får polisen göra såhär?

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
köping
Hoj
yamaha rd350
En polare skjussade nyss hem mig och på vägen hem började en bil följa efter oss. och blinkade med blinkersen konstant. tillsut så svänge vi av och jag öppnade dörren och frågade va fan vill ni. då kommer det fram en man och en kvinna vill vardera dörr och då frågar jag är det snuten eller va är de frågan om.
hur skulle ja kunna veta att de va civilaren när dom blinkar med en vanlig blinkers och har helt normala kläder på sig?
iaf så är hon duktigt snabb med att påpeka att det heter polis och inte snut.
och att hon faktiskt har ett namn. men de är ju lite svårt att veta när hon inte pressenterat sig. Sen frågar dom efter mitt namn och legitimation och ja tänker då varför ska jag visa den för er och svara nej, (det är ju inte ja som kör bilen). Då tjatar om om vad jag heter och jag frågar måste jag svara på det? då får jag svar att det MÅSTE jag. då frågar jag varför och får höra att dom ska kolla om jag är lyst och om jag har massa grejjer på mig eftersom som mitt attityd inte var nå trevlig. så jag ger motvilligt ifrån mig namn och personnummer. och hon börjar genast anteckna.(springer fram och tillbaka till bilen)
sen frågar hon om jag har något imot poliser och då svarar jag vissa poliser. då börjar dom fråga. jasså? vardå? då sa jag bara västerås några år sedan,då blev det jävligt intressant och man såg hur han va ivrig att ställa massa frågor då sa ja vi skipper det, det har inge tmed det här att göra. sa även att jag inte gillade poliser att dom slog ner pensionärer utanför bensimackar.
sen så påpekade hon mitt humör och min attityd och att jag ifortsättningen skulle säga polis. och så fick vi köra iväg.



perosnligen så tycker jag att det bara är skit dom håller på med och jävlas med oskyldigt folk utan grunder. Nu kanske min instsällning till polisen inte är den bästa men den har sina orsaker.

tänkte bara fråga.
för dom annteckingar om min "sk attityd" till eventuella senare påhälsningar?
Måste ja svara på frågan om vem jag är?
Har ni också blivit utsatt för detta skit?
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
wizlow skrev:
En polare skjussade nyss hem mig och på vägen hem började en bil följa efter oss. och blinkade med blinkersen konstant. tillsut så svänge vi av och jag öppnade dörren och frågade va fan vill ni. då kommer det fram en man och en kvinna vill vardera dörr och då frågar jag är det snuten eller va är de frågan om.
hur skulle ja kunna veta att de va civilaren när dom blinkar med en vanlig blinkers och har helt normala kläder på sig?
iaf så är hon duktigt snabb med att påpeka att det heter polis och inte snut.
och att hon faktiskt har ett namn. men de är ju lite svårt att veta när hon inte pressenterat sig. Sen frågar dom efter mitt namn och legitimation och ja tänker då varför ska jag visa den för er och svara nej, (det är ju inte ja som kör bilen). Då tjatar om om vad jag heter och jag frågar måste jag svara på det? då får jag svar att det MÅSTE jag. då frågar jag varför och får höra att dom ska kolla om jag är lyst och om jag har massa grejjer på mig eftersom som mitt attityd inte var nå trevlig. så jag ger motvilligt ifrån mig namn och personnummer. och hon börjar genast anteckna.(springer fram och tillbaka till bilen)
sen frågar hon om jag har något imot poliser och då svarar jag vissa poliser. då börjar dom fråga. jasså? vardå? då sa jag bara västerås några år sedan,då blev det jävligt intressant och man såg hur han va ivrig att ställa massa frågor då sa ja vi skipper det, det har inge tmed det här att göra. sa även att jag inte gillade poliser att dom slog ner pensionärer utanför bensimackar.
sen så påpekade hon mitt humör och min attityd och att jag ifortsättningen skulle säga polis. och så fick vi köra iväg.



perosnligen så tycker jag att det bara är skit dom håller på med och jävlas med oskyldigt folk utan grunder. Nu kanske min instsällning till polisen inte är den bästa men den har sina orsaker.

tänkte bara fråga.
för dom annteckingar om min "sk attityd" till eventuella senare påhälsningar?
Måste ja svara på frågan om vem jag är?
Har ni också blivit utsatt för detta skit?

Det kallas rutinkontroller men det är väldigt få gånger civila poliser gör detta, p.g.a. risken för exponering såklart.

Jag måste fråga om dom visade bricka eller legitimation för dig? För det måste civilpoliser göra nämligen. Annars behöver du inte säga dyft och dessutom får dom inte stoppa dig.

