Har du för hårda däck blir du av med luftfjädringen och gaffeln får jobba mycket hårdare. Lägg därtill till att du blir av med rätt mycket förmåga att ta upp ojämnheter i vägbanan under nerlägg eftersom att däcken och ramflex står för en hel del av det.
Som han sa.
För högt lufttryck ger sig tillkänna på följande vis:
Fram: oroligt beteende, "understyr" vid nedlägg - cykeln strävar att gå rakt fram trots att föraren gör allt rätt.
Bak: samma, fast tvärt om. Cykeln upplevs som "överstyrd" och giftig vid nedlägg - bakändan vill sticka iväg ut och man tvingas ta upp, ta om och hamnar helt fel i böjen. I bästa fall.
Laborera med lufttryck i däcken är något som den erfarne motorcyklisten kan använda sig av för att balansera bort vissa oönskade egenskaper hos hojen, men det finns konsekvenser.
Att teoriboken säger att "fjädringen försämras" är en grov förenkling, men dagens MC-utbildning är baserad på just grova förenklingar för att pressa eleverna genom utbildningen utan alltför långa utläggningar och invecklingar.
Svara enligt monkey see - monkey do. Bara nicka och håll med. Det är det dom vill höra och är det som räcker för att lura till sig kortet, men håll i bakhuvudet att den tvåhjuliga spårande och självstabiliserande motorcykeln är det mest spännande fordonet som inte flyger, och att ämnet chassidynamik fortsätter att fascinera långt, långt efter att du lämnat körskolan bakom dig.