Förändringar på Tierp... :(

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Våra så kallade "outlaw"-körningar/träningar på Tierp verkar vara slut... :gnissla

Förut var det Fortifikationsverket som ägde skiten. Nu har Vägverket tagit över och satt upp låsta bommar och nya förbudsskyltar som deklarerar att banan nu är ett flygfält med allt vad som tillkommer med det. Och senare ska Tierps Kommun ta över ägandet och ansvaret för fältet i nån markdeal mellan de två.

Dom som har rätt att nyttja banan nu är Tierps flygplatsförening som består av Tierps Skärmflygare, Gryttjoms flygklubb och Stockholms Fallskärmsklubb. Kan va nån mer. Dessa har nyckel till bommen, inga andra.
Iom att banan nu är klassad som flygfält med aktiv förening så är det ett helt annat läge vad gäller att vara där utan tillstånd. Nu kan det dyka upp plan när som helst och det står tex 2 plan där under hangartaken nu. Skulle man ändå åka in och nyttja banan så är risken stor att man torskar och man åker på strafföreläggande, dvs böter. Förut blev man bara avhyst.

Trist som faaan är det, vi hade det j-vligt bra förra sommaren. Enda lösningen på problemet är att bli seriös om vi ska ha nån chans att kunna nyttja banan i framtiden. Jag har pratat med Classe som är ordf. i Skärmflygarklubben och han är positiv till oss motardåkare som skötte oss exemplariskt förra sommaren. Han framför vår önskan i föreningen och hör av sig så fort han vet nått nytt. Det som krävs nu är att en Klubb (vi pratar om det i min, Skutskärs MS) går in och lägger önskemål att få vara med och nyttja fältet. Då kan man kanske få till det med en träningsdag eller två i veckan på besiktad bana med gällande försäkringar å allt. Vi får se vad som händer... forts. följer.

På Lunda kommer det ju i år att bli seriös träning som tur är, så man slipper åka brutallångt för varje gång man ska träna. Det borde dyka upp info det snart tycker jag... :7peta
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ebbe skrev:
Dom som har rätt att nyttja banan nu är Tierps flygplatsförening som består av Tierps Skärmflygare, Gryttjoms flygklubb och Stockholms Fallskärmsklubb. Kan va nån mer. Dessa har nyckel till bommen, inga andra.

Som du säger, det är ju inget som utesluter att även en MC-klubb, typ Gefle MC eller nån annan får tillstånd att öva på banan nån timme i veckan. Det är ju DU och JAG plus hopers andra som har betalat flygfältet.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
andersbrink skrev:
Som du säger, det är ju inget som utesluter att även en MC-klubb, typ Gefle MC eller nån annan får tillstånd att öva på banan nån timme i veckan. Det är ju DU och JAG plus hopers andra som har betalat flygfältet.

Precis, men det beror ju på hur Kommun och övriga i Föreningen ställer sig till oss "huliganer"... Hoppas vi kan övertyga och få till nånting! :) Ju fler som visar intresse desto bättre, kanske... Det ligger ju en del pengaintresse i det hela säkert. Men en träningsavgift är ju inga problem att betala.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ännu bättre vore om de asfalterade upp några kilometer av nya E4an med en tillfartsväg till som vi kunde vara och leka på hela härliga sommaren!!

Är det genomtänkt av dem som bestämmer att ta bort våra enda träningsmöjligheter som inte är bland annan trafik tro? Fattar de att konsekvensen blir att vi är ute på E4an bland bilarna och leker istället, man kan ju fundera? Speciellt Vägverket med sin nollvision borde väl älska att vi är på ett flygfält istället?

Hoppas det går att komma med nån vettig lösning.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Ebbe, vem ska man prata med om man har intresse av att få tillgång till fältet? För provkörning mm... Så ska jag lobba för det i Gefle MC.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ebbe skrev:
Precis, men det beror ju på hur Kommun och övriga i Föreningen ställer sig till oss "huliganer"... Hoppas vi kan övertyga och få till nånting! :) Ju fler som visar intresse desto bättre, kanske... Det ligger ju en del pengaintresse i det hela säkert. Men en träningsavgift är ju inga problem att betala.

Vi har träffat på 2 olika gubbar från flygklubben, ena var skitschysst och sa att han ville att det skulle gå att ordna så att vi kunde samsas osv. Den andra sa stick härifrån, vi har ringt polisen. Sen när vi skulle ut med bilen så hade han låst in oss med bommen. Det är ju ganska moget gjort :kocko Så det finns nog dom som absolut vill ha sitt flygfält ifred.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Hur gick det med banan som skulle byggas i Gävle då?
Har visst missat nåt... :va
Skulle det inte bli nåt vid typ...Rörberg, eller e jag helt ute och cyklar??
 

Huskyboy

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Gävle
Hoj
Husqvarna TE570 (SM)
Wheeliegirl skrev:
Hur gick det med banan som skulle byggas i Gävle då?
Har visst missat nåt... :va
Skulle det inte bli nåt vid typ...Rörberg, eller e jag helt ute och cyklar??

Motardbanan är färdig ska bara vår städas min förhoppning är att den ska var klar att tränas på 21/4
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Rigge skrev:
Vi har träffat på 2 olika gubbar från flygklubben, ena var skitschysst och sa att han ville att det skulle gå att ordna så att vi kunde samsas osv. Den andra sa stick härifrån, vi har ringt polisen. Sen när vi skulle ut med bilen så hade han låst in oss med bommen. Det är ju ganska moget gjort :kocko Så det finns nog dom som absolut vill ha sitt flygfält ifred.

Gissar att den som var positiv var Classe, som är ordf. i skärmflygarklubben. Det är han som i sina kretsar har lobbat för att motorsporten och flygfolket ska kunna samsas. Det kan ju iofs finnas fler positiva i det gänget men jag tror ändå att det var han. Ganska lång, smal och med muschtasch.
Jag vet inte än vilka man ska stöta på för framtida aktiviteter där, men ni kan ju alltid surra med Classe för info om läget och pekpinnar åt rätt håll för disskution. Han nås på 070-3640118.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top