå bra.

Men ett annat team som inte registrerat sitt teamnamn som ett företag eller varumärke kan inte säga någonting om du väljer samma namn.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2489437 Det borde väl vara samma regler som vanligt, dvs du får inte ta någon annans registrerade företagsnamn eller varumärke.

Men ett annat team som inte registrerat sitt teamnamn som ett företag eller varumärke kan inte säga någonting om du väljer samma namn.

Rent lagligt sätt är jag med dig men hur brukar det funka då? De stora teamen registrerar sina namn och de små rookie-teamen gör det inte? Eller alla kanske gör det? Eller ingen?

sandstream

Guest
imaster skrev:
2489506 Rent lagligt sätt är jag med dig men hur brukar det funka då? De stora teamen registrerar sina namn och de små rookie-teamen gör det inte? Eller alla kanske gör det? Eller ingen?
Det vet jag tyvärr inte.

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Söker...
sandstream skrev:
2489437 Det borde väl vara samma regler som vanligt, dvs du får inte ta någon annans registrerade företagsnamn eller varumärke.

Namnet koka-kola borde funka samtidigt med en logga som avbildar små tomtenissar som rycker i mamma tomtes kjoltyg samtidigt som hon rör i den stora kitteln med kokande kola

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
sandstream skrev:

Inte riktigt sant det där vi heter ju Gothia racing gothia är ett öppet namn som alla får heta har några kostym nissar fast slagit

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gottis skrev:
2489899 Inte riktigt sant det där vi heter ju Gothia racing gothia är ett öppet namn som alla får heta har några kostym nissar fast slagit
Eftersom Gothia inte är ett företagsnamn som är registrerat hos PRV utan ett ortsnamn.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Gustav O skrev:
2491008 Eftersom Gothia inte är ett företagsnamn som är registrerat hos PRV utan ett ortsnamn.

om nu ngn är seriöst intresserad så skicka ett pm till mig, så kan jag reda ut exakt vad som gäller(är ju numera mer än 50% jurist) orkar dock inte skriva ner det här.
"varumärket är skyddat utan reg. i den krets som borde känna till varumärket" är en riktregel som räcker ganska långt:tummenupp

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
om nu ngn är seriöst intresserad så skicka ett pm till mig, så kan jag reda ut exakt vad som gäller(är ju numera mer än 50% jurist) orkar dock inte skriva ner det här.
"varumärket är skyddat utan reg. i den krets som borde känna till varumärket" är en riktregel som räcker ganska långt:tummenupp

Hmm...intressant.. Vi har "tagit" namnet ninjaracing som team-namn.. Kan det bli besvär med Kawasaki?? Vi som redan regat domän och håller på att bygga hemsida... Tacksam om nån som vet kan svara på detta...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping