Får inte bort skruvarna till bromsvätskebehållaren - vad göra?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Upptäckte igår att vätskan i bromsvätskebehållaren var låg... eller ska sanningen fram så var den obefintlig. Skulle naturligtvis ha kollat detta redan i våras när jag började mina första turer men nåväl. Bestämde mig för att likaväl byta bromsvätskan så fram åkte en stjärnskruvmejsel. Skruvarna satt rejält så jag tog i för kung och fosterland vilket resulterade i att den ena skruven blev runddragen. Men fick jag bort den - NEJ! Den andra sitter fortfarande kvar orubblig.

Så vad gör jag nu? Någon som har något positivt tips?

Btw, har faktiskt inte lossat skruvarna sedan jag köpte hojen våren 2014 och eftersom hojen stått utomhus året runt under en presenning så har de säkerligen rostat fast.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Behållaren är nog i nån zinklegering (eller Al-d:eek:) så rostat fast fast.. nja...
Man ska innan man lossar skruvar av denna typ ta och ge dem en pärla för att slå loss dem från korrosionen
Man kan ha skruvmejseln emellan så man inte misshandlar skallen i onödan.
Nån typ av "stjärn/kryssskruv"?
Då återkommer vi ju också till problemet med är det Philips, Pozi eller JP-kryss??
Fel mejsel ger ofelbart problem..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En slagskruvmejsel för att kunna banka och vrida med samma impuls, sedan rätt skruvdon till rätt skruvskalle som sagts.
Att utsätta metallen runt skruven för några värmeutvidgningscykler kan också hjälpa.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Borra bort skruvskallen. Lyft sedan av locket på behållaren.
Använd sedan WD40 eller liknade på skruv änden och låt det verka något dygn.
Med en polygrip går det nog att lossa det som är kvar av skruvar.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Alt :borra och grispitt. Brukar funka bra. Annars som Beemer säger...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
5-56 och vänta till nästa dag. Hjälper det inte mer 5-56 och vänta tills nästa dag. Och ett slag med hammare på skruvmejseln för att försöka få gängorna släppa.
Vad det gäller fylla bromsvätska på så borde du kunna göra det från nippeln nere på bromsoket med lämplig slang och spruta. Sedan hade jag undrat vad den har läckt ut.....:va
Vad det sedan gäller den förstörda skruven så såg jag en servicetekniker som dragit av en skruv. Han borrade ett hål mitt i skruven och kunde sedan pilla ut skruvgängorna. Efter borrat bort skruvkärnan.
Men jag tex hade aldrig klarat den precisionen för hand, hade nog kört med 5-56, litet hål och grispitt.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Det finns inga skruvskallar som sticker upp över själva locket utan locket är lika plant som ett salongsgolv. Får försöka med 5-56 till att börja med men jag är lite osäker på om verkligen denna vätska kan tränga ned mellan själva locket och skruvarna men det är i vart fall värt ett försök.

Har för övrigt ingen aaaning om det är Philips, Pozi eller JP-kryss?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns inga skruvskallar som sticker upp över själva locket utan locket är lika plant som ett salongsgolv. Får försöka med 5-56 till att börja med men jag är lite osäker på om verkligen denna vätska kan tränga ned mellan själva locket och skruvarna men det är i vart fall värt ett försök.

Har för övrigt ingen aaaning om det är Philips, Pozi eller JP-kryss?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives

Pozi och philips är vanligast tror jag. JP är JIS på den där listan.
Kör du en pozimejsel i en philips eller vice versa så får du sämre grepp i skruvskallen och ökar risken markant för att dra sönder den.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Borra bort skruvskallen. Lyft sedan av locket på behållaren.
Använd sedan WD40 eller liknade på skruv änden och låt det verka något dygn.
Med en polygrip går det nog att lossa det som är kvar av skruvar.
Här har vi den enda vettiga lösningen. Att hålla på med grispittar till dessa småskruvar är dömt att misslyckas.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För att lossa dessa typer av skruv, den hela som sitter kvar och till nästa gång.

Använd Rätt mejsel/bits
Se till att den ligger helt i "spåret"
Anlägg lite vridkraft, inte för mycket nu så du skadar skallen/mejseln.
Ta en hammare och slå på toppen av mejseln, Ett distinkt slag.

Hjälper inte det gör du om, Inte 2 slag efter varann utan ta och sätt mejseln på nytt och gör om, kanske lite mer vridkraft och hårdare slag.

Den andra, runda, som ovan, borra bort skallen och polygrip.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Använd förfan inte grispitt. Går den av (det gör dom ofta) har du just sabbat dina chanser att borra ur skruvskallen på ett någorlunda enkelt vis.

För att få bättre grepp i skallen kan man ta lite ventilslippasta på spetsen av skruvmejseln. (Finns speciell smet för detta ändamål men ventilpastan är både billigare och lättare att få tag i.)

