För bättre kommunikation

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Hade det inte varit bra om man tillsatte en "kommunikations/informationsgrupp" bestående av Svemofolk, banägar-representanter, arrangörsreprensentanter samt förar-representanter?

Med den lilla insikt jag har så fungerar inte informationsflödet speciellt bra idag. Vi förare har en massa synpunkter men har ingen som vill lyssna på dem. Arrangörer får ta en massa skit eftersom det är de som är kontaktbara. De får försvara beslut som de inte själva har tagit. De har inga befogenheter att ändra eller ta nya beslut vilket medför att det endast blir en massa gnäll. Inte så mycket konstruktiv kritik, inga förbättringar.

Vi alla tjänar på att "alla" är glada. Svemo, banägarna och arrangörerna skall se en ekonomisk vinning och förarna skall känna att de få valuta för sina pengar. Utan en "grupp" glad så blir det inget alls.

Bara en tanke
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som jag skrev i Mantorpstråden, kopiera Motorrad-konceptet, i den forumdelen diskuteras tidningen och tidningsfolket är officiellt där och läser, svarar på frågor och för en dialog med läsarna. Då borde ju Svemo kunna vara här officiellt också, eftersom det här är Sveriges största hojforum och alla har samma tillgång oavsett var i landet dom bor, och känna av vibbar, föra dialoger, svara på frågor mm. Det tror jag "tyvärr" är enda möjligheten, ska det skapas en grupp som ska träffas så ska dom ju i sin tur få in "allas" åsikter, det blir långt ifrån snabba ryck och det blir svårare för alla att se vad som händer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tanken är god och har framförts av mig mfl till Svemo men intresset är minst sagt svalt. Man har lovat att ta upp det på möten men inget har hänt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det allra enklaste vore ju faktiskt om någon från SVEMO's RR sektion skaffade ett konto på SH.com och hängde med lite i racingforumet. Läste lite inlägg och svarade på lite frågor. Också ett bra och snabbt sätt att nå ut med information till väldigt många aktiva inom sporten.

SVEMO har tidigare inte tyckt att detta är bra eftersom sh.com inte är en officiell SVEMO kanal, och ska därför inte annvändas som det.

Men i total avsaknad av ett vettigt alternativ så tycker jag att man kanske borde tänka över frågan igen....

Tänk om nån insatt person från SVEMO bara kunde gått in i den första tråden om ljudproblemen och lagt alla kort på bordet.
Så här ser det ut på alla banor, dom här nivåerna har vi att rätta oss efter, såhär har vi gjort när vi kom fram till nivåerna, och såhär har vi tänkt när vi tog fram mätförfarandet.... Det hade skapat mera förståelse bland förarna, man hade kunnat komma med åsikter, synpunkter, förbättringar, och fått igång en dialog....

Samma sak gäller all info som kommer från förbundet. Man sitter i sin egen lilla bubbla och bestämmer saker på ett möte, sen dröjer det två månader innan det kommer ut ett kryptiskt mötesprotokoll på SVEMO.se som är skrivet på ett sätt så det oftast är svårt att veta vad man diskuterat eller bestämt. Om det är någon som har en riktigt bra och konstruktiv idé till en lösning på ett problem så kan det ju ta flera månader innan det ens tas upp på ett möte, och sen nån månad till innan det tas ett beslut. Till slut har hela säsongen gått...

Ledtiderna kring ett beslut blir ju sjukt långa... Saker som kunde klarats av på ett par dagar, tar ett halvår....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samma sak gäller all info som kommer från förbundet. Man sitter i sin egen lilla bubbla och bestämmer saker på ett möte, sen dröjer det två månader innan det kommer ut ett kryptiskt mötesprotokoll på SVEMO.se som är skrivet på ett sätt så det oftast är svårt att veta vad man diskuterat eller bestämt. Om det är någon som har en riktigt bra och konstruktiv idé till en lösning på ett problem så kan det ju ta flera månader innan det ens tas upp på ett möte, och sen nån månad till innan det tas ett beslut. Till slut har hela säsongen gått...

