För högt lufttryck - sämre fjädring ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...
Det är ju själva definitionen på försämrad fjädring. Eller är det något i frågan jag inte förstår?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...

Har du för hårda däck blir du av med luftfjädringen och gaffeln får jobba mycket hårdare. Lägg därtill till att du blir av med rätt mycket förmåga att ta upp ojämnheter i vägbanan under nerlägg eftersom att däcken och ramflex står för en hel del av det.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har du för hårda däck blir du av med luftfjädringen och gaffeln får jobba mycket hårdare. Lägg därtill till att du blir av med rätt mycket förmåga att ta upp ojämnheter i vägbanan under nerlägg eftersom att däcken och ramflex står för en hel del av det.

Som han sa.





För högt lufttryck ger sig tillkänna på följande vis:
Fram: oroligt beteende, "understyr" vid nedlägg - cykeln strävar att gå rakt fram trots att föraren gör allt rätt.

Bak: samma, fast tvärt om. Cykeln upplevs som "överstyrd" och giftig vid nedlägg - bakändan vill sticka iväg ut och man tvingas ta upp, ta om och hamnar helt fel i böjen. I bästa fall.

Laborera med lufttryck i däcken är något som den erfarne motorcyklisten kan använda sig av för att balansera bort vissa oönskade egenskaper hos hojen, men det finns konsekvenser.


Att teoriboken säger att "fjädringen försämras" är en grov förenkling, men dagens MC-utbildning är baserad på just grova förenklingar för att pressa eleverna genom utbildningen utan alltför långa utläggningar och invecklingar.

Svara enligt monkey see - monkey do. Bara nicka och håll med. Det är det dom vill höra och är det som räcker för att lura till sig kortet, men håll i bakhuvudet att den tvåhjuliga spårande och självstabiliserande motorcykeln är det mest spännande fordonet som inte flyger, och att ämnet chassidynamik fortsätter att fascinera långt, långt efter att du lämnat körskolan bakom dig.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top