För att slippa betala moms & tullavgifter

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Dags att handla lite delar ifrån staterna igen men den här gången vill jag slippa betala en massa extra.

Stämmer det att man om det står "gift" eller "spare parts" på försändelsen att man slipper dessa avgifter ?

Finns det nått annat man kan be dom skriva på kartongen ?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
P@trik skrev:
Dags att handla lite delar ifrån staterna igen men den här gången vill jag slippa betala en massa extra.

Stämmer det att man om det står "gift" eller "spare parts" på försändelsen att man slipper dessa avgifter ?

Finns det nått annat man kan be dom skriva på kartongen ?

Be dom skriva "knark" det missar dom ju gärna i sin jakt på otullade varor....

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
"Birthday present" eller "christmus (stavning?) present" kan de ju skriva annars.

Du kan ju be dem skriva ner värdet till hälften annars så behöver du ju bara betala hälften så mycket tull om du åker dit.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nackdelen med att "skriva ner värdet" är ju om paketet kommer bort. Då är försäkringsvärdet det som står på lådan, och du riskerar att få väldigt lite, eller ingenting i ersättning.

När jag handlade i staterna ville de inte skriva "gift" då företaget jag handlade ifrån hade skickat "onormalt mycket" gåvor på senaste och sedermera fått ögonen på sig. Vi löste det dock genom att "skriva ner värdet" på paketet till 20 dollar. Slapp tull och annan avgift och paketet var hos mig 8 dagar efter beställning. Kalasservice från "Strictly sports" på ebay.com

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
hållundan skrev:
Nackdelen med att "skriva ner värdet" är ju om paketet kommer bort. Då är försäkringsvärdet det som står på lådan, och du riskerar att få väldigt lite, eller ingenting i ersättning.

När jag handlade i staterna ville de inte skriva "gift" då företaget jag handlade ifrån hade skickat "onormalt mycket" gåvor på senaste och sedermera fått ögonen på sig. Vi löste det dock genom att "skriva ner värdet" på paketet till 20 dollar. Slapp tull och annan avgift och paketet var hos mig 8 dagar efter beställning. Kalasservice från "Strictly sports" på ebay.com

"Begagnat" kan ju sänka värdet rejält.
"No comersial value"?
Garantiåtaganden borde väl kunna hjälpa, eller måste man skicka något åt andra hållet att kvitta mot?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
hållundan skrev:

Hur vet dom vad som står på lådan om lådan är borta? :)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Markus skrev:
Dom har kvar fraktsedeln. ;)

Dom grejorna jag beställt från staterna har kommit i ett vanligt postpaket med adress och frimärke typ, sen ligger fraktsedeln/kvittot i lådan. Har inte åkt på moms på dom sakerna.
Däremot ett paket från Japan hade fraktsedel med köpesumman på lådan, där fick jag glatt betala.
Kanske kan vara nåt, alltså be dom skicka ett vanligt anonymt paket.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...