Får jag lov...

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
Hojlös just nu...
Hej!

Jag har under något år läst massor av inlägg på SH – utan att vara medlem. Det har känts lite konstigt, ungefär som att kika in i någons nyckelhål så jag bestämde mig för att (äntligen) våga bli medlem men frågan är… Blir jag en i gänget?!

Jag är gammal. Gammal nog för att ha kört Silverpil, AJS och en rad olika knarrar (Ja, det hette knarrar på min tid.) Jag är så himla gammal att på min tid hette whelies ”kavaljersstart” och hjälmen kallades ”vurp-ollon”. På den tiden var ryggskydd okänt och skinnställ för dyrt…

Jag har kört mc i många år men till sist lade jag av. Men nu, när ungarna är nästan stora, skaffade jag mig en hoj. Vi återfallsknuttar är livsfarliga. Vi har sämre reflexer, stela leder, nedsatt syn och går med käpp men det allra värsta är att… Vi tror vi kan köra MC (för en gång i tiden kunde vi det ju.)

OK. Jag började försiktigt. Det blev en 600 Bandit. Men bara i några veckor. Nu kör jag den typ av båge som jag kört mest – en sporthoj. Det blev en 600 Ninja. Jag älskar att köra fort.

Jag är alltså gammal nog att vara återfallsknutte. Faktiskt är jag så gammal att jag är närmare 60 än 50. Får jag leka med er?

DaggeZ

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
SP1
Klart du får va med och leka! Det är det jag tycker är så fint med båge... Alla har nått gemensamt liksom!
Oj, vad djupt det blev..

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Mycket välkommen...

Tycker det är otroligt kul att höra om "åldermän" som åker Sporthoj, det ger
en förhoppning om att man själv om 25-30 år fortfarande kan, vill och vågar.

Igår hade jag en intressant diskussion med en herre över de 60. Jag frågade
vad han hade för motorcykel och jag ska erkänna att med mina fördomar
tänkte jag mig en gammal BMW eller möjligen något kromglänsande.

-"En Yamaha R1", svarar han som om det vore självklart. "Vi över 60 är ju
snart de enda som har råd att försäkra dem" fortsatte han".

Världsklass säger jag bara.

Vidare har kamratens farsa (som fyllt 72) en Ducati 900SS som rastas
med jämna mellanrum (av honom själv). Fast en 60+ grabb på en R1'a smäller
tamigfan högre.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
DaggeZ skrev:
Hej!

Jag har under något år läst massor av inlägg på SH – utan att vara medlem. Det har känts lite konstigt, ungefär som att kika in i någons nyckelhål så jag bestämde mig för att (äntligen) våga bli medlem men frågan är… Blir jag en i gänget?!

Jag är gammal. Gammal nog för att ha kört Silverpil, AJS och en rad olika knarrar (Ja, det hette knarrar på min tid.) Jag är så himla gammal att på min tid hette whelies ”kavaljersstart” och hjälmen kallades ”vurp-ollon”. På den tiden var ryggskydd okänt och skinnställ för dyrt…

Jag har kört mc i många år men till sist lade jag av. Men nu, när ungarna är nästan stora, skaffade jag mig en hoj. Vi återfallsknuttar är livsfarliga. Vi har sämre reflexer, stela leder, nedsatt syn och går med käpp men det allra värsta är att… Vi tror vi kan köra MC (för en gång i tiden kunde vi det ju.)

OK. Jag började försiktigt. Det blev en 600 Bandit. Men bara i några veckor. Nu kör jag den typ av båge som jag kört mest – en sporthoj. Det blev en 600 Ninja. Jag älskar att köra fort.

Jag är alltså gammal nog att vara återfallsknutte. Faktiskt är jag så gammal att jag är närmare 60 än 50. Får jag leka med er?

DaggeZ

Efter detta inlägg är väl inte ett öga tort. Vi är ju snart i samma sits som dig. Kan inte annat än ärligt önska dig välkommen.

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Klart som fan! Du skulle joinat tidigare :tummenupp

Välkommen!

Ps. Ja är också rätt ny fast med båge med! :hihi

Last edited:

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Ah! Det är såhär en "hej jag är ny" post ska se ut!
Sjukt bra!

Och du verkar vara en kanonkul person. (Du låter som min pappa och han är kanonkul.) Hoppas du blir aktiv i trådarna också istället för att bara läsa dem!

Välkommen!

Pierc

Känner demonerna komma
Gick med
30 Nov 2003
Hoj
Suzuki Gsxr 750w (Streetfighter)
Jag önskar dig välkommen i gänget och bockar och buggar för den respekt du förtjänar. :Bugar Hoppas vi alla blir som du när vi får mera erfarenhet....

Välkommen... :yoparty

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
Hojlös just nu...
Tack!

Om ni visste så gott det känns att bli välkomnad på detta sättet! Tack! :Bugar Äntligen har jag möjlighet att snacka knarrar med det riktiga MC-folket!

I´ll be back!

DaggeZ

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fan vad härligt att du vill joina oss här!
Och jag som tyckte jag var bland de äldre här på SH..?

Räkna med en del "konstiga" frågor från oss "ynglingar".
Finns en tråd som handlar om äldre människor o sporthoj. Jag svarade för jag är 35... :lol

Bugar o bockar o hälsar dig hjärtligt välkommen! :tummenupp

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
Hojlös just nu...
Detta är fantastiskt! Jag är så himla glad att jag anslöt mig till SH och ännu gladare är jag över ert varma välkomnande!

Jag måste berätta så förstår ni nog…

De finns de som tror att snoppen skrumpnar när man närmar sig 60. (Det gör den väl inte..?!) I alla fall tror några av mina jobbarkompisar det för de frågar om jag tappat den (snoppen alltså) och att jag skaffat protes (kawan). Någon menade att gamla gubbar som kör MC upplever en ny pubertet men plitorna sitter denna gång i... :arsele Ja, ni förstår.

Vad en del jobbarkompisar inte förstår är att jag ända från 12-årsåldern vurmat för sporthojar, alltid kört sporthoj (nåja...) och att jag många års uppehåll äntligen (ÄNTLIGEN!) kör MC igen. Detta är livet.

De begriper inte hur himla skönt det är att köra ut på ”övningsslingan” och pressa lite till och lite till… Vågar jag hänga ut mer? (Hur länge skall det dröja innan jag skrapar de jävla knäpuckarna?!) Jävlar, fel växel in i kurvan! (Det måste jag tänka på i nästa varv.) Hur sent kan jag bromsa? :skrämd (Men jag fegar i okända kurvor. Man e ju gammal.)

Det är bara ni som förstår. Det är därför det är så skönt – att vara med i mc-gänget (för så känner jag det)! Nu kan jag komma med mina dumma frågor och få massor av kloka svar. (Jo, jag är impad av den kunskap ni besitter.) Kanske kan jag dra en och en annan skröna också och kanske komma med ett litet tips till de som vill hoppa på en brutal 1000 cc som förstahoj.

DaggeZ :kryckor

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...