Föräkringsvillkor, Trygg Hansa.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Försäkringsvillkor, Trygg Hansa.

Hej på er. Satt och kikade lite på mina villkor hos Trygg Hansa, och fastnade vid förvaringskravet. Jag ska flytta, och där jag ska bo, finns det bara garage med 3 eller flera platser, utan skiljevägg, alltså. Så här står det i villkoren:

C.9 Särskilt stöldskydd – förvaringskrav
Aktsamhetskrav
När motorcykeln lämnas nattetid ska den förvaras i låst utrymme som endast du eller din
familj disponerar. Föreskriften gäller ej under resa utanför hemort.

Jag blev fundersam, och ringde till kundtjänst. Hon var allmänt virrig, och fick först fram gamla villkor, och började mumla om att det bara gällde HD och Buell. Jag påstod motsatsen, och hon letade lite till. Till slut så hittade hon de aktuella villkoren, och konstaterade att jag hade rätt villkor. Så jag frågade om försäkringen skulle gälla om jag skaffade ett sånt flerbilsgarage. Hon tolkade det som att den inte gör det. Så Trygg Hansas försäkring gäller INTE om man har flerbilsgarage! :huvet

Någon som vet ett bra bolag som inte har detta villkor?

Mvh Tompten

Last edited:
Ring igen och be att få prata med någon som faktiskt tar beslut ang. stöldförsäkringsfrågor. Istället för att blint tro på det någon vars kunskap inte sträcker sig längre än vad som dyker upp när hon/han googlar sitt egna bolags försäkringsvillkor
:D

Ring igen och be att få prata med någon som faktiskt tar beslut ang. stöldförsäkringsfrågor. Istället för att blint tro på det någon vars kunskap inte sträcker sig längre än vad som dyker upp när hon/han googlar sitt egna bolags försäkringsvillkor
:D

Ja, tack. Det ska jag nog också göra. Tack för tipset! :tummenupp

Hmm, då har dom ändrat policyn sedan jag tog min försäkring. Detta vara nämligen en av orsakerna till att jag har TH, inget krav på garage men låst med 2 godkända lås.

Kanske bäst att kolla upp det :)

Varken IF eller Folksam hade något som helst krav på förvaringen på de försäkringar jag kikade på för min hoj, det påverkar inte heller premien om man har den inlåst i ett kärnvapensäkert bergrum 150 meter under jord.

Hmm, då har dom ändrat policyn sedan jag tog min försäkring. Detta vara nämligen en av orsakerna till att jag har TH, inget krav på garage men låst med 2 godkända lås.

Ja, Hedgehog, gör det. Och om du får ett annat svar, så får du gärna berätta vad de sade åt dig. :nicka

Varken IF eller Folksam hade något som helst krav på förvaringen på de försäkringar jag kikade på för min hoj, det påverkar inte heller premien om man har den inlåst i ett kärnvapensäkert bergrum 150 meter under jord.

Så minns jag också det sist jag kollade på villkoren hos IF och Folksam. Spelar ingen roll för premien om man ställer den på öppen gata året om eller i enskilt garage vad gäller premien. Den är densamma oavsett.

Kände inte till att Trygg Hansa hade någon begränsning när det gäller förvaring om natten. Det skulle jag kolla upp väldigt noga om jag hade bolaget i fråga, inte för att jag rekommenderar någon att ställa sin hoj utomhus över natten dessa dagar.

Samma här!
Sist när jag kollade (för några år sedan) var det inga problem att parkera på gatan.
När jag fick hojen snodd för ca 3 år sedan var det inte några problem, då stod den parkerad utomhus...

Har du tillgång till ett flerbilsgarage, till exempel av den vanliga typen med fyra platser i, så är det inte omöjligt att försäkringsbolaget kan anse det som ett enskilt garage. Ta alltid en diskussion med ditt försäkringsbolag och se också till att få avtalet skriftligt.