Personligen tror jag det var något psyksjukt par som var ute och trodde dom var poliser för att dom köpt polisradio nyligen.

Tråkigt att det ska hända dock.

EDIT: Gällande din attityd lägger dom förmodligen upp det i en HR, händelserapport, så dom har det tills nästa gång. Däremot är det inget som jag någonsin hört har tagits upp. Eller sagts över radio för den delen. Bara så du vet.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hmm? Alltså, jag vet inte vad lagen säger om saken men vore det inte rimligt att du inte stannar och försöker fly undan eftersom de inte använt blåljus eller presenterat sig. Du Kunde ju faktiskt trott att de skulle puckla på dig eller nåt?
ne men de var bara en tanke, jag skulle aldrig stannat om jag inte sett blåljus, tror jag!
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hmm, kanske ska fundera på din attityd lite mer. What comes around goes around. Sen är det jävligt bra att poliser håller på såhär. Tänk om du var en mohammed med sprängämnen runt midjan med destination folkmassa, eller pack som far runt i skåpbil och stjäl motorcyklar med mera. :gnissla
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag skulle nog inte heller stannat och hade definitivt velat se ett polisleg innan jag visar nåt eller berättar nåt.

Sen är det väl bra med poliskontroller men då vill man ju se att det är riktiga poliser först.
 

Solid snake

Guest
wizlow skrev:
Har ni också blivit utsatt för detta skit?

Japp, när jag skulle till skolan en gång så kom det fram en polis och ville titta i min väska (utan grunder) jag sa bara nej och hoppade på bussen till skolan, han såg lite snopen ut. :hihi

Nån annan gång har en polis också kommit fram till mig och frågat vad jag heter, mitt personnummer osv, sa att det hade väl inte han med att göra eftersom jag inte hade gjort något, blev hotad med polisstationen om jag inte gav honom uppgifterna.

Arg som ett bi gav jag honom uppgifterna motvilligt.
 

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
köping
Hoj
yamaha rd350
M.G.F skrev:
Det kallas rutinkontroller men det är väldigt få gånger civila poliser gör detta, p.g.a. risken för exponering såklart.

Jag måste fråga om dom visade bricka eller legitimation för dig? För det måste civilpoliser göra nämligen. Annars behöver du inte säga dyft och dessutom får dom inte stoppa dig.

Personligen tror jag det var något psyksjukt par som var ute och trodde dom var poliser för att dom köpt polisradio nyligen.

Tråkigt att det ska hända dock.

EDIT: Gällande din attityd lägger dom förmodligen upp det i en HR, händelserapport, så dom har det tills nästa gång. Däremot är det inget som jag någonsin hört har tagits upp. Eller sagts över radio för den delen. Bara så du vet.


ingen bricka visdes upp och inget blådjus hade dom. men blinkade med heljusen och blinkersen, men riktiga poliser var det nog får man ju hoppas på iaf. polaren fick ju blåsa och visa körkort och dom hade talkies i handen.
 

Millis

Fd. Pink_dreams
Gick med
20 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
-99, Honda Hornet
Hmm dom ska ju ha blåljus i grillen... Det där verkar skumt tycker jag.. Har du regnr på bilen? Kollat om det var ett polisfordon?

Blev själv stoppad idag men det var på cityringen Och av trafik polisen.. Dom gillade inte mina slitna däck.. Men slapp böter:)
 

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Ort
köping
Hoj
yamaha rd350
Pink_dreams skrev:
Hmm dom ska ju ha blåljus i grillen... Det där verkar skumt tycker jag.. Har du regnr på bilen? Kollat om det var ett polisfordon?

Blev själv stoppad idag men det var på cityringen Och av trafik polisen.. Dom gillade inte mina slitna däck.. Men slapp böter:)


ne ja kollade inte regnummret :huvet men de va en silverfärgad v70 av den äldre modellen. Jag har hört att det ska vara civilare av några häristan nu på kvällen. men de är ju inte säkert.. nästa gång ska jag fråga efter polisleg..
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fråga efter deras polisleg först, har de ett sånt så är det väl bara att legitimera sig, förstår inte varför man ska vägra detta.

Och man kommer ju ingenstans med att tjafsa med dem, har de en dålig dag så kan de ju jäklas med en bara för tat de ogillar ens attityd.
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
Vad är det du tycker är "skit"?
Att polisen stoppar ett misstänkt fordon, eller att dom vill ha legitimation på dig?

Låt mig se om jag uppfattat dig rätt.

1. När ni blivit stannade öppnar du dörren och frågar "vad fan vill ni"
2. Du kallar dom för snuten.
3. Du vägrar att samarbeta när de ber dig om något
4. Du talar om för dom att du har problem med poliser

Dom får fråga om du har legitimation, och om dom fattar misstanke om att du är efterspanad eller efterlyst får dom begära att du legitimerar dig.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
tIgGeR skrev:
Vad är det du tycker är "skit"?
Att polisen stoppar ett misstänkt fordon, eller att dom vill ha legitimation på dig?

Låt mig se om jag uppfattat dig rätt.

1. När ni blivit stannade öppnar du dörren och frågar "vad fan vill ni"
2. Du kallar dom för snuten.
3. Du vägrar att samarbeta när de ber dig om något
4. Du talar om för dom att du har problem med poliser

Dom får fråga om du har legitimation, och om dom fattar misstanke om att du är efterspanad eller efterlyst får dom begära att du legitimerar dig.

Tycker du att de poliserna betett sig bra eller? Poliser är inte några supermänniskor, och ska behandlas precis som vilken person somhelst.
Tycker nästan han var för trevlig om poliserna var som de var där.
Hade du varit trevlig om det kommit fram nån ickepolis och varit dryg mot dig?
Varför ska han vara trevlig mot dryga poliser i så fall?
 

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Ort
trelleborg
Hoj
KTM 125exc med sm kit
tycker att man ska försöka sammarbeta med polisen så att det går så smärtfritt som möjligt, men det var konstigt att de inte hade blåljus eller legg.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Inga blinkande lampor, inga leg, och en gammal V70. Du kanske skulle ringa polisen och höra efter om de var poliser?

Sen blir man ju oftast bemött som man förtjänar.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den som inte har något att dölja behöver inte mörka något.

Att kalla en Polis för snut är väll lite onödigt?
Vad skulle att It bögar, elektriker******* verkstadsbabianer och myglandeföretagare tycka om att bli kallade för sånnt?
Skärp till dej, väx upp och bemöt folk trevligt och ärligt så ska du se att världen blir lite bättre för oss alla.

Hur skulle det vara om alla svarade spydigt, kallade varandras yrken för skällsord och var allmänt otrevliga. Är det världen du skulle vilja leva i?
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
-PLM- skrev:
Poliser är inte några supermänniskor, och ska behandlas precis som vilken person somhelst.

Nu har du så fruktansvärt fel. Supermänniskor är dom inte däremot är det MYNDIGHETSPERSONER och dessa skall alltid bemötas med respekt för deras instans. Så att kalla en polis för snut är nog bland det värsta man kan göra. Det tyder dels på att personen i fråga är lite lagom obildad nog att inte bemöta myndighetspersoner med respekt och dels att personen i fråga inte har skött sig tidigare. Det är vad jag hade direkt hade misstänkt om jag jobbat som polis och stoppat någon som kallar mig för snut när jag gör en rutinkontroll.

Sedan vill jag informera om att sådana här rutinkontrollen görs i princip aldrig av civilpoliser utan sköts snyggt och prydligt av uniformerade poliser.

Jag misstänker starkt att det var två wannabes med bärbar polisradio som "stoppade" dig. Framför allt när dom inte ens blinkar med blåljusen.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
M.G.F skrev:
Nu har du så fruktansvärt fel. Supermänniskor är dom inte däremot är det MYNDIGHETSPERSONER och dessa skall alltid bemötas med respekt för deras instans.

Varför är de värda mer respekt än nån annan?
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
-PLM- skrev:
Varför är de värda mer respekt än nån annan?

Nu vet jag inte om du är så dum i huvudet att du förolämpar alla människor du träffar för första gången i ditt liv men är du det då har vi inget att tala om överhuvudtaget.

Om inte så får du läsa mitt inlägg igen, igen, igen och igen tills du ser att där inte står någonstans att poliser är värda mer respekt än någon annan. Däremot har jag skrivit att dom SKALL bemötas med respekt av den enkla anledningen att det är myndighetspersoner med relativt stora befogenheter.
 

tIgGeR

Häradsbetäckare!
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Imaginär R1
-PLM- skrev:
Tycker du att de poliserna betett sig bra eller? Poliser är inte några supermänniskor, och ska behandlas precis som vilken person somhelst.
Tycker nästan han var för trevlig om poliserna var som de var där.
Hade du varit trevlig om det kommit fram nån ickepolis och varit dryg mot dig?
Varför ska han vara trevlig mot dryga poliser i så fall?

På vilket vis har poliserna varit dryga?

Av någon anledning som inte framkommer i texten har polisen beslutat att kontrollera sagda fordon. Där står ingenting om att poliserna varit otrevliga eller dryga. Dom har full rätt att be om att få se legitimation.



Kan du upplysa mig om vad du tycker poliserna gjort för fel?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top