Ledtiderna kring ett beslut blir ju sjukt långa... Saker som kunde klarats av på ett par dagar, tar ett halvår....
Jag har ett grymt bra exempel på det. Garagegrannen hade köpt motorskydd till sin hoj och tipsade om att han hade hört att det var krav på det from i år. Tackar för tipset sa jag och började läsa på lite exakt vad jag skulle ha, men hittade ingen info nånstans, vare sig i protokoll eller i reglementet. Enda stället det var nämnt var för superstock så jag mailade Svemo och frågade. Svaret var att det ju iofs var tänkt att det skulle gälla alla, men dom hade inte hunnit få ut infon till alla (det borde ju iofs ta lika lång tid att skriva en sak flera gånger i ett reglemente som att skriva det en gång), så därför fick det tills vidare bara gälla för superstock. Rådet till mig vara att avakta och se :huvet Då kändes det ju som att det kunde dyka upp som krav dan innan ett race och då har man annat att tänka på, dvs blir man stoppad i besiktningen :(
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Som jag skrev i Mantorpstråden, kopiera Motorrad-konceptet, i den forumdelen diskuteras tidningen och tidningsfolket är officiellt där och läser, svarar på frågor och för en dialog med läsarna. Då borde ju Svemo kunna vara här officiellt också, eftersom det här är Sveriges största hojforum och alla har samma tillgång oavsett var i landet dom bor, och känna av vibbar, föra dialoger, svara på frågor mm. Det tror jag "tyvärr" är enda möjligheten, ska det skapas en grupp som ska träffas så ska dom ju i sin tur få in "allas" åsikter, det blir långt ifrån snabba ryck och det blir svårare för alla att se vad som händer.

Tror sh kan fungera som ett forum för oss förare att diskutera och komma fram med förslag. Tror inte Svemo vill hoppa in och svara på 100 tals "tuffa bakom datorn" inlägg. Och om man skall ha en bra diskussion så vill man ha svar direkt, inte vänta dagar mellan svaren. Tror det är bättre att någon förtroendeval förare framför våra synpunkter och för diskussionen för oss med svemo, arrangörer och banägare. Men som Sandstrem säger så verkar intresset större från vår sida att få en dialog än från Svemos sida. Sorgligt
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
För er som ännu inte läst dokumentet som SVEMO skrivit kommer här en länk värd att läsa igenom: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3225/ImageVaultHandler.aspx


Vi som jobbar ideellt inom sektionen gör just det - jobbar ideellt.
Alla förutom vår koordinator Kristian som jobbar på kansliet med både RR och andra grenar. Om dygnet hade fler timmar...

// Jannica

"Under åren har vi fått många förslag på hemsidor, forum, maillistor för att råda bot på problemet men oavsett kommunikationsform är det mer ett organisationsproblem.
Förslag om hur vi kan råda bot på detta och kunna gå vidare i att utveckla svensk roadracing tar vi mycket gärna emot."


Men då behöver vi ett sätt att kunna framföra våra ideer till er. Jag har svårt att tro att alla 800 förare skall skicka in frågor och funderingar till grenkordinatorn och sen förvänta sig ett svar. Det kommer skapa irritation hos de aktiva av att inte få ett svar och belastningen på er kommer bli hög. Det är därför jag tycker att man skall fundera över att ha några förar-representanter som sakligt och konkret kan föra en diskussion med er. Som ni själv säger så är rr sektionen väldigt liten så i princip så känner alla alla. Det skulle vara enklare att ha någon på plats som man kan diskutera med som sedan framför ett genomtänkt förslag till er. Detta kommer spara tid för er och vi kommer ha en fungerande kanal till beslutsfattarna.

Som det är nu, fungerar det inte.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
"Under åren har vi fått många förslag på hemsidor, forum, maillistor för att råda bot på problemet men oavsett kommunikationsform är det mer ett organisationsproblem.
Förslag om hur vi kan råda bot på detta och kunna gå vidare i att utveckla svensk roadracing tar vi mycket gärna emot."


Men då behöver vi ett sätt att kunna framföra våra ideer till er. Jag har svårt att tro att alla 800 förare skall skicka in frågor och funderingar till grenkordinatorn och sen förvänta sig ett svar. Det kommer skapa irritation hos de aktiva av att inte få ett svar och belastningen på er kommer bli hög. Det är därför jag tycker att man skall fundera över att ha några förar-representanter som sakligt och konkret kan föra en diskussion med er. Som ni själv säger så är rr sektionen väldigt liten så i princip så känner alla alla. Det skulle vara enklare att ha någon på plats som man kan diskutera med som sedan framför ett genomtänkt förslag till er. Detta kommer spara tid för er och vi kommer ha en fungerande kanal till beslutsfattarna.

Som det är nu, fungerar det inte.

Vi välkomnar förslag på förarrepresentant. De tillfrågade för i år hade ej möjlighet att kunna vara det så vi jobbar på med frågan för 2011 då vi givetvis anser att det är viktigt med en förarrep för att enklare kunna föra en diskussion med förarna.

// adjungerad i sektionen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För er som ännu inte läst dokumentet som SVEMO skrivit kommer här en länk värd att läsa igenom: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3225/ImageVaultHandler.aspx
Vi som jobbar ideellt inom sektionen gör just det - jobbar ideellt.
Alla förutom vår koordinator Kristian som jobbar på kansliet med både RR och andra grenar. Om dygnet hade fler timmar...
Först, tack för att du tar dig tid att svara i tråden! :tummenupp

Dokumentet du länkar till föreslår att frågor ska mailas till ansvarig för grensektionen, vilket jag också brukar göra, men då är det ju bara en person som får svar. Om jag istället kunde ställa frågan i ett forum skulle det bespara den som ska svara massor av tid.

Om vi har 800 licensierade roadracingförare undrar jag hur licenspengarna från dem inte ens kan räcka till att en person får betalt för att svara på frågor ett par timmar per vecka?

Ett neutralt forum (om inte det "under"-forum som Swedie tidigare sagt att han kan ordna duger) kan vem som helst fixa på en kvart och ett krav kan vara att man måste regga sig med sitt riktiga namn för att få vara med och diskutera
Vi välkomnar förslag på förarrepresentant. De tillfrågade för i år hade ej möjlighet att kunna vara det så vi jobbar på med frågan för 2011 då vi givetvis anser att det är viktigt med en förarrep för att enklare kunna föra en diskussion med förarna.
Varför tillfrågades inte några andra om förstavalen inte kunde?
Är det Svemo som väljer förarrepresentanter?
 
Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Vi välkomnar förslag på förarrepresentant. De tillfrågade för i år hade ej möjlighet att kunna vara det så vi jobbar på med frågan för 2011 då vi givetvis anser att det är viktigt med en förarrep för att enklare kunna föra en diskussion med förarna.

// adjungerad i sektionen

Det hade varit enklare om vi förare själv hade utsett representanter. Dels för att få fram en representant som vi har förtroende för men även för att vi förare hade vetat att ni ville ha förar-representanter, vilket tydligen bara de tillfrågade vetat. Iom detta så har ni fått göra arbetet att utse någon och fråga om intresse. Delegera det till oss och vi kan servera representanter på ett silverfat ;).

Nästa steg: Hur många representanter bör vi ha? Har arrangörerna och banägarna representanter eller bör diskussionen enbart föras mellan Svemo och förarna?

Tanke: En representant i varje klass som man kan vända sig till. De olika representanterna samordnar sedan sig och möter svemo, arrangörer och banägare med samma agenda.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Först, tack för att du tar dig tid att svara i tråden! :tummenupp

Dokumentet du länkar till föreslår att frågor ska mailas till ansvarig för grensektionen, vilket jag också brukar göra, men då är det ju bara en person som får svar. Om jag istället kunde ställa frågan i ett forum skulle det bespara den som ska svara massor av tid.

Om vi har 800 licensierade roadracingförare undrar jag hur licenspengarna från dem inte ens kan räcka till att en person får betalt för att svara på frågor ett par timmar per vecka?

Ett neutralt forum (om inte det "under"-forum som Swedie tidigare sagt att han kan ordna duger) kan vem som helst fixa på en kvart och ett krav kan vara att man måste regga sig med sitt riktiga namn för att få vara med och diskutera
Varför tillfrågades inte några andra om förstavalen inte kunde?
Är det Svemo som väljer förarrepresentanter?

Lugnt - kan jag svara så försöker jag. Ibland har jag inte svar på allting och måste fråga vidare - eftersom jag är adjungerad har jag inte heller samma beslutanderätt i vissa saker.

Gällande licenspengar så är det en fråga för SVEMO centralt - där är jag inte insatt i hur pengarna fördelas.

Men är det något du vill att jag skall ta upp med övriga i sektionen får du säga till.

Vi hade inga så många personer att tillfråga i år, men är såklart tacksamma om det kommer förslag på personer som vill ställa upp. Det krävs ju lite ideellt jobb.

// adj i rr-sektionen

Det hade varit enklare om vi förare själv hade utsett representanter. Dels för att få fram en representant som vi har förtroende för men även för att vi förare hade vetat att ni ville ha förar-representanter, vilket tydligen bara de tillfrågade vetat. Iom detta så har ni fått göra arbetet att utse någon och fråga om intresse. Delegera det till oss och vi kan servera representanter på ett silverfat ;).

Nästa steg: Hur många representanter bör vi ha? Har arrangörerna och banägarna representanter eller bör diskussionen enbart föras mellan Svemo och förarna?

Tanke: En representant i varje klass som man kan vända sig till. De olika representanterna samordnar sedan sig och möter svemo, arrangörer och banägare med samma agenda.

Servera gärna på silverfat! Förslag välkomnas så att vi kan ha detta klart inför nästa år.

Tankar är bra - de skickar jag vidare till övriga i sektionen :tummenupp
 
Last edited:

Fredrik Hansson

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
Kawasaki Er6-08
Det allra enklaste vore ju faktiskt om någon från SVEMO's RR sektion skaffade ett konto på SH.com och hängde med lite i racingforumet. Läste lite inlägg och svarade på lite frågor. Också ett bra och snabbt sätt att nå ut med information till väldigt många aktiva inom sporten.

SVEMO har tidigare inte tyckt att detta är bra eftersom sh.com inte är en officiell SVEMO kanal, och ska därför inte annvändas som det.

Men i total avsaknad av ett vettigt alternativ så tycker jag att man kanske borde tänka över frågan igen....

Tänk om nån insatt person från SVEMO bara kunde gått in i den första tråden om ljudproblemen och lagt alla kort på bordet.
Så här ser det ut på alla banor, dom här nivåerna har vi att rätta oss efter, såhär har vi gjort när vi kom fram till nivåerna, och såhär har vi tänkt när vi tog fram mätförfarandet.... Det hade skapat mera förståelse bland förarna, man hade kunnat komma med åsikter, synpunkter, förbättringar, och fått igång en dialog....

Samma sak gäller all info som kommer från förbundet. Man sitter i sin egen lilla bubbla och bestämmer saker på ett möte, sen dröjer det två månader innan det kommer ut ett kryptiskt mötesprotokoll på SVEMO.se som är skrivet på ett sätt så det oftast är svårt att veta vad man diskuterat eller bestämt. Om det är någon som har en riktigt bra och konstruktiv idé till en lösning på ett problem så kan det ju ta flera månader innan det ens tas upp på ett möte, och sen nån månad till innan det tas ett beslut. Till slut har hela säsongen gått...

Ledtiderna kring ett beslut blir ju sjukt långa... Saker som kunde klarats av på ett par dagar, tar ett halvår....

Hej Macke och övriga förare.

Jag har nu fått igång ett tidigare konto och skall försöka och komma in o läsa åtminstone 1 ggr i veckan, vi inom sektionen tar gärna imot förslag på förarrepresentanter och ni kan ha hur många ni vill i varje klass som skall ta imot era åsikter men vi kan bara ha med en på sektionens möten.

Att vi sitter i någon egen bubbla håller jag inte med om, du pratade ju med mig i Anderstorp i våras, jag o resten av sektionen är med på nästan alla tävlingar som körs i år.

Och visst har det tidigare år tagit lång tid innan protokoll kom upp på hemsidan, målsättningen är senast två veckor efter mötet, beslut fattas av sektionen nästan varje dag och brukar då sammanställas i protokollet.

Sandstream och Magnus Mossberg brukar jag få mail av ganska ofta, om en del frågor ni har, sektionen vill absolut att vi skall ha en bra dialog tillsammans, det var någon som skrev att alla parter skall vara glada för då funkar allt, det tycker vi inom sektionen också.

Jag hoppas att vi skall kunna få till en bättre kommunikation för alla parter.

Mitt namn är Fredrik Hansson/ordförande roadracing sektionen i Svemo
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
tror inte det funits nån sedan 2004 förarrepresentant altså
och det var Henrik Nordgren

dock finns det många som har bra bakgrund i svemo organisationen.

(men av förare är helt okända) ((men jag är bara mekaniker/slav))
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hej Macke och övriga förare.

Jag har nu fått igång ett tidigare konto och skall försöka och komma in o läsa åtminstone 1 ggr i veckan, vi inom sektionen tar gärna imot förslag på förarrepresentanter och ni kan ha hur många ni vill i varje klass som skall ta imot era åsikter men vi kan bara ha med en på sektionens möten.

Att vi sitter i någon egen bubbla håller jag inte med om, du pratade ju med mig i Anderstorp i våras, jag o resten av sektionen är med på nästan alla tävlingar som körs i år.

Och visst har det tidigare år tagit lång tid innan protokoll kom upp på hemsidan, målsättningen är senast två veckor efter mötet, beslut fattas av sektionen nästan varje dag och brukar då sammanställas i protokollet.

Sandstream och Magnus Mossberg brukar jag få mail av ganska ofta, om en del frågor ni har, sektionen vill absolut att vi skall ha en bra dialog tillsammans, det var någon som skrev att alla parter skall vara glada för då funkar allt, det tycker vi inom sektionen också.

Jag hoppas att vi skall kunna få till en bättre kommunikation för alla parter.

Mitt namn är Fredrik Hansson/ordförande roadracing sektionen i Svemo


Jättebra Fredrik!!!!!!! :tummenupp

Tack!!!!!
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Då får vi inte låta detta dö ut fastän det är långt till nästa säsong.

Förslag på representanter:

Svemo: Fredrik Hansson
Arrangörer: Stefan, ?

SS1000: Macke
SS600: Mossberg
R1000: Sandstream
R600: ?
250 GP: utdöd?
125GP: ?
125J: ?

Vilket forum skall åsikterna framföras i? På plats vid tävling/mail-ledes/SH .... förslag?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Då får vi inte låta detta dö ut fastän det är långt till nästa säsong.

Förslag på representanter:

Svemo: Fredrik Hansson
Arrangörer: Stefan, ?

SS1000: Macke
SS600: Mossberg
R1000: Sandstream
R600: ?
250 GP: utdöd?
125GP: ?
125J: ?

Vilket forum skall åsikterna framföras i? På plats vid tävling/mail-ledes/SH .... förslag?

Hur går det med detta, har det hänt något?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tyckte mig läsa i en annan tråd att någonting är på gång?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top