Har du tillgång till ett flerbilsgarage, till exempel av den vanliga typen med fyra platser i, så är det inte omöjligt att försäkringsbolaget kan anse det som ett enskilt garage. Ta alltid en diskussion med ditt försäkringsbolag och se också till att få avtalet skriftligt.

Ja, jag ska ringa igen i morgon, och prata med en annan handläggare. En som förhoppningsvis vet vad han/hon pratar om.

En annan handläggare, men samma slutsats. Trygg Hansa funkar inte om man har flerbilsgarage.

Folksam och Salus Ansvar har liknande premier, men bättre villkor. Så nu har jag bytt till Salus Ansvar.

Det roliga är att Trygg-Hansa inte själva vet, i villkoren för MC står följande:
"När motorcykeln lämnas nattetid ska den förvaras i låst utrymme som endast du eller din
familj disponerar. Aktsamhetskravet gäller inte under resa utanför hemort."

I Produktbladet står följande (båda filerna är länkade från samma sida, under MC):
"förvaring nattetid
Motorcyklar av märkena Harley Davidson
och Buell, samt oregistrerade motorcyklar,
ska nattetid förvaras i låst, enskilt utrymme
som endast disponeras av dig och din familj."

Det roliga är att Trygg-Hansa inte själva vet, i villkoren för MC står följande:
"När motorcykeln lämnas nattetid ska den förvaras i låst utrymme som endast du eller din
familj disponerar. Aktsamhetskravet gäller inte under resa utanför hemort."

I Produktbladet står följande (båda filerna är länka från samma sida, under MC):
"förvaring nattetid
Motorcyklar av märkena Harley Davidson
och Buell, samt oregistrerade motorcyklar,
ska nattetid förvaras i låst, enskilt utrymme
som endast disponeras av dig och din familj."

Ja, de är minst sagt osäkra. Så jag valde att byta, så man inte står där sen, ifall det skulle hända något.

Det hela är väl annars rätt lätt att komma runt;
"Igår kväll vid elvatiden när jag gick ut för att låsa in hojen i mitt låsta, enskilda utrymme så hade någon stulit den".
Finns det inga vittnen till själva stölden blir det ganska svårt för FB och bevisa att stölden skedde på natten.

Det hela är väl annars rätt lätt att komma runt;
"Igår kväll vid elvatiden när jag gick ut för att låsa in hojen i mitt låsta, enskilda utrymme så hade någon stulit den".
Finns det inga vittnen till själva stölden blir det ganska svårt för FB och bevisa att stölden skedde på natten.

Men det finns ju en risk att du då ska visa upp vart ditt enskilda låsa utrymme finns och eventuella brytmärken på dörren. För du hade väl inte lämnat olåst eller gett ut nyckeln?

Och om man ändå har ett sånt utrymme att visa upp så kan man ju fråga sig varför man inte faktiskt förvarade hojen där.

edit: de bolag som har inlåsningskrav brukar ofta ha som krav att det är på den adress där man är skriven.

Det du läser gäller särskilda aktamhetskrav. Har du det för isåfall ska det stå i ditt försäkringsbrev. Detta krav gäller enligt produktbladet för Buell och HD och ev ombyggda cyklar.

Annars bör följande gälla som hämtas från villkoren.

Låskrav
Motorcykel och oregistrerad motorcykel ska vara låst med två skilda motorcykellås som är godkända
av SSF, Svenska stöldskyddsföreningen. Finns fungerande styrlås är det godkänt och bara ett
ytterligare godkänt lås krävs.

Kolla ditt försäkringsbrev efter specialkrav.

Tilläggas är att jag vet inte om det är så utan bara min tolkning

Bilsport&MC:
"När mc:n finns på hemorten ska den nattetid förvaras i låst utrymme som har tak, fyra väggar och låst dörr."
Flerbilsgarage eller ej? En tolknings fråga.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick