Får jag ta med mitt paraply på flyget?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Mycket enkel fråga: Jag ska med Ryanair till Storbritanien men jag vet bara inte vart jag ska göra av mitt paraflax! Får man ta med den in på planet eller måste jag få ner den i "riktiga" bagaget??

Det är ett snajdigt ofällbart helvete som mäter 90 cm och mitt bagage är typ 50cm...

Ett I-landsproblem, men ack så viktigt.

juha01 skrev:
2398498 Mycket enkel fråga: Jag ska med Ryanair till Storbritanien men jag vet bara inte vart jag ska göra av mitt paraflax! Får man ta med den in på planet eller måste jag få ner den i "riktiga" bagaget??

Det är ett snajdigt ofällbart helvete som mäter 90 cm och mitt bagage är typ 50cm...

Ryanair skrev:
Vilka föremål tillåts inte för transport i flygplanets kabin?
Passagerare tillåts inte medföra följande artiklar in i säkerhetsskyddade områden eller flygplanets kabin: Skjutvapen, handeldvapen och andra vapen; föremål som kan, eller förefaller kunna, avlossa en projektil eller åsamka personskada, inklusive: Samtliga handeldvapen (pistoler, revolvrar, gevär, m.m.) vapenattrapper och -imitationer, delar av skjutvapen (förutom sikten), luftpistoler och -gevär. Signalpistoler, startpistoler, alla typer av leksakspistoler, verktyg som bult- och spikpistoler, armborst, slangbellor, harpungevär, slaktmasker, föremål som avger elstötar som t.ex. boskapsmotare, laservapen, cigarrettändare som ser ut som skjutvapen.

Spetsiga vapen, vapen med egg samt andra vassa eller spetsiga föremål; föremål med blad som kan åsamka personskada, inklusive yxor, pilar (inklusive dartpilar), broddar (järnhakar, krökta järnrör eller plåtar med järnspikar för bergsbestigning), harpuner och spjut, ishackor och -pikar, skridskor, låsbara knivar eller stiletter oavsett bladets längd, övriga knivar inklusive sådana som bärs av ceremoniella eller religiösa skäl och jaktknivar, av metall eller annat material som är starkt nog för att användas som ett vapen, köttyxor, macheteknivar, rakknivar och -blad (exklusive engångs- eller andra rakhyvlar där rakbladet är inslutet i ett hölje), sablar, svärd och värjor, skalpeller, saxar oavsett längd, skid- och vandringsstavar, kaststjärnor, handverktyg som kan användas som ett vapen med spets eller egg , t.ex. borr, mattknivar, arbetsknivar, sågar av alla slag, skruvmejslar, kofotar, hammare, tänger, skruv- och skiftnycklar, blåslampor.

Trubbiga föremål: samtliga trubbiga föremål som kan orsaka personskada, inklusive tennisracket, baseball-, softball-, brännbolls-, cricket- och andra slagträn, batonger -böjbara eller oböjbara- av gummi eller annat material, golf-, hockey-, bandy- eller andra sportklubbor, kajak- och kanotpaddlar, rullbrädor, biljardköer, fiskespön, kampsportutrustning , t.ex. knogjärn, klubbor, nunchakus eller andra kedje- eller kampsportvapen.

Explosiva och brandfarliga ämnen; ämnen som p.g.a. explosiva egenskaper utgör en säkerhets- eller hälsorisk för passagerare, besättning, flygplanet eller egendom, inklusive ammunition, tändhattar, tändrör och stubin, andra explosiva föremål, attrapper eller imitationer av explosiva material eller föremål, minor och annat explosivt militärt material, granater av alla typer, gas och gasbehållare, t.ex. butan, propan, acetylen, syrgas (i större omfattning), fyrverkerier, raketer av något slag (inklusive inomhusfyrverkerier och smällskott), tändstickor av annat slag än säkerhetständstickor, rökutvecklande behållare eller föremål, eldfängda vätskor, t.ex. bensin, diesel, tändvätska, alkohol, etanol, sprutlackeringsfärg, terpentin, thinner, alkoholhaltiga drycker med en alkoholhalt som överstiger 70 volymprocent.

Kemiska och giftiga ämnen; samtliga kemiska eller giftiga ämnen som utgör en säkerhets- eller hälsorisk för passagerare, besättning, flygplanet eller egendom, inklusive: syror och alkalier, t.ex. batterier med vätska som kan spillas, frätande eller blekande ämnen, t.ex. kvicksilver, klor, passificerande sprej som t.ex. tårgas, pepparsprej, radioaktivt material som t.ex. isotoper för medicinskt eller kommersiellt bruk, gifter, infekterat eller biologiskt riskmaterial, t.ex. infekterat blod, bakterier eller virus, material som kan självantända, brandsläckare (med undantag för de som godkänts i brandberedskapssyfte och som nödutrustning ombord).

Skjutvapen, handeldvapen,ammunition och andra vapen (inklusive attrapper), målarfärg, smällkarameller, föremål med inbyggda explosionsmotorer såsom motorsågar, modellflygplan, gräsklippare, osv, får inte medföras i något bagage (var sig incheckat eller handbagage).

http://www.ryanair.com/site/SE/faqs.php?sect=cnt

Last edited:
juha01 skrev:
2398498 Mycket enkel fråga: Jag ska med Ryanair till Storbritanien men jag vet bara inte vart jag ska göra av mitt paraflax! Får man ta med den in på planet eller måste jag få ner den i "riktiga" bagaget??

Glöm handbagaget, när jag jobbade på Skavsta så hade vi en hel hink full med plastsvärd och paraplyer. Dessutom är det Ryanair du ska flyga med :näsblod

Ok. Jag antar att mitt paraply kommer att klassas lika som en biljardkö...

Lite lustigt att slaktmasker, handeldvapen, harpuner osv står med, men inget om nåt paraflax.

Alx skrev:
2398724 Dessutom är det Ryanair du ska flyga med :näsblod

Mmmmm... Dessutom till ett land som har total paranoia just nu.

Man måste tex smaka på alla ev vätskor (tex. barnmat) för att dom ska vara säkra på att ingen tar med sig sprängmedel.
Ge mig 10000:- så stoppar jag upp ett treo-rör i röven som innehåller vätska, så kan jag plocka ut den vid Stansted och säga; Tadaaa!!

Lika roligt var det med paniken efter 11/9. Jag fick inte ta med min nagelklippare från Azorerna på flyget, men tio meter efter den kontrollen så kunde man köpa tvåliters whiskyflaskor i glas med handtag... Brraaaaaa!

Last edited:
juha01 skrev:
2398737
Mmmmm... Dessutom till ett land som har total paranoia just nu.

Man måste tex smaka på alla ev vätskor (tex. barnmat) för att dom ska vara säkra på att ingen tar med sig sprängmedel.
Ge mig 10000:- så stoppar jag upp ett treo-rör i röven som innehåller vätska, så kan jag plocka ut den vid Stansted och säga; Tadaaa!!

Lika roligt var det med paniken efter 11/9. Jag fick inte ta med min nagelklippare från Azorerna på flyget, men tio meter efter den kontrollen så kunde man köpa tvåliters whiskyflaskor i glas med handtag... Brraaaaaa!

Japp, flyg är inte logiskt, det har det aldrig varit! Det bästa är väll ändå att turistklass får äta med plastbestick medan förstaklass får metall, för terrorister flyger ju inte förstaklass :rolleyes:

duckie skrev:
2398772 Checka in paraflaxet separat. Det behöver inte ligga i en väska.

Kostar det inte extra att checka in fler en ett bagage med Ryanair? Är det värt att betala extra för att få med paraplyt?

Köp ett i england i stället! Det är ju inte så dyrt, då har du inget problem!

duckie skrev:
2398772 Checka in paraflaxet separat. Det behöver inte ligga i en väska.

Men det lär ju kosta nån hundring med Ryanair, eftersom man får betala för sitt bagage separat. Jag får ta på mig sydvästen istället!

Paraply!

Tja...
Paraplyt skall checkas in som special bagage.
Det finns ett annat band till specialbagage.
Tror inte du behöver paraplyet i planet.. tror dom har tak på planet..:)
Ha en trevlig resa..

Skavsta har lite egna/luddiga regler när det gäller säkerhetskontrollen beroende på vilka som arbetar där.
Ena dagen är inte basketbollar tillåtna pga av explosionsrisk ?!? och andra dagen är fickknivar ok så länge dom inte har spärrbart blad.

Man får väl hoppas dom har skärpt sig sen dess...

Men för enkelhetens skull så köp ett mindre paraply och checka in det.

juha01 skrev:
2398811 Men det lär ju kosta nån hundring med Ryanair, eftersom man får betala för sitt bagage separat. Jag får ta på mig sydvästen istället!

Va? Det har jag aldrig behövt göra.

Ett annat alternativ är ju då att köpa ett paraply på plats.

duckie skrev:
2398897 Va? Det har jag aldrig behövt göra.

Ett annat alternativ är ju då att köpa ett paraply på plats.

Har du flugit med Ryanair då?

Köpa där är ett bra alternativ :tummenupp

Alx skrev:
2398980 Okej, inte Skavsta då alltså! Det är flygplatsen som gud glömde...

Jag har flugit från Skavsta med.
Där fick man en såndär garderobsbricka med ett nummer på när man checkade in bagaget - så lämnade man brickan framme i England och fick ut sin väska. :-p

duckie skrev:
2398897 Va? Det har jag aldrig behövt göra.

När jag bokade biljetten så fick man en tillvalsruta om bagage. 60 spänn kostade det... Jag kanske missförstod allting och har nu plats för dubbelt bagage!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back