Borra ett hål i skallen och slå i ett lite för stort torxbits brukar också funka. Visst, risk att bitset går av men det har inte hänt mig iallafall.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hänt mig ett par gånger. Så överjävligt brukar de inte sitta.
På med WD40, vänta, värm en aning med värmepistol, vänta, på med WD40, torka av, slipa ett spår eller borra ett hål i skruvskallen, banka i en spårmejsel eller en torx-bits, dra runt.

Eller borra och använd skruvutdragare/"grispitt", men jag gillar inte att borra bort för mycket av skruvskallen pga risk för brott.

Edit: Wops, var lite slö på "svara"-knappen, så det blev upprepning av vad som redan var sagt. :gnissla
 
Last edited:

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
5-56 funkade inte... det ville liksom inte rinna ner. Men jag var otålig av bara den. Ser att dagstempen stiger för varje dag och varje dag blir en förlorad dagstur. Så jag gjorde som någon skrev ovan... tog en vanlig standard stjärnskruvmejsel och största hammaren och började banka av bara den. Och vad händer? Mitt bankande får tydligen rosten att släppa och stjärnskruvmejseln skapar tydligen ett hyfsad ny "stjärna" i skruven och den släpper. :)

Letade bland mina fasta nycklar och nyckel 7 tycks passa hyfsat fast den glappar lite runt nippeln.

Ska ärligt erkänna att jag inte bytt bromsvätska själv på många många år. Är det bara att plocka bort gummihatten, öppna nippeln och med hjälp av bromshandtaget pumpa ut all olja och så fylla på ny olja, stänga nippeln och så är det klart?
Har läst att vissa fäster en gummislang på nippeln. Vad ska det i så fall vara för dimension på den? Samma dimension som till bilar? I så fall får jag åka in till Volvo imorgon och se om de säljer några dm plastslang.

Jag beklagar min totala okunskap på att meka. :tungan

Btw, nivån i oljebehållaren var för övrigt helt ok. Det var väl jag som såg dåligt. Men eftersom inte oljevätskan i vart fall blivit bytt sedan jag tog över hojen våren 2014 och den hade stått still ett par år innan så är ett oljebyte högprioriterat.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ser att min metod i inlägg#2 funkade, Den brukar göra det. :tummenupp
"Borrning" etc avråder jag från, särskilt om man är en ovan mekare. Svårt vid små dimensioner, lätt att misslyckas när det man borrar i är hårdare än omgivningsmaterialet, i detta fall Zn eller nån Al-legering..
Plus att det körnslag man ofta gör på slallen för att få en bra "startpunkt" för borret kan vara det som gör att skruven lossnar!
Komb av krypolja (5-56/WD40 etc) och lite bankande hjälpte - precis som förväntat...

OT: Spec aluminum kan vara oerhört "klistrigt", det kan räcka med att man trycker för hårt med mejseln på skruvskallen för att skruven skall fastna i gängorna.
En av anledningarna till att jag ogillar krysspår, torx/XZN/insex är bättre.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Gillar inte heller kryss, men har fått förklaringen att man sätter krysskruv på förgasare, bromspumpar osv är att fabriken inte vill att klåpmekare ska kunna dra fast skruvarna så hårt att skitmaterialet dom använder går sönder eller deformeras. Förr var det också så att det var enklare med kryss vid automatisk montering.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Mitt råd är att du ska lyssna på Povel Ramels låt om kokosnöten, flera bra tips där.
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Ang fylla på vätska. Jag brukar göra såhär, jag säger inte att det är rätt men det funkar för mig.

Ta av gummipluppen, sätt dit en halvmeter genomskinlig slang och låt den hänga ner i en burk. Se till att slangen har en böj som har högre nivå än bromsoket.
Fyll upp bromsvätskebehållaren med ny bromsvätska.
Pumpa upp tryck i bromshantaget. Samtidigt som du håller in handtaget släpper du försiktigt på nippeln. Nu flödar gammal vätska ut. Innan bromshandtaget sjunkit in helt stänger du nippeln.
Gör sen om proceduren. Pumpa, håll, öppna, stäng.
Håll koll så att inte nivån i behållaren sjunker så mycket att du drar in luft i systemet. Fyll på ny vätska vartefter.
Håll koll på slangen vid oket, du ser när den gamla vätskan börjar ersättas av ny fräsch. Eventuella luftbubblor i systemet följer också med ut så fortsätt pumpa, håll, öppna, stäng tills vätskan som kommer ut ser klar och fin ut utan bubblor.

Har du två ok, gör ett i taget. Möjligen ett varv först, sen ett till för att vara säker på att inga luftbubblor finns kvar.

Är pumpen tom kan det vara helt jävla omöjligt att få den att suga i sig ny vätska, då kan man om man gillar att smaka på onyttiga saker suga i slangen vid nippeln för att fylla pumpen, eller skaffa en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-2000031634/ :)
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
I många servicemanualer står att man alltid ska använda slagskruvmejsel. Det gör jag även på skruvar som inte sitter fast, det sliter mindre på skruvskallen om man lossar det första vridet med ett lätt knack.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top