Får man köra som 15åring inom inhägnat område med lätt hoj?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Ja som rubriken antyder så undrar jag om man på nått sätt får köra lagligt med sin hoj innan man fyllt 16, tex inom inhägnat område??

Får man åka på roadracingbana?

Får hojjen långt innan jag fyller, kommer ju kännas liiiiiite tungt o inte få köra mer än på garaginfarten typ, så hoppas nån har nått bra svar!?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Ja!
Du får köra innom inhängnat område!
När det gäller bankörning så beror det på vem som arrangerar! Men det brukar gå :)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Eftersom Biifer redan svarat får jag väl istället fråga vad det blir för hoj?

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
ser ingen anledning till att du inte skulle få köra på inhägnat område! :condused: I och med att man får köra allt där vid vilken ålder som helst... :hej

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Biifer skrev:
Ja!
När det gäller bankörning så beror det på vem som arrangerar! Men det brukar gå :)

Bankörning kräver väl ändå trafikförsäkring...? För att den ska gälla måste man väl inneha ett giltigt körkort? Licensträning är en helt annan sak...

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
MRX_Martin skrev:
Ja som rubriken antyder så undrar jag om man på nått sätt får köra lagligt med sin hoj innan man fyllt 16, tex inom inhägnat område??

Får man åka på roadracingbana?

Får hojjen långt innan jag fyller, kommer ju kännas liiiiiite tungt o inte få köra mer än på garaginfarten typ, så hoppas nån har nått bra svar!?

Något bra svar har jag väl inte o bidra med men :1pajas

Inhängnat vad menar du? Har du privat mark eller? Eller en liten tomt där man kan åka såndär leksakstraktor på...

På min mc har skylten smugit sig iväg och jag smugit mig ut om nätterna o kört... fungerar finemang :cool: Ja, jag vet att det inte är bra o göra så, så ingen behöver antyda på det... :p

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Biifer skrev:
Ja!

Fan va gött!!!

Men vad räknas som inhängat område??? finns det ställen man bara kan åka till o köra lite eller mste man gå genom en trafikskola??

Fan va kul det hade varit o kört bana....

Estremo: Honda NSR 125, R, som i Rääcer :rock

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
MRX_Martin skrev:
Men vad räknas som inhängat område??? finns det ställen man bara kan åka till o köra lite eller mste man gå genom en trafikskola??
Jag brukar ofta köra både det ena och det andra i polararens hästhage med speedwaygrus. Kanske inte är så bra med en NSR dock.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Estremo skrev:
Jag brukar ofta köra både det ena och det andra i polararens hästhage med speedwaygrus. Kanske inte är så bra med en NSR dock.

Okej, hehe

Men var ska man köra??? Parkering räknas inte som inhängnat välll?

Har sett att det fins en MC-manöveringsplats här, hur kommer man ni där? är det nått trafikskolerna har tillgång till??

Och vad finns det för andra ställen?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
erik skrev:
Bankörning kräver väl ändå trafikförsäkring...? För att den ska gälla måste man väl inneha ett giltigt körkort? Licensträning är en helt annan sak...
Okey Okey... Bankörning var fel ord! Det ja menade var typ kurv träning på Rörken! Där fick jag iaf köra pappas BMW 1150 RT, som är en hoj jag i vanliga fall inte får köra förens om typ 10milj år :tummenupp

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Ska du köra måste du ha en privat mark som är inhägnat med t ex: ett stängsel eller liknande! :fakta annars är det vad jag vet förbjudet att köra... om du inte får köra på bana eller liknande! :hej

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
ModiN skrev:
Ska du köra måste du ha en privat mark som är inhägnat med t ex: ett stängsel eller liknande! :fakta annars är det vad jag vet förbjudet att köra... om du inte får köra på bana eller liknande! :hej

Så jag måste köra på bana?? borde det inte finnas någon trafikskola eller nått som har nått sånt så man kan få köra...
åhh, kommer ju fan bli asjobbigt dethär, skönheten står där i garaget, men man får inte köra, bara titta o känna! fan vad jobbigt!!! :fakta

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
MRX_Martin skrev:
Så jag måste köra på bana?? borde det inte finnas någon trafikskola eller nått som har nått sånt så man kan få köra...
åhh, kommer ju fan bli asjobbigt det här, skönheten står där i garaget, men man får inte köra, bara titta o känna! fan vad jobbigt!!! :fakta
Det är nästan så att man längtar tillbaka då man inte fick köra! Bara stå där och lukta och puttsa på skönheten! Fast när man tänker efter så kan jag lukta och puttsa nu oxå, så det är bättre nu! :tummenupp
Hoppas du blev riktigt avundsjuk nu :D :whip :notme

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Biifer skrev:
Det är nästan så att man längtar tillbaka då man inte fick köra! Bara stå där och lukta och puttsa på skönheten! Fast när man tänker efter så kan jag lukta och puttsa nu oxå, så det är bättre nu! :tummenupp
Hoppas du blev riktigt avundsjuk nu :D :whip :notme

TYST med dig!!! :crash

Nu längtar jag ju ännu mer, hehe, usch...

Din hojj måste föröverigt varit välputtsad när du fick börja köra?

Kommer nog min me va, med tanke på hur lång tid det är :rolleyes: :gråta

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
erik skrev:

Man kan teckna försäkring utan att ha körkort. Det har åtminstone jag lyckats med en gång i tiden...

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
MRX_Martin skrev:
TYST med dig!!! :crash

Nu längtar jag ju ännu mer, hehe, usch...

Din hojj måste föröverigt varit välputtsad när du fick börja köra?

Kommer nog min me va, med tanke på hur lång tid det är :rolleyes: :gråta
Den var så ren att det skiner fortfarande! :cool:

lr inte.... :p

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Det enda man inte får köra på inhängnat område är moped.. Konstigt, men så är det i sverige :rofl

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Glöm inte att ett inhägnat område måste vara godkänt som inhägnat område för att vara ett "inhägnat område" i lagens bemärkelse av länsstyrelsen

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...