För de som ska åka med på pallen

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Jag tänker ta med mig bruttan bak på pallen, så att hon "äntligen" får åka med på en sväng. Vad ska man tänka på? förutom skydd osv.
Bra tips att säga till henne mottages gärna.
Typ sätt aldrig ner fötterna innan jag slagit av motorn odyl. Men mer tips tack!

//T.
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
hon ska titta över vänster axel i en vänster kurva(din axel då! ) och höger i en höger kurva!(fortfarande din axel):tummenupp

sen e det väl bara för er att komma på vad som fungerar för er!


ta det lungt med tanten nu
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
MrTombola skrev:
2380458 Jag tänker ta med mig bruttan bak på pallen, så att hon "äntligen" får åka med på en sväng. Vad ska man tänka på? förutom skydd osv.
Bra tips att säga till henne mottages gärna.
Typ sätt aldrig ner fötterna innan jag slagit av motorn odyl. Men mer tips tack!

//T.
Be henne sitta nära och va avslappnad och följa med i dina rörelser INTE luta emot.
Sen är det väl lite upp till hur du kör som får henne att slappna av och ha kul eller inte:)
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
att hon håller runt dig och inte i någon hållare på mcn när det går fort eller när du drar på.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Man tackar för svaren.
Jag antar att det mesta löser sig väl på plats och efter nga mil. Hon har aldrig åkt med ngn hoj innan så jag får ta det rätt lungt i början.
Ta med en termos kaffe, lite fika och en filt. Ett snabbt fikastop och hon är såld på att åka hoj.

//T.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ciparn skrev:
2380526 att hon håller runt dig och inte i någon hållare på mcn när det går fort eller när du drar på.
Det blir jobbigt i längden. Hon ska hålla med ena handen framför dej, på tanken, och andra handen bakom sej, i handtaget som de flesta hojar har. Då är det i stort sett omöjligt att ramla av. Håller hon i föraren kommer hon att krossa kulorna på honom vid en hård inbromsning, och slita av honom från hojen vid acceleration.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hon ska vara avslappnad och inte streta emot ...
Det är din uppgift att lära henne detta successivt ...
Det gör du genom att börja lugnt och inte skrämma henne!
Har man aldrig åkt hoj så kan det vara lite väl spännande att det man sitter på plötsligt faller åt sidan och man stretar emot som en naturlig reaktion och som förare så är detta jäkligt irriterande :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Några grundtips som också delvis tagits upp..

Till passagerare
*Sitt ganska nära föraren. Föraren skall "känna" att du är med när det svänger.
*Knip med benen runt förarens höfter. Speciellt inför inbromsning och inför kurvor. Det ger förtroende och bättre känsla för svängen.
* Titta igenom kurvan, precis som när man kör bil. Då lutar man automatiskt med "lagom"
*Vänta på klartecken från förare innan du kliverav eller på hojen.
*Rör dig inte vid stoppljus eller när föraren stannar utan ett OK.
UNDER MER EXTREMKÖRNING - prova bakpå på bana osv.
*Tag stöd med händerna på tanken.
*Knip helatiden med benen.
*handtag bak är bra under inbromsning, men ha händerna runt föraren i kurvorna.


Till Förare
*luta dig inte fram FÖR mycket. svårt för passagerare att få kontakt
*Undvik ryckig körning med mycket gas/broms.
*Tänk på att pumpa bakdäcket och om möjligt ställa upp förspänningen bak.
*Båda fötterna i backen vid stopp.

Hoppas det hjälper
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Nr:18 skrev:
2380551 Det blir jobbigt i längden. Hon ska hålla med ena handen framför dej, på tanken, och andra handen bakom sej, i handtaget som de flesta hojar har. Då är det i stort sett omöjligt att ramla av. Håller hon i föraren kommer hon att krossa kulorna på honom vid en hård inbromsning, och slita av honom från hojen vid acceleration.
Håller inte med. Min tjej sitter lätt lutad mot mig, håller hårdare om mig när jag accelererar, och stödjer mot tanken när jag bromsar samtidigt som hon kniper med menen. Har jag ingen kontakt med spättan så vet jag inte va hon håller på med, å då får hon/han gå. Kan tilläggas att jag skjutsat väldigt mycket under 16 års tid, även på bana :tummenupp Men övning ger fördighet.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Nr:18 skrev:
2380551 Det blir jobbigt i längden. Hon ska hålla med ena handen framför dej, på tanken, och andra handen bakom sej, i handtaget som de flesta hojar har. Då är det i stort sett omöjligt att ramla av. Håller hon i föraren kommer hon att krossa kulorna på honom vid en hård inbromsning, och slita av honom från hojen vid acceleration.



hahaha har alldrig sett någon som håller ena handen bak och ena fram när man åker bak på en mc det blir nog lite jobbigt.
okej om man kör ryckigt som fan men inte annars.

men men min tjejj väger iofs inte som en flodhäst:tungan
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Be henne hålla ihop sina händer runt dig med utsidan av händerna/knogarna lutandes mot tanken. På så sätt kan hon hålla i sig i dig när du accelererar och även kunna ta emot sin egen kroppsvikt mot tanken med baksidan av händerna/knogarna när du bromsar.

Det är jobbigt för föraren att behöva bära upp bådas vikt vid inbromsning, så be henne att försöka ta emot sig så mycket hon bara kan när du bromsar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ciparn skrev:
2380576 hahaha har alldrig sett någon som håller ena handen bak och ena fram när man åker bak på en mc det blir nog lite jobbigt.
okej om man kör ryckigt som fan men inte annars.

men men min tjejj väger iofs inte som en flodhäst:tungan
Kan påpeka att det gör inte min fru heller. 50 extra kilo i inbromsningarna känns efter några mil.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
ciparn skrev:
2380576 hahaha har alldrig sett någon som håller ena handen bak och ena fram när man åker bak på en mc det blir nog lite jobbigt.
okej om man kör ryckigt som fan men inte annars.

men men min tjejj väger iofs inte som en flodhäst:tungan

Har aldrig haft några problem att hålla en hand åt varje håll. Har iofs inte testat på någon sportracer men kan tänka mig, att det är värre när man sitter avsevärt högre än föraren....
 

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Tokholm
Hoj
GSX-R 1000
Dra fan inte upp den på slangen bara. Annars kan du räkna med att få spänna åt njurbältet lite extra..... :D
 

pålisen

Alphabeastmc
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Funderar
Det vore nog bra att inte bombadera henne med all information samtidigt, det killen gjorde med mig var att under tiden så varje gång vi stannade så sa han nått tips. på så sett så koncentrerar man sig hela tiden på att lära sig det nya och inte komma ihåg allt som man sa från första gången(då är det rätt lätt att man glömmer bort vissa saker).

Och det sista man vill som tjej bakpå sin älskade är att vara ett problem och få tex höra "Men jag sa ju åt dig att......"

Så mitt tips ta det lugnt en sak i taget så kommer ni två ha det skit kul tillsammans.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Nää, slangen blir det nog inte.:)
Dock så sitter jag på ett monster och passageraren måste ha aparmar eller väldigt kort rygg för att nå ner till handtagen bakom. Tror att hon får hålla runt mig och ta stöd mot tanken. Det fick iaf jag när jag blev skjutsad på ett monster.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
MrTombola skrev:
2380624 Nää, slangen blir det nog inte.:)
Dock så sitter jag på ett monster och passageraren måste ha aparmar eller väldigt kort rygg för att nå ner till handtagen bakom. Tror att hon får hålla runt mig och ta stöd mot tanken. Det fick iaf jag när jag blev skjutsad på ett monster.

Jag har suttit bakpå i många år, mest på sporthojar...sitta nära och hålla koll på vägen..och försöka hålla emot vid inbromsningar...sitter man nära och håller om föraren så behöver man inte "luta" själv utan det går automatiskt när föraren lutar...har fått "äran" att åka på bakhjulet också..inte jätte kul....Nu kör jag själv...mycket roligare...
 

Thinktwice

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XJR1300
Troligtvis är man mer "med" när man har kört själv. Alla tips om var man skall hålla m.m låter som man är inne på att köra rätt tufft, och det är ju det man absolut inte ska göra med en nybörjare baktill.
Egentligen skall man bara behöva sitta avslappnat med händerna på låren beredd att ta tag om midjan på föraren när han drar på. Vid inbromsning kan man flytta bak handen och hålla i handtaget därbak.
Det förutsätter iofs att man är med i körningen så att man ser vad som är på G.
Det viktigaste måste väl vara att man lutar tillsammans med föraren. Det är rätt obehagligt med en passagerare som helt plötsligt mitt i kurvan "kommer på" att man nog skall luta sig.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
rials skrev:
2380480 hon ska titta över vänster axel i en vänster kurva(din axel då! ) och höger i en höger kurva!(fortfarande din axel):tummenupp

Det där är det absolut bästa tipset. Jag har skjutsat många ovana i mina dar, och brukar alltid säga åt dom att titta över min axel åt samma håll vi svänger. Det har aldrig varit nåt problem sen jag började med det. Utom den gången en tjej (som åkt mycket) plötsligt ställer sig upp för att räta till brallorna mitt i en rätt snabb kurva.
Sen har vi mitt ex som alltid somnade bakpå, på semestrarna, man märkte det när hennes hjälm började dunka mot min vid gasavdrag...
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top