får inte loss svänghjul

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag försöker ta isär en ktm 125 2-taksmotor. jag får inte loss svänghjulet.
jag har tagit bort centrumbulten på svänghjulet och jag har tagit bort kopplingskåpan på andra sidan motorn och lossat muttern på den sidan. det ser alltså ut som att svänghjulet sitter på en axel och på andra sidan satt det en mutter på denna axel. jag har alltså tagit bort allt jag kan.
jag står och drar med en svänghjulsavdragare allt vad jag kan men det går inte att rubba grejerna. vad kan jag ha missat?
motorn har med 99% skurit någonstans inne vid vevaxeln men jag ska väl kunna få loss svänghjulet för det?
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Ett riktig smedmetod som INTE är att rekomendera för att lossa svänghjul, är att dra avdragaren ordentligt så den sitter i spänn och sedan klappa till med hammaren på avdragarens skruvskalle.

Då brukar även det vresigaste svänghjul hoppa bort.

Är veven ändå skuren så och alla lager ändå skall bytas så man kan använda denna metod men inte annars eftersom kraften från slagen går rakt in i ramlagerna och kan göra märken i dessa med haveri som följd.

Lycka till!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Man kan ju hålla lite drag på vevaxeln så har man åtminstone lagerspelet på sig innan lagren bottnar när man slår.

Finns även risk att vevpartiet blir snett. Får du banka mycket så kanske bäst låta nån kolla att det inte kastar efteråt. Kan vara bra iaf, ett rakt vevparti är aldrig fel.

Värma är ju ett annat standardknep. Värm svänghjulet lite runt navet så utvidgar det sig. Inte för hett, magneter tappar magnetiseringen över Curie-punkten (kallas den väl), gissar den ligger en bra bit över 200 C iaf.
/u
 
Last edited:

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Mutterknackare på avdragaren är en bra id'e också... Då får du samma "smäll" som att slå på avdragaren utan att sabotera lager...
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Magnetiseringen kommer tillbaka efter det att Curiepunkten passerats (på vägen ner), det gör den iaf på min lödspets(mekanisk temperaturreglering mha curietemp).
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
UrbanTiger skrev:
Japp, överdelen av lödspetsen har en Curiepunkt på 370° eller något över, då den blir omagnetisk slår värmelementet i pennan av, när spetsen kylts ner så att den återfått magnetiseringen slås elementet till igen(Weller TCP).
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
bmwjohan skrev:
...det ser alltså ut som att svänghjulet sitter på en axel och på andra sidan satt det en mutter på denna axel...

vevaxel kanske... :7peta

nädå...ska inte va elak.
har du en sån riktig svänghjulsavdragare som du gängar i svänghjulet så ska det lossa utan problem.
har du en sån avdragare med klor som greppar på utsidan av svänghjulet så spänn åt och knacka med en liten hammare som sagts tidigare.
jag gissar at hojen inte är helt ny så den tål nog ett litet hammarslag...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
rejser skrev:
vevaxel kanske... :7peta

nädå...ska inte va elak.
har du en sån riktig svänghjulsavdragare som du gängar i svänghjulet så ska det lossa utan problem.
har du en sån avdragare med klor som greppar på utsidan av svänghjulet så spänn åt och knacka med en liten hammare som sagts tidigare.
jag gissar at hojen inte är helt ny så den tål nog ett litet hammarslag...

jodå det var vevaxeln jag snackade om.

jag har en sån där riktig svänghjulsavdragare som man gängar i svänghjulet. jag skruvar alltså i denna svänghjulsavdragare i svänghjulet och sen har jag en jätteskiftnyckel jag håller fast med och sen en annan nyckel runt avdragaren som är nästan en meter lång. jag drar allt vad jag kan i dessa och kan inte rubba svänghjulet. jag styrketränar mycket så jag är stark, men jag kan inte rubba grejerna.

värmepistol har jag tyvärr inte tillgång till.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
värm o knacka el. ta proffshjälp. Iaf mycket billigare än att dra sönder nåt.
/U
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Johan, du har väl sett till att du inte kvaddar gängorna i veven med avdragarens spindel?

För övrigt är det det som sagts ovan som gäller. Du har ju tydligen tatt i av satan men får ändå inte loss. (ch du skriver ju också att du har ätit din gröt ordentligt). Alltså är det värme som gäller härnäst. Knacka på avdragarens spindel hjälper nästan alltid men är inte att rekommendera på en 2-t eftersom man dels riskerar att skeva till veven, dels eftersom det kan resultera i vacker sång från vevlagren när kulorna gör märken i ringarna.
Återstår värme.
Tar du gassvetsen så kan du under kort tid få lite högre temperatur i svänghulets nav än med varmluftpistolen eftersom gassvetsen ger mer koncentrerad värme.
Kan du inte få fatt på gassvets så kan du skicka pm.

Och det är nog inte madame(?) Curie som är största problemet här, det är nog snarare limningen av magneterna i svänghjulet som är i farozonen.

Och vad du än gör, försök för faaan inte med en kloavdragare. Såna är bra men inte till svänghjul. Många svänghjul har spräckts genom åren tack vare kloavdragare och wannabe-mekaniker